Är maten för gammal?
Kan jag äta flintastek som gick ut 060718? Den har legat i frysen hela tiden typ.
Kan jag äta flintastek som gick ut 060718? Den har legat i frysen hela tiden typ.
Du menar att datumet gick ut 6:e juli i år? Man kan annars tolka det som att det gick ut 2006 nämligen! Och japp, självklart om datumet gick ut i år och den varit fryst sen senast den dagen går det äta.
Du menar att datumet gick ut 6:e juli i år? Man kan annars tolka det som att det gick ut 2006 nämligen! Och japp, självklart om datumet gick ut i år och den varit fryst sen senast den dagen går det äta.
Ja man kan äta fryst mat om den så legat där i 10 år. Frys stannar upp åldrande av maten
Flintastek haha fyfan. Det hade jag inte ätit.
Har du tinat den en gång så hade inte jag ätit den.
Nej, du ska inte äta Flintasteken!
Man kan inte frysa om kött man tinat en gång.(om det inte tillagas emellan)
Grisskött har annars en hållbarhet i frys på 3-6 månader, inte 10 år som någon skrev.
Bra att ta för vana att skriva infrysninsdatum på allt man lägger i frysen då datum på förpackning inte gäller när man fryser in. Här är några bra riktmärken: www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-kopa-och-forvara/hur-lange-kan-kott-forvaras-i-frysen/
Nej, du ska inte äta Flintasteken!
Man kan inte frysa om kött man tinat en gång.(om det inte tillagas emellan)
Grisskött har annars en hållbarhet i frys på 3-6 månader, inte 10 år som någon skrev.
Bra att ta för vana att skriva infrysninsdatum på allt man lägger i frysen då datum på förpackning inte gäller när man fryser in. Här är några bra riktmärken: www.svensktkott.se/om-kott/stall-en-fraga/faq-kopa-och-forvara/hur-lange-kan-kott-forvaras-i-frysen/
Skulle inte äta den.
Jag skulle vara väldigt skeptisk med tanke på att det först och främst är en flintastek och att den redan en gång tidigare varit tinad och sedan omfryst utan tillagning.
Rådet är att tina den och lukta på den och luktar den ok så stek den och känn hur det luktar då. Verkar allt ok doftmässigt och sedan även smakmässigt och den är väl genomstekt så är det nog ingen fara.