• Anonym (..)

Olagligt att filma och spela in någon i smyg?

Är det olagligt att filma och spela in någon utan den personens vetskap?

• Svar på tråden Olagligt att filma och spela in någon i smyg?
  • snedtak

Inte i allmänhet, men det finns ett förbud mot "Kränkande fotografering" som innebär att det inte ät tillåtet att filma/fota någon ovetandes i ett privat utrymme som tex. toalett och badrum.

• eilgbmls
    Anonym (..) skrev 2018-09-15 11:48:51 följande:

Är det olagligt att filma och spela in någon utan den personens vetskap?

Det står i lagboken. Jag föreslår att du konsulterar den.
  • Anonym (..)
    snedtak skrev 2018-09-15 11:54:14 följande:

Inte i allmänhet, men det finns ett förbud mot "Kränkande fotografering" som innebär att det inte ät tillåtet att filma/fota någon ovetandes i ett privat utrymme som tex. toalett och badrum.

Ok
  • Anonym (..)
    eilgbmls skrev 2018-09-15 11:54:59 följande:

Det står i lagboken. Jag föreslår att du konsulterar den.

Har ingen lagbok
  • eilgbmls
    Anonym (..) skrev 2018-09-15 11:59:57 följande:
    Har ingen lagbok
    Då föreslår jag att du använder "biblioteket" för att skriva på detta fora.

Lycka till.
  • MammaKajsa

Spela in samtal som man är med i själv är lagligt, dock bara med ljud, INTE med bild. (lagtexten tolkas här "e contrario", alltså motsatsvis.)

Brottsbalken 4 kap, 9 a §:
    Den som i annat fall än som sägs i 8 § olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.

Spela in någon på video el. motsvarande som är ovetandes är inte lagligt, utan kan ge upp till två års fängelse.

Brottsbalken 4 kap, 6 a §:
    Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år.

Svar på tråden Olagligt att filma och spela in någon i smyg?