• Anonym (Rom)

Rom italien

Är det någon som har tips om Rom? Jag har aldrig varit i denna stad eller ens Italien. Vart ska man bo? Vad heter det mest centrala området? Har ni tips på billiga hotell?? Vi ska åka på höstlovet.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Rom italien
  • Kokoskorven
    Anonym (Rom) skrev 2018-09-11 10:35:40 följande:

Är det någon som har tips om Rom? Jag har aldrig varit i denna stad eller ens Italien. Vart ska man bo? Vad heter det mest centrala området? Har ni tips på billiga hotell?? Vi ska åka på höstlovet.

Tacksam för svar

Hej!

Rom är stort, så många områden är centrala. "Centro storico" är hela den historiska stadskärnan. Undvik hotell i området kring Termini (centralstationen), ganska otryggt i synnerhet på kvällstid. Trastevere är fint och pittoreskt, liksom området kring Campo de'Fiori, Spanska trappan och Fontana di Trevi. Drick kaffe, ät pizza och glass! Solig
  • Anonym (Rom)

Åh tusen tack!! Ska googla på de ställena du nämner. Tack så mycket.

• Anonym (Älskar italien)

Om ni ska vara där en vecka och gillar kunna röra på er föreslår jag att ni köper ett veckokort för tåg/buss/spårvagn. 240:-/person. Barn under 8 åker gratis. Om ni bara åker nån gång kostar en biljett ca 15:- och man får åka i 100 minuter. Köps i kiosker.

Kolla upp vilka linjer och bussnummer eller rent av tidtabeller i förväg om ni vill åka långt. Det tjänar ni massa tid på.

Ät citronglassen. Såååå god.

Alla ställen gör sin egna glass, så våga testa på olika ställen.

Bästa pizzan vi ätit är köpt i en "vägghåla" typ men kan inte sitta där inne, så litet är det, men helt gudommlig pizza. Våga testa saker.

Jag kollar alltid upp massa saker jag vill se/testa/göra här hemma och markerar dem på googlemaps så är man förberedd när man kommer dit.

Dock är rom gansla tråkig för barn. Inte många lekplatser, mycket gåående för att titta på gamla "stenhögar" som vi vuxna tycker är jätteintressanta.

• Butterfly83

Jag älskar Italien. :)

Om du är en morgon människa rekommenderar jag att du går tidigt till alla sevärdheter. Det finns mängder med turister i Rom och personligen tycker jag det är absolut härligt att sätta sig ner på spanska trappan på morgonen med en cappuccino i handen innan den fylls med turister :)

Håller med vad här sades om glassen. Den lönar sig att pröva olika ställen och olika smaker. Glassen är av de bästa sakerna med Italien :)

• Anonym (Rom)
    Anonym (Älskar italien) skrev 2018-09-12 00:14:36 följande:

Om ni ska vara där en vecka och gillar kunna röra på er föreslår jag att ni köper ett veckokort för tåg/buss/spårvagn. 240:-/person. Barn under 8 åker gratis. Om ni bara åker nån gång kostar en biljett ca 15:- och man får åka i 100 minuter. Köps i kiosker.

Kolla upp vilka linjer och bussnummer eller rent av tidtabeller i förväg om ni vill åka långt. Det tjänar ni massa tid på.

Ät citronglassen. Såååå god.

Alla ställen gör sin egna glass, så våga testa på olika ställen.

Bästa pizzan vi ätit är köpt i en "vägghåla" typ men kan inte sitta där inne, så litet är det, men helt gudommlig pizza. Våga testa saker.

Jag kollar alltid upp massa saker jag vill se/testa/göra här hemma och markerar dem på googlemaps så är man förberedd när man kommer dit.

Dock är rom gansla tråkig för barn. Inte många lekplatser, mycket gåående för att titta på gamla "stenhögar" som vi vuxna tycker är jätteintressanta.

Åh tack för tips. Ja, vi vågar testa saker. Det kommer ätas både det ena och det andra. Och mycket mer :)

Det är en 18-åring jag åker med så vi orkar gå. Inga problem.
  • Anonym (Rom)
    Butterfly83 skrev 2018-09-12 06:16:51 följande:

Jag älskar Italien. :)

Om du är en morgon människa rekommenderar jag att du går tidigt till alla sevärdheter. Det finns mängder med turister i Rom och personligen tycker jag det är absolut härligt att sätta sig ner på spanska trappan på morgonen med en cappuccino i handen innan den fylls med turister :)

Håller med vad här sades om glassen. Den lönar sig att pröva olika ställen och olika smaker. Glassen är av de bästa sakerna med Italien :)

Det låter underbart. Ja vi kan gå upp tidigt både jag och dottern. Gillar ju egentligen inte turist-stölken men det är ju oundvikligt i en stad som denna. Oj vad vi kommer fika och äta :)
  • nattuw
    Anonym (Rom) skrev 2018-09-11 10:35:40 följande:

Tacksam för svar

Gör ett besök på närmsta bibliotek. De brukar ha guideböcker för utlåning. Om ditt lokala bibliotek (givet att du har ett sånt) inte har en bok hemma så kan du göra ett fjärrlån. Du kan även gå in på tripadvisor och sedan till Saker att göra.

Billiga hotell kan du söka på någon hotelltjänst som till exempel booking.com
  • Anonym (Älskar italien)

Vilket bolag flyger ni med och vad kostar det?

Vi brukar åka med ryanair men de slutar flyga till Italien HELGEN FÖRE höstlovet... så surt :/

Läs på hemma om historierna bakom alla byggnader som ni vill se, då blir det ännu roligare att uppleva deras storhet på plats.

