• Anonym (Ulla)

Är det lag på sotare?

Godmorgon!

Är det lag på att skaffa sotare?

Hur ofta och vad kostar det?

Om det är lag vad händer om man säger nej eller strunta i det?

• Svar på tråden Är det lag på sotare?
  • Anonym (duff)

Har för mej att kommuner har lite olika regler men på nått ungefär 1gång per år, 500sek.

Finns kurser så du får behörighet att sota själv.

Sotar man inte får man nyttjandeförbud på eldstaden, i praktiken händer inget om du eldar ändå fast om kåken brinner ner kan du glömma ev försäkringar.

• smulpaj01

Om du vill använda eldstad bör du sota samt provtrycka en gång per år. Säsong för det nu. Lagen togs bort 2004 men precis som föregående skrev får du inte ut på försäkringen vid brand.

• Anonym (Sotare)

Ja det är lag på sotning och brandskyddskontroll om du har en eldstad som du eldar/vill kunna elda i.
    Finns bra information på MSBs sida.
    Hur ofta du behöver sota beror på vad du har för eldstad samt hur mycket du eldar. En sotning kostar mellan 450-850 kr ungefär. Beror helt på hur avtalet med kommunen ser ut. 
    Du kan också begära/ansöka om egensotning och då ta på dig hela ansvaret själv. För att bli egensotare är det olika krav i varje kommun så det måste du kolla med din kommun, oftast räddningstjänsten.
    Tänk på att det är din skyldighet att släppa in sotaren på aviserad tid. Många blir upprörda av att få en avi med tid dom inte själva valt, detta beror på att flertalet kommuner vill ha sotningen så billig som möjligt och därför tecknar avtal som styrs av SKL.
    Ju billigare sotning du har i din kommun desto mindre valmöjligheter har du.
    Hoppas du fick lite svar på dina funderingar.

• Anonym (Ulla)

Har ingen öppen spis eller liknande men spisfläkt ugn o skorsten

Behöver man ej sotare då?

• Anonym (Ulla)

Har för mig jag läste någonstans vart tionde år alla måste sota

• smulpaj01
    Anonym (Ulla) skrev 2018-09-12 14:08:17 följande:

Har ingen öppen spis eller liknande men spisfläkt ugn o skorsten

Behöver man ej sotare då?

Spisfläkt och imkanaler bör man enligt försäkringsbolag rengöra vartannat år. Detta pga brandrisk. 46% av alla bränder startar där.
  • Anonym (.)
    smulpaj01 skrev 2018-09-12 08:30:59 följande:

Om du vill använda eldstad bör du sota samt provtrycka en gång per år. Säsong för det nu. Lagen togs bort 2004 men precis som föregående skrev får du inte ut på försäkringen vid brand.

Det är inte krav på provtryckning varje år.

Sotningsintervall beror på användande, en braskamin som eldas med 1/4 m3 ved behöver sotas mer sällan än vedpannan som eldar 30m3 per år. Grannen har t.ex. sotning vart fjärde år, och jag har sotning 2 gånger per år.

Tror även provtryckningsintervall hänger ihop med användandet, och i nån mån tror jag de skippar provtryckningen om de kan filma invändigt och allt ser bra ut. Men det är jag inte säker på.

Ts, sotaren är nog den billigaste hantverkaren jag har hemma. Att gå en utbildning och skaffa utrustning för att själv uppfylla kraven för sotning för att slippa nån 500 då o då är det helt enkelt inte värt. Dessutom slipper man ge sig upp på ett isigt tak o riskera livet...
  • Anonym (Sotare)

Rensning av spisfläkt med tillhörande skorsten är inte lagstadgat sedan 2004.

Sotning görs efter gällande frister som bestäms av kommunen som längst får det gå 3 år mellan sotningarna. Brandskyddskontroll görs antingen vart 3e eller vart 6e år.

Sitter just nu i Stockholm för konferens om sotning/brandskyddkontroll. Blir det nya rön efter dessa 2 dagar återkommer jag.

• Anonym (Ulla)

Tackar

Så det jag läste ca 2010 i en artikel om minst vart tionde år lagen läste jag kanske fel om?

Svar på tråden Är det lag på sotare?