• 1910FF

    Hund beter sig som att den är full

    Hej!

    Min hund på 12 år har börjat bete sig lite udda.
    För ungefär en månad sedan började det. Hon vinglar med huvudet, har svårt att gå rakt osv. Precis som att hon är snurrig eller väldigt full. 
    Den gången så varade det bara i ca 5 minuter så jag trodde det var överansträngning eller liknande.

    Men idag så har hon gjort så hela kvällen, har inte själv varit hemma men en familjemedlem berättade det för mig.

    Har försökt googla lite men inte hittat något jätte vettigt. Vad tror ni kan vara fel på vovven? Hon är annars väldigt pigg och aktiv, aldrig varit sjuk eller något liknande tidigare.

    Bör jag åka in till vet med henne imorgon? 

    mvh

  • Svar på tråden Hund beter sig som att den är full
  • Deceree1

    Kan det vara någonting med öronen tror du? Nån infektion som brett ut sig.. tänker att balansen hör ihop med inneröra.

    Har ni använts fästingmedel i sommar? Skulle kunna vara borelia kanske.

    Det skulle ju kunna bero på ålder med men lite konstigt att det kom så plötsligt i så fall. Har ni ringt och rådfrågat någon veterinär? Förstår att det är oroligt när man inte vet vad det är. Fortsätter det så absolut, sök upp en veterinär. Hoppas det löser sig, att hon blir frisk igen.

  • 1910FF

    Ja, misstänker att det kan vara öronen eller synen. Ska kolla lite nogrannare imorgon, och låta henne sova nu Glad

    Fästingmedel använder vi på hunden till och från året runt, men framförallt mellan april - september!
    Ska ringa och rådfråga veterinär på måndag när dem öppnar.

    Tack så mycket för svar! :) 

  • eilgbmls

    Hjärntumör är min första tanke. Något som applicerar tryck mot syn eller hörselnerver.

  • Dexter dot com

    Personligen hade jag åkt in med hunden akut då det låter som något neurolgiskt vilket man aldrig ska vänta med.

  • Emerencia
    Dexter dot com skrev 2018-09-15 06:15:55 följande:

    Personligen hade jag åkt in med hunden akut då det låter som något neurolgiskt vilket man aldrig ska vänta med.


    Beror på hur mycket pengar man kan lägga. Åka in akut under helgen kan summan springa iväg 3-5 gånger mer för samma behandling.
  • Dexter dot com
    Emerencia skrev 2018-09-15 06:26:01 följande:
    Beror på hur mycket pengar man kan lägga. Åka in akut under helgen kan summan springa iväg 3-5 gånger mer för samma behandling.
    Visst är det så men det måste man ju ha räknat med att man har råd med när man skaffar hund. Att vänta blir oftast dyrare och mer plågsamt för hunden.
  • Emerencia
    Dexter dot com skrev 2018-09-15 08:15:34 följande:

    Visst är det så men det måste man ju ha räknat med att man har råd med när man skaffar hund. Att vänta blir oftast dyrare och mer plågsamt för hunden.


    Ja, plågsamt vet ju faktiskt inte om den upplever det. Oftast visar hundar en oro att dra sig under eller söka trygghet och hjälp hos människor vid smärta eller obehag. Om hunden i allmänhet mår bra och inte verkar väldigt påverkad tycker faktiskt jag inte man åker in akut under helg för detta med en hund på 12 år. Någon måtta får det vara. Hundar med brutna ben, yllar i höga skyn av smärta eller annat. Ja då tycker jag man åker in.
Svar på tråden Hund beter sig som att den är full