• Anonym (Kronofogden)

Skuldsanering och skulder

Hej, jag ska inte var så långvarig. För några år sedan blev jag sjukskriven och var borta ifrån jobbet drygt ett år. Jag har alltid skött mina räkningar och prioterat dem framför nöje. Sällan jag har bett om att få skjuta fram en räkning eller dela upp. Men under min sjukskrivning kom jag i kontakt med SMS Lån. Av någon anledning. Minns inte varför eller hur. För fick ändå ganska bra ut i månaden trots min sjukskrivning. Men i alla fall, jag betalade varje månad som jag skulle, men sen tog jag fler och fler lån och hamnade till slut i en karusell där jag fick låna för att betala lån. Skulderna växte och jag mådde skit. Var på gränsen till att ta livet av mig, men tacka mitt barn för att jag lever idag. Tillsammans med dessa SMS LÅN och gamla vanliga banklån och CSN skulder sen innan var jag uppe i över 700 tusen i skulder. Jag skäms verkligen men jag tog tag i det och ringde till skuld och budgetrådgivningen i kommunen. Sökte en skuldsanering men fick avslag och sökte ett halvår senare och fick då skuldsanering. Jag tycker inte att som jag gjorde är ett ansvarsfullt beteende absolut inte. Även om det finns någon slags historia. Jag har aldrig nämnt något för min tjej, men jag gjorde en sak för ca två veckor sen, jag ringde till Kronofogden och frågade om hon har några ärende hos dem, utan att hon vet om det, får dåligt samvete för jag gjorde det, och till min förvåning så hade hon det, tycker det är något hon borde berättat för mig istället så smånigom istället för att jag skulle snoka, helt FEL av mig, men det är ju ganska skamligt känsla (jag vet) . Skulle aldrig tänka mig att hon var där??? Det är ju inte en skuld utan massor, rent slarv? Eller? Det var tv license, csn skulder, privata skulder som Tv abonnemang, och övriga skulder som man får uppfattningen av att hon bara skitit i och det var sen några år sen första uppkom. Jag klandrar inte henne, för jag har själv skulder. Men mitt beteende berodde ju på att jag gjorde dåliga beslut under en sjukdomsperiod och det ballade ur, även om det inte är en bortförklaring och jag får äta upp det idag. Men jag har alltid trott min tjej varit väldigt ekonomisk för hon har verkat så. Jag skulle inte ens lämnat henne om jag vore skuldfri men hade önskat hon berättat för mig så jag kunde varit ett stöd för henne, eller som idag att vi kunde varit ett stöd för varandra. Jag har många gånger tänkt berätta om min skuldsanering, men inte vetat hur jag ska lägga upp det, för det är ju som sagt skamligt. Nu vet jag ju att hon själv är hos KF och då känns det väl bättre att säga det, så ska göra det, men kommer inte nämna något om att jag vet att hon är där. Vill hon säga det, får hon göra det, annars inte. 

Men jag funderar ändå lite i framtiden, om vi tex bott ihop, ska hon fortsätta skita i räkningar? 

• Svar på tråden Skuldsanering och skulder
  • Anonym (Skuldfri)

Är du sur på din flickvän för att hon inte berättat för dig att hon har skulder hos kronofogden trots att du själv inte berättat om dina egna skulder? det låter hemskt märkligt. Och hur kan du veta att det inte finns en lika "giltig orsak" för hennes skulder som det finns för dina när ni aldrig pratat om det?

• Anonym (Kronofogden)
    Anonym (Skuldfri) skrev 2018-09-14 19:59:08 följande:

Är du sur på din flickvän för att hon inte berättat för dig att hon har skulder hos kronofogden trots att du själv inte berättat om dina egna skulder? det låter hemskt märkligt. Och hur kan du veta att det inte finns en lika "giltig orsak" för hennes skulder som det finns för dina när ni aldrig pratat om det?

Haha nej verkligen inte. Som jag skrev jag klandrar inte henne för det. Jag är inte sur på henne och hade inte varit det även om jag inte själv haft skulder.
  • Anonym (ccccp)

Så KFM berättar helt öppet om andras eventuella skulder om någon ringer och frågar?

• elmadumle
    Anonym (ccccp) skrev 2018-09-14 20:10:10 följande:

Så KFM berättar helt öppet om andras eventuella skulder om någon ringer och frågar?

Har du personnumret så kan man ringa eller skicka mejl så får man alla uppgifter, det är offenltig handling.
  • Anonym (Skuldfri)
    Anonym (Kronofogden) skrev 2018-09-14 20:07:22 följande:
    Haha nej verkligen inte. Som jag skrev jag klandrar inte henne för det. Jag är inte sur på henne och hade inte varit det även om jag inte själv haft skulder.
    Vad vill du med tråden då? Vi kan ju omöjligtvis veta om din flickvän kommer att betala sina räkningar i framtiden. Förresten, varför skulle det vara lättare för henne att berätta om sina skulder än det är för dig? Du får väl prata med henne, fast själv hade jag blivit skitsur om min pojkvän hade gjort som du, du kunde ju bara ha frågat.
Svar på tråden Skuldsanering och skulder