• albinmik

    Konstiga symptom, kan jag ha depression?

    Jag är en kille på 16år som har haft lite konstiga symptom den senaste månaden. Jag har till exempel haft lite konstiga känslor vid sömn då jag vaknar och det känns bara märkligt och lite yr kan det kännas som. Jag har även lite små yrsel tror jag eller jag skulle mer förklare det som ostadigt ibland, till exempel om jag går till skolan så kan det kännas lite ostadigt i en kort sekund sedan är det bra igen. Har också haft vad jag tror är spänningshuvudvärk eftersom det mäst är som ett tryck i bakhuvudet och ibland pannan samt axlar och nacke. För någon dag sedan så vaknade jag upp med ont i halsen och lite smått förkyld, senare på kvällen så kändes det som om jag hade feber men när jag tog tempen så hade jag endast 37.5 eller ngt liknande och någon timme efter det så kräktes jag och det jag trodde var feber är borta. Det känns bara konstigt och har på senaste tiden tänkt en del på sjukdomar och är lite nojjig. Det är inte mycket mer än det som jag blir lite nedstämd av på sistonde och jag skulle säga att jag är glad och pigg nästan hela tiden och känner mig inte alls deprimmerad på något sätt. Någon som haft liknande och det löst sig eller om man ska ta och söka vård för detta eftersom jag är lite orolig.

    //Albin

  • Svar på tråden Konstiga symptom, kan jag ha depression?
  • Anonym (Kanske)

    Det låter mer som något fysiskt problem men kan också vara panikattacker du får. Ibland kan man få fysiska "biverkningar" när man har panikattacker, jag brukade få feber. Men då brukar man (jag i alla fall) få de fysiska problemen precis när man har panikattacken. Men enligt mig så låter det mer som att du har något fysiskt problem, du borde nog gå till en läkare och kolla upp det för säkerhets skull och om det nu är så att du har panikattacker så skulle jag råda dig att gå till en läkare/psykolog då med. 

  • Anonym (Spändheten som är orsaken?)

    När jag läser ditt inlägg tänker jag spontant att yrseln kan hänga ihop med spänningarna du har som känns i panna, huvud, axlar och nacke. Är det tillräckligt spänt kan man lätt känna sig lite yr och "konstig". 


    Kan du komma på någon orsak till att det är så spänt, något som är annorlunda? En månad betyder att det började ungefär när läsåret började. Har du kanske börjat i gymnasiet så att allt är nytt? Sover du tillräckligt och bra? Har du kudde som känns bra? Rör du dig eller blir det för mycket tid vid dator, tv eller mobil? Är det något som känns jobbigt med kompisar, skola eller hemma?


    Kanske kan de frågorna ge dig ledtrådar till vad som orsakat spändheten och kan hjälpa dig att bli av med den. När man börjar fundera på kroppen och blir orolig spänner man sig också.


    Kanske kommer du på att du behöver ändra på sömn, motion och stillasittande. Kan du prata med någon vuxen hemma om hur du känner? Skolsköterskan kan man alltid vända sig till. Man kan också ringa sjukvårdsupplysningen 1177 så får man prata med en sköterska. 


    Jag tycker inte det finns något som tyder på depression. Du skriver att du funderat en del på sjukdoma på sistone och är lite nojig. Ibland kan man fastna i oro så att den biten är jobbig även om livet annars funkar bra. Då behöver man få hjälp med det genom att prata med en vuxen hemma, någon annan man litar på eller skolsköterskan eller någon på vårdcentralen.


    Lycka till!


     

Svar på tråden Konstiga symptom, kan jag ha depression?