• Anonym (Lena)

Fungerar hårvitaminer?

Såsom

Hair lust

Priorin

Gummi bear hair?

• Svar på tråden Fungerar hårvitaminer?
  • Anonym (Lena)

PS vet någon vart man kan köpa en massage grej för håret som ser ut som en spindel visp typ

• Anonym (.)

Vitaminer är ju vitaminer.. men dom är nog billigare om du köper dom "som vanligt" och inte specifikt för hår. Dom fungerar om du har brist, men annars gör det varken till eller från.

• Anonym (Rusta)
    Anonym (Lena) skrev 2018-09-14 18:02:53 följande:

PS vet någon vart man kan köpa en massage grej för håret som ser ut som en spindel visp typ

Finns på Rusta har jag sett.
  • Anonym (Ell)
    Anonym (Lena) skrev 2018-09-14 17:54:39 följande:

Såsom

Hair lust

Priorin

Gummi bear hair?

Om vitaminbrist är orsaken till att man behöver hårvitaminer m.m, så kanske. 
    Om hormonell obalans är orsak till dålig tillväxt, så nej.

Järnbrist är däremot en rätt vanlig orsak till håravfall eller dålig tillväxt. Ferritin särskilt. 

Det enda vitaminer jag har märkt någon som helst skillnad av, är Berroca med extremt mycket B vitaminer och järntillskott/injektioner, men då p.g.a lågt ferritin.

• Anonym (Hold my beer)

Jag fattar inte hur vitaminer ska kunna påverka döda celler...? 

• AnnaZL
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-08-17 17:06:02 följande:

Jag fattar inte hur vitaminer ska kunna påverka döda celler...? 

De gör de inte, det hår som du här när du börjar ta tabletterna får du dras med tills du klipper det. Däremot påverkar näring, vitaminer etc kroppens förmåga att producera friskt hår. Så det kan påverka håret som kommer att växa ut.
  • Anonym (Mama)

Handlar det om genetiskt håravfall så nej.

Handlar det om vitaminbrist så ja, förmodligen. Bästa är ju att återstå balansen genom balanserad kost, naturlig väg.

Är det järnbrist så är det bättre att ta järntabletter rekommenderat av ens läkare och som sagt kosten.

Handlar det om stress, som tex sjukdom, infektioner osv så måste man bli av med orsaken så kommer kroppen att prioritera hårväxten igen. Heter Telogen Effluvium.

Jag tror inte att sk hårvitaminer är bättre än tex prenatala vitaminer som innehåller lite mer järn och folic acid. Satsa på det istället. Se till att undvika för höga halter av vitamin A. 

• Anonym (Hold my beer)
    AnnaZL skrev 2020-08-17 17:42:49 följande:
    De gör de inte, det hår som du här när du börjar ta tabletterna får du dras med tills du klipper det. Däremot påverkar näring, vitaminer etc kroppens förmåga att producera friskt hår. Så det kan påverka håret som kommer att växa ut.
    Ok, tack för förklaringen.
  • Aurora Borrealis

B-vitaminkomplex fungerar. Skillnad märks först efter 6 månader då vitaminerna påverkar utväxten av håret i rötterna naturligtvis. Köp på apotek. Det behövs inte "hårvitaminer", onödigt. Vanliga B-vitaminer ger störst effekt.

• Anonym (Beeeee)
    Aurora Borrealis skrev 2020-08-18 02:49:01 följande:

B-vitaminkomplex fungerar. Skillnad märks först efter 6 månader då vitaminerna påverkar utväxten av håret i rötterna naturligtvis. Köp på apotek. Det behövs inte "hårvitaminer", onödigt. Vanliga B-vitaminer ger störst effekt.

Det här kan jag backa upp på!

Höll förra året på att bli helt skallig. Visade sig vara en kombination av B-vitaminbrist (främst Pantotensyra) och hypotyreos. Tog sedan tidigare redan järn och B12 men det räckte inte.
    Har dock pga allergier begränsad diet som är låg i B-vitaminer.

Har nu under ett år jobbat på att få tillbaka håret genom att ta järn, B-komplex, C-vitamin. Nu har jag jättetjockt hår igen, så himla tacksam att slippa dölja min skalp under sjalar och mössor Glad

Kolla innehållet i B-komplex dock, en del av B-vitaminerna kommer i väldigt höga doser vilket kan ge biverkningar men om du har normal kost så kan det räcka med att du tar ett par kapslar i veckan.

Kan rekommendera Helthwells B-komplex, innehåller inga obehagliga tillsatsämnen.

Biotin (också ett B-vitamin) är bra för hår och naglar men ta inte för mycket då det i för höga doser kan ge akne. Finns dock i B-komplex.
Svar på tråden Fungerar hårvitaminer?