Kolla upp hur mycket surf ni har tillgängligt på era abonemang. Nu surfar man som hemma men olika abonemang ger olika mycket utomlandsurf. Jag hade 10 gb medan min sambo hade 2gb på sitt abonemang. Underlättar massor att kunna se vart man är på kartan eller läsa på om något spännande man går för bi.

De flesta resturanger har så att man kan ladda mobilerna om man tar med sig laddkabel. Om man har dåligt batteri är det guld värt.

• sillson

Trastevere. Skulle inte bo någon annanstans. Bästa området att strosa omkring på kvällarna.

• Erla

Kolla upp vilka kläder som anses olämpliga vid vissa sevärdheter. Knän och bara axlar är nämligen inte acceptabelt på alla platser. Ett tips är att ha långklänning och en sjal att hänga över axlarna, om det är för varmt för långbyxor och t-shirt.

Sedan kan jag även tipsa om att ta bussen till Tivoli och kolla in deras otippade pärla Villa D'Este. Katakomberna var också häftiga att se. Vi kom dit precis efter de hade haft lunchstängt och lyckades på så vis hamna i en grupp om fyra tack vare att det var så få som hunnit ta sig dit lagom tills de öppnade. Vanligtvis är det ca 15-20 i grupperna och då hinner man knappt se något eller ha tid att ställa frågor.

Vi fick tips att äta mat i de "judiska kvarteren", men när de öppnade på kvällarna var vi så slut efter all vandring att vi helt enkelt inte orkade gå dit. Något jag ångrar idag, att vi gick och inte tog bussen till de mest avlägsna ställena.

• Anonym (Rom)
    nattuw skrev 2018-09-14 03:37:36 följande:

Gör ett besök på närmsta bibliotek. De brukar ha guideböcker för utlåning. Om ditt lokala bibliotek (givet att du har ett sånt) inte har en bok hemma så kan du göra ett fjärrlån. Du kan även gå in på tripadvisor och sedan till Saker att göra.

Billiga hotell kan du söka på någon hotelltjänst som till exempel booking.com

Tack för tips! Bor nästan granne med ett bibliotek. :)
  • Anonym (Rom)
    Anonym (Älskar italien) skrev 2018-09-14 07:44:41 följande:

Vi brukar åka med ryanair men de slutar flyga till Italien HELGEN FÖRE höstlovet... så surt :/

Läs på hemma om historierna bakom alla byggnader som ni vill se, då blir det ännu roligare att uppleva deras storhet på plats.

Kolla upp hur mycket surf ni har tillgängligt på era abonemang. Nu surfar man som hemma men olika abonemang ger olika mycket utomlandsurf. Jag hade 10 gb medan min sambo hade 2gb på sitt abonemang. Underlättar massor att kunna se vart man är på kartan eller läsa på om något spännande man går för bi.

De flesta resturanger har så att man kan ladda mobilerna om man tar med sig laddkabel. Om man har dåligt batteri är det guld värt.

Hej! Vi åker med Ryanair. Och åker strax in an höstlovet och hem efter halva höstlovet. Ja visst är det typiskt. Jag får ta ledigt för mitt barn ett par dagar. Jag tror hon hade typ tre sjukdagar totalt i ettan i tvåan så jag tror det är okej att hon missar några dar. Hon får läsa igen det på resten av livet sen :)

Det kostade 2100 (nånting) för två vuxna. (18-årspresent till henne från mig.)

Smart att kolla upp abonemanget. Det ska jag göra. Tack för tips. :)
  • Anonym (Rom)
    Anonym (Älskar italien) skrev 2018-09-14 07:44:41 följande:

Hej! Vi åker med Ryanair. Och åker strax in an höstlovet och hem efter halva höstlovet. Ja visst är det typiskt. Jag får ta ledigt för mitt barn ett par dagar. Jag tror hon hade typ tre sjukdagar totalt i ettan i tvåan så jag tror det är okej att hon missar några dar. Hon får läsa igen det på resten av livet sen :)

Det kostade 2100 (nånting) för två vuxna. (18-årspresent till henne från mig.)

Smart att kolla upp abonemanget. Det ska jag göra. Tack för tips. :)
  • Anonym (Rom)
    sillson skrev 2018-09-14 07:51:47 följande:

Trastevere. Skulle inte bo någon annanstans. Bästa området att strosa omkring på kvällarna.

Tack :)
  • Anonym (Prego, prego)
    Personligen rekommenderar jag ingen att besöka Rom med barn under åtta-tio år men för en artonåring är nog Rom ett utmärkt resmål. 

Jag upplever att Rom är en relativt liten stad (alla byggnader och platser är pampigare på bild än i verkligheten). Jag har varit där ett par dagar åt gången och då har jag sett allt som man "ska" se och tagit mig runt till fots (varning för stökig trafik, har bevittnat flera, mer och mindre, allvarliga påkörningar och krockar under den relativt korta tid jag har varit där). 

Jag håller med det som någon sa om Termini (tågstationen). I vissa kvarter vill man inte ens gå på dagen (väldigt nedgånget med mängder med grafitti och skumma butiker och lika skumma typer som hänger utanför). Men, det finns också områden som är bättre där, men ändå relativt billigt. Kanske något av hotellen längs via Cavour mot stationen till exempel (finns massor med andra områden i Rom som såklart är ännu bättre, men har mest koll på området vid tågstationen). 

Som helhet tycker jag Rom är en ok stad (föredrar faktiskt många andra Europeiska huvudstäder). Däremot skulle jag definitivt rekommendera norra Italien. Milano är superfint till exempel.
  • Anonym (Resa)

Är Italienska kvinnor för det mesta flott klädda

Svar på tråden Rom italien