• Anonym (Vit Rottweiler)

    Kan man lära hunden att gå på låda, som en katt? Hur göra?

    Hej jag ska skaffa en hund rätt snart, det är en valp. 

    Jag undrar om man kan lära hunden att gå på låda, precis som en katt??
    Tänker mig en låda som är mycket större än en vanlig kattlåda, tänkte snickra ihop den själv.

    Jag vill tydliggöra vissa saker:
    Jag är väl medveten om det tid och uppmärksamhet som en valp kräver, och väl medveten om att en vuxen hund inte bör vara hemma ensam mer än max 4-5 timmar. Och jag kommer givetvis investera den tid som krävs för att hunden ska må bra. 

    Men om jag någon dag skulle vara borta 6 timmar, och hunden är helt ensam och känner att den behöver uträtta sina behov, går det då att lära den göra det i en låda? Tänker mig en större variant av trälåda innehållandes kattsand..   

  • Svar på tråden Kan man lära hunden att gå på låda, som en katt? Hur göra?
  • Zlisken
    Anonym (Vit Rottweiler) skrev 2018-09-14 11:02:45 följande:

    Hej jag ska skaffa en hund rätt snart, det är en valp. 

    Jag undrar om man kan lära hunden att gå på låda, precis som en katt??
    Tänker mig en låda som är mycket större än en vanlig kattlåda, tänkte snickra ihop den själv.

    Jag vill tydliggöra vissa saker:
    Jag är väl medveten om det tid och uppmärksamhet som en valp kräver, och väl medveten om att en vuxen hund inte bör vara hemma ensam mer än max 4-5 timmar. Och jag kommer givetvis investera den tid som krävs för att hunden ska må bra. 

    Men om jag någon dag skulle vara borta 6 timmar, och hunden är helt ensam och känner att den behöver uträtta sina behov, går det då att lära den göra det i en låda? Tänker mig en större variant av trälåda innehållandes kattsand..   


    Svar Ja. 
    Om du börjar träna den från tidig ålder så ska det nog inte vara några konstigheter. Men jag tänker att det måste lukta rätt illa i din bostad om den ska uträtta sina behov där. 
  • Anonym (Va?!)

    Det kan den säkert, men den ska inte behöva det! En valp lämnar man inte så länge, och en vuxen hund klarar 6 timmar utan att uträtta sina behov, däremot lär den inte må så bra av att vara ensam så länge. 
    Min hund vill inte uträtta sina behov i trädgården, som är ganska stor, det gör man utanför! Tänk då att kissa i en låda, inomhus?!

  • Tow2Mater

    Hade en chihuahua valp en gång som gick på låda. Men ju större hund ju större bajsar och mera kiss blir det ju ;)

  • Aniiee

    Kan kan man , men som sagt, det ska den inte behöva. Det är dumt att lära dem att kissa innomhus. En hund kan dessutom hålla sig både 6 och 8 timmar om det krävs något enstaka tillfälle. Eller, du vet... på natten.....


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
Svar på tråden Kan man lära hunden att gå på låda, som en katt? Hur göra?