• Anonym (Hur)

Nattjobb och småbarn - HUR löser man det?

Min man kommer omplaceras på sitt arbete, från dagtid till ständig natt. Vi har två barn, 1,5 och 5 år gamla. Jag jobbar sporadiskt och kommer fortsätta göra det. Det innebär att jag kommer ha barnen på förskola 15h/vecka och vara hemma resten av tiden. De dagar barnen är på förskolan kommer det lösa sig. Hämtar vid 14 och har 30 minuters promenad hem, en sväng till lekparken och så är det bra.

Men de andra dagarna??? Hur håller man två barn tysta en hel dag? Räknar inte med att kunna åka iväg (ohållbart att försöka vara borta 2 dagar i veckan).

Hur har ni andra gjort med småbarn och nattjobb? Hur står man ut? 5 nätter i veckan... Det låter som en mardröm! Tack och lov är det förhoppningsvis ett tillfälligt problem då jag planerar att börja studera till nästa höst och därmed har rätt till mer tid på förskolan.

• Svar på tråden Nattjobb och småbarn - HUR löser man det?
  • CitronTulo

Hur bor ni? Om han inte har möjlighet att få ro att sova någonstans hemma så kanske han kan sova någon annanstans innan han åker hem till er?

• Almina

Ibland finns det möjlighet att sova kvar på jobbet, i ett vilrum eller så. Annars kanske det finns någon vän eller släkting som ändå jobbar på dagen och kan låta honom sova hos dem.

• LFF

Hur bor ni? Finns det möjlighet för honom att byta jobb? Hur har han själv tänkt sig att det ska fungera att alltid jobba natt och ha två småttingar hemma?

Han får väl sova med öronproppar och hörselkåpor om det inte går att lösa på annat vis. Vilka tider är det han kommer att jobba?

• Anonym (Jenni)

Min man skiftjobbar och har natt var tredje vecka. Det har aldrig varit ett problem eftersom han inte sover hela dagen. Han kommer hem vid 06:15 och sover fram till ca 12.

Vi har kört stängd dörr till sovrummet och det är förbjudet område, även för mig.

En 5-åring förstår vad det innebär och har oftast inte problem med att vara tyst.

Vi bor i hus och har vistats på annan våning under sovtimmarna. Man behöver ju inte direkt härja precis utanför sovrummet och man måste inte se tv med maxad volym.

Min man har aldrig störts av vanligt vardagsstök.

Jag har varit på öppna förskolan, åkt och handlat, gjort ärenden osv på förmiddagen så han har haft ett ganska lång ostörd vila. Ibland även haft farmor till hjälp.

• AAE14

Jobbar blandat nätter och dagtid. När maken inte är på jobbet och hon är o förskola är sovrummet stängt,låset eftersom hon ibland får för sig gå in där o skrika när hon är arg över något, och har öronproppar. Funkar utmärkt!

• Anonym (X)

När är han hemma från nattskiftet?
    Han sover ju inte bort hela dagen, så kanske ni de två dagarna kan planera att gå på bibliotek eller liknande.

• Anonym (skiftjobbare)

När mina barn var under 8 år valde jag att vara föräldraledig vissa nätter.
    Om du kan hitta ett jobb eller läsa på distans har ni rätt till dagis på heltid.
    Att jobba ständig natt ger mer pengar och kanske möjlighet att jobba mindre.
    5 nätter låter mycket, är det korta arbetspass?

• Anonym (Hur)
    CitronTulo skrev 2018-09-13 09:28:22 följande:

Hur bor ni? Om han inte har möjlighet att få ro att sova någonstans hemma så kanske han kan sova någon annanstans innan han åker hem till er?

I lägenhet, med ?uthyrningsdel? så finns ett gäng dörrar att stänga. Köket ligger dock vägg i vägg (dåligt isolerat). Hans föräldrar är pensionärer och hemma, kanske hos någon kompis...
  • Anonym (Hur)
    Almina skrev 2018-09-13 09:35:09 följande:

Ibland finns det möjlighet att sova kvar på jobbet, i ett vilrum eller så. Annars kanske det finns någon vän eller släkting som ändå jobbar på dagen och kan låta honom sova hos dem.

Tyvärr inte där, industrijobb.. skulle varit en lösning annars. Ja, vi får försöka se om det går. Skulle vara smidigast..
  • Anonym (Hur)
    LFF skrev 2018-09-13 09:36:23 följande:

Hur bor ni? Finns det möjlighet för honom att byta jobb? Hur har han själv tänkt sig att det ska fungera att alltid jobba natt och ha två småttingar hemma?

Han får väl sova med öronproppar och hörselkåpor om det inte går att lösa på annat vis. Vilka tider är det han kommer att jobba?

Vi bor i lägenhet med såkallad uthyrningsdel så finns tre dörrar att stänga till sovrummet för att dämpa ljud. Däremot köket ligger vägg i vägg och har dålig isolering.

Små möjligheter att byta, han har sökt en del tidigare men pga inget körkort vill ingen anställa. Han har inget intresse för att fixa körkort heller... Han tror att det kommer funka bra, jag är mer skeptisk. Tiderna är 00-07 måndag-fredag..
Svar på tråden Nattjobb och småbarn - HUR löser man det?