• bepoe

    Varför är det inte fler som bryr sig om klimatet?

    Jag förstår inte. Larmrapporterna avlöser varandra, och vi har just passerat den punkt där 1,5 gradersmplet är utom räckhåll Chansen att klara tvågradersrådet går snart förlorad. Vi har väpnade konflikter, matbrist, flyktingströmmar och extremväder att vänta. Platser på jorden som blir obeboeliga. Stater och samfund som rasar samman. Det kommer att drabba oss, eller våra barn och barnbarn. 

    Ändå är det så få som pratar om detta, så få som verkar bry sig och som verkar oroa sig. Ännu färre som faktiskt har någon vilja att förändra. 

    Varför, tror ni? Varför är det inte fler som bryr sig? 

  • Svar på tråden Varför är det inte fler som bryr sig om klimatet?
  • Mongoliet

    Det är för jobbigt. Ska det ändras behöver det ske på FN-nivå. Inte på individnivå. Man vill låta oss tro att vi kan påverka men den enskildes beslut är inte så stora & viktiga som de försöker få oss att tro. Det är bara för regeringar att ta beslut.

  • Anonym (zombie)

    Därför att jorden har haft sina glansiga dagar, dags att lämna in..

  • Mongoliet

    Det kanske inte är hela världen om jorden går under. Välkomna att citera mig på den.

  • Aniiee

    Jag är dels något av en nihilist och dels en sån där elak jävel som anser att man får anpassa sig eller gå under.


    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • bepoe
    Mongoliet skrev 2018-09-14 23:55:09 följande:

    Det är för jobbigt. Ska det ändras behöver det ske på FN-nivå. Inte på individnivå. Man vill låta oss tro att vi kan påverka men den enskildes beslut är inte så stora & viktiga som de försöker få oss att tro. Det är bara för regeringar att ta beslut.


    Håller med om att förändringar måste ske på överstatlig nivå och inte på individnivå. Men när det sker något (glödlampsförbud, flygskatt, bensinskatt) så verkar folk mest bli arga. Ingen vill offra nåt. Och politiker vill ju bli omvalda, så om folk inte bryr sig om klimatet eller blir arga om nåt görs, så avstår man från de förändringar som krävs.

    Men det jag undrar över är just varför så få överhuvudtaget inte verkar bry sig alls. Man ser inte ens lite facebook-slacktivism. Som om det inte är ett problem alls eller som om det är nåt som nog kommer gå över. 
  • Mongoliet
    bepoe skrev 2018-09-15 00:13:17 följande:

    Håller med om att förändringar måste ske på överstatlig nivå och inte på individnivå. Men när det sker något (glödlampsförbud, flygskatt, bensinskatt) så verkar folk mest bli arga. Ingen vill offra nåt. Och politiker vill ju bli omvalda, så om folk inte bryr sig om klimatet eller blir arga om nåt görs, så avstår man från de förändringar som krävs.

    Men det jag undrar över är just varför så få överhuvudtaget inte verkar bry sig alls. Man ser inte ens lite facebook-slacktivism. Som om det inte är ett problem alls eller som om det är nåt som nog kommer gå över. 


    Den låtsas-brysigheten har väl dött ut lite. Vi orkar knappt bry oss om oss själva ju, max någon till i våra liv. Allt annat är ju lite på låtsas & förändrar så lite. Dalai lama skrev jag om för 10 år sedan att han var rasist & mycket riktigt kom han ut som rasist häromdagen. Det finns ingen godhet. Inte långsiktigt.
  • Anonym (bortkopplad)

    Väldigt enkelt. Konsekvenserna är inte direkta och tydligt synliga. Desto mer bortkopplad du är från konsekvenserna till dina handlingar desto mindre kommer du bry dig. Även fast konsekvenserna är större och allvarligare känner man ingen direkt koppling till det. 

    Folk är i grunden själviska och lata och vill inte offra någon bekvämlighet för någon odirekt konsekvens. 

  • eilgbmls

    Läste en reklambanner på en busshållplats tidigare där det stod: Vi som har fattat står här. Det handlade om att använda sig av linjetrafik för att transportera sig. Denna observation tog plats efter jag tagit farväl av ett sällskap som skulle ta sig hem från krogen, självklart med bil, trots att det inte var längre än att man hade kunnat gå och nyktrat till på vägen och varit mindre bakfull när man vaknar.

    Behöver jag nämna att hållplatsen i fråga var helt öde?

    Det är en form av miljöaspekt som jag ämnar belysa här.

    Sedan finns det så klart andra former av klimat också. Hur människor är emot varandra på tu man hand, i relationer samt hur fördomar och kulturella olikheter skapar tempramentsskiftningar vilket också kan ses som en form av klimat.

  • Anonym (Varför)

    Varför ska jag leva på extremminimum, anstränga mig att återvinna, tänka miljösmart, bo litet, äta tråkig mat, aldrig resa medan andra dagligen sitter på flyg? De jag offrar kommer inte mina barn få igen i form av en grönare planet för det finns alltid andra idioter som förstör den ändå. Så jag skiter faktiskt i att offra mitt enda liv till masknivå till ingen nytta.

    Krävs globala strikta regler som gäller alla för förändring, sålänge folk har fritt att göra egna val kommer ingen vilja göra sin tillvaron sämre.

  • Anonym (pol)

    Det jag absolut inte kan förstå är hur folk kan fortsätta skaffa barn utan minsta tanke på miljön. Speciellt inte de som ändå inser och förstår vilka förändringar som kommer att ske. Jag skulle ha på tok för dåligt samvete över att sätta barn till den typen av värld som kommer att bli. Det är dessutom är den enskilt överlägset största åtgärden man kan göra som privatperson för att minska sitt koldioxidtryck och det är så konstigt att det aldrig kommer fram i debatten (då menar jag inte debatten bland proffspolitiker, för där är ju sanningen om klimatet inget som någonsin framkommer). Sopsortering eller att sluta äta kött är en droppe i havet jämfört med ett barn som inte blir till.

Svar på tråden Varför är det inte fler som bryr sig om klimatet?