• Anonym (hungrig)

Är maten för gammal?

Kan jag äta flintastek som gick ut 060718? Den har legat i frysen hela tiden typ.

• Svar på tråden Är maten för gammal?
  • Anonym (När?)

Du menar att datumet gick ut 6:e juli i år? Man kan annars tolka det som att det gick ut  2006 nämligen! Och japp, självklart om datumet gick ut i år och den varit fryst sen senast den dagen går det äta.

• Anonym (hungrig)
    Anonym (När?) skrev 2018-09-11 20:16:35 följande:

Du menar att datumet gick ut 6:e juli i år? Man kan annars tolka det som att det gick ut  2006 nämligen! Och japp, självklart om datumet gick ut i år och den varit fryst sen senast den dagen går det äta.

ja, haha skulle ha skrivit 2018.okai den kan ha varit upptinad en gång då jag tänkte grilla den, men det blev inte av någon större fara med det ?
  • Anonym (Ja)

Ja man kan äta fryst mat om den så legat där i 10 år. Frys stannar upp åldrande av maten

• Anonym (Joi)

Flintastek haha fyfan. Det hade jag inte ätit.

• Långbenopluto
    Anonym (hungrig) skrev 2018-09-11 20:26:44 följande:
    ja, haha skulle ha skrivit 2018.okai den kan ha varit upptinad en gång då jag tänkte grilla den, men det blev inte av någon större fara med det ?
    Har du tinat den en gång så hade inte jag ätit den.
  • Anonym (Ja)
    Salmiakk skrev 2018-09-12 07:37:34 följande:

Har du tinat den en gång så hade inte jag ätit den.

Man kan äta den oavsett upptining en gång, bara man genomsteker den ordentligt så dör alla bakterier
  • Anonym (Kim)

Nej, du ska inte äta Flintasteken!

Man kan inte frysa om kött man tinat en gång.(om det inte tillagas emellan)

Grisskött har annars en hållbarhet i frys på 3-6 månader, inte 10 år som någon skrev. 

Bra att ta för vana att skriva infrysninsdatum på allt man lägger i frysen då datum på förpackning inte gäller när man fryser in. Här är några bra riktmärken: www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-kopa-och-forvara/hur-lange-kan-kott-forvaras-i-frysen/ 

• Anonym (Kim)
    Anonym (Kim) skrev 2018-09-12 08:33:53 följande:

Nej, du ska inte äta Flintasteken!

Man kan inte frysa om kött man tinat en gång.(om det inte tillagas emellan)

Grisskött har annars en hållbarhet i frys på 3-6 månader, inte 10 år som någon skrev. 

Bra att ta för vana att skriva infrysninsdatum på allt man lägger i frysen då datum på förpackning inte gäller när man fryser in. Här är några bra riktmärken: www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-kopa-och-forvara/hur-lange-kan-kott-forvaras-i-frysen/ 

Hm, man KAN tydligen äta kött som frysts om under vissa förutsättningar. Skulledock inte göra det med en flinkaste. Typ sämsta köttet jag vet, så torrt. Ett av problemen med fryst kött är att det släpper vätska och blir torrare när det tinar och att då dessutom frysa in det igen och tina....vill knappt tänka på hur det köttet är. Jag förstår inte ens varför någon köper flinkaste när det finns så mycket bättre kött. Ungefär som att köpa färdigskurna grytbitar, dåligt kött de säljer dyrt. När man kan köpa en hel bit bättre kött själv, både billigare och godare.
  • Mandel

Jag skulle vara väldigt skeptisk med tanke på att det först och främst är en flintastek och att den redan en gång tidigare varit tinad och sedan omfryst utan tillagning.
    Rådet är att tina den och lukta på den och luktar den ok så stek den och känn hur det luktar då. Verkar allt ok doftmässigt och sedan även smakmässigt och den är väl genomstekt så är det nog ingen fara.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Är maten för gammal?