• Li8001

Biverkningar av kortison?

Jag har idag inlett en högdosbehandling med kortison under 10 dagar. Första 5 dagarna en daglig dos på 60 mg för att därefter fasa ur resterande 5 dagar. Långtidsbehandlingar ger ju biverkningar, det är jag medveten om. Någon som upplevt det under en kort behandling med hög dos? Läste bl.a här på Faliljeliv om håravfall. Det står det inget om på FASS. Är det en vanlig biverkning? Hunger och energi känner jag till.

• Svar på tråden Biverkningar av kortison?
  • Fillibom

Hej!

Skall du 60 mg under en dag eller 60 mg två gånger om dagen?

60mg är en förhållandevis liten dos, under en så kort tid som 10 dagar. Det borde innebära att du endast har 60 mg de första dagarna för att sedan trappa ned.

Du borde inte hinna få några biverkningar alls.

Jag har ätit kortison i över 20 år i varierande doser. Ett par dagar direkt efter operation stod jag på 200mg per dygn och det påverkade mitt humör (ena stunden jätteglad och nästa jätteledsen).

De perioder jag ätit 60mg har jag inga biverkningar alls.

• Li8001

60 mg ett tillfälle på morgonen. Det låter ju bra! Jag har egentligen ingen uppfattning då jag aldrig tidigare ätit kortison. Det var min läkare som upplyste om att dosen är hög de första fem dagarna och att det kan ge vissa biverkningar. Sedan gjorde jag misstaget att googla och då blir man ju nästan skräckslagen...

Svar på tråden Biverkningar av kortison?