• Anonym (A-L)

    Medicinsk abort

    Jag genomgår just nu en medicinsk abort hemma - tog första tabletten på kliniken i tisdags oc började blöda dagen efter den. Sen 4 Cytotec på torsdag morgon.

    Efter dem fortsatte blödningen i något ökad mängd, som en rikligare mens ungefär helt utan smärta. Cirka 5 timmar efter jag tagit cytotec kommer en tablett ut i duschen, osäker om det har betydelse efter 5 timmar?

    Hur som, nu är det alltså fredagkväll och har börjar blöda mer intensivt men inga större mängder fortfarande, dock börjar jag få mer ont nu och har inget smärtstillande kvar eftersom jag enbart fick det jag skulle ta innan cytotecen.

    Ni andra som gått igenom medicinsk abort, hur har det funkat? Har ni fått en tid för någon efterkontroll eller har de räckt med gravtest efter ett par veckor?

  • Svar på tråden Medicinsk abort
  • Anonym (medicinsk abort hemma)

    Jag fick med mig extra smärtstillande hem, både ipren, alvedon och ett starkare narkotikaklassat. Konstigt att det är så olika.

    Hur som, jag fick boka in ett återbesök också några veckor senare där de gjorde ett ultraljud för att se till att allt var borta. 

  • EpicNurse

    Det gör inget att tabletten åkte ut.

    Det kan ta upp till 5 dygn innan cytotec har full effekt så ge det mer tid!

    Man brukar inte ha återbesök utan om man fortfarande har positivt gravtest efter 4-6 veckor så gör man ett ultraljud då!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Medicinsk abort