• Anonym (Anonym)

Bli sur av för mycket testosterom?

Hej

Har för mycket testosteron av nån anledning, vilket de har kollat på mig. För några mån sen var det på 2,0 , men nu var det på 2,7 istället. Det fria testosteronet var på 2,4. Vad jag förstått ska det vara max 1,8 för en tjej.

Har hår överallt ungefär, på låren, överläppen, hakan, händerna, fötterna, raggarsträng, rumpan osv. Är runt 25 för övrigt om det här nån betydelse.

Men det jag undrar mest är om man kan kan få rejäla humörsvängningar av för högt testosteron och ångest? För jag har inte alltid varit sån. Utan jag blev sån i tonåren, då jag kom in i puberteten. Tycker bara det är lustigt.

• Svar på tråden Bli sur av för mycket testosterom?
  • Anonym (Japp)

Testosteron nivån kan påverka humöret. Ge ångest och irritation. Kan dock inget om nivåer eller så men att det kan påverka psykiskt är helt klart.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Japp) skrev 2018-09-12 21:23:42 följande:

Testosteron nivån kan påverka humöret. Ge ångest och irritation. Kan dock inget om nivåer eller så men att det kan påverka psykiskt är helt klart.

Hade nästan för mig det. Så jobbigt är det, vet inte riktigt vad man ska göra åt det. De har till och med funderat på adhd. Tänk om man skulle fått en diagnos på det och så beror allt på hormonerna? Tragiskt isåfall ju. Men visst det kanske är båda. Men när man inte varit sån här tidigare så känns det ju mer som nåt hormonellt.
  • Anonym (Anonym)

Har nämligen gått hos psykiatrin också som sagt adhd. Men så började jag själv fundera på hormonerna och kolla det med. För ja man börjar ju som sagt undra lite.

• Anonym (Anonym)

Nån mer?

• Phalaenopsis

Testosteronet ger män mer problem varje dag än de värsta dagarna i en kvinnas menscykel. Mest aggressivitet och irritabilitet. Men jag hade nog avvaktat vad de kommer fram till angående orsaken till dina förhöjda testosteronnivåer. När det är behandlat kan du fundera vidare angående ADHD osv.

Svar på tråden Bli sur av för mycket testosterom?