• Aqwa93

    Oense

    Hej!

    Någon annan som är oense med sin partner om vad som händer efter fosterdiagnostiken ?

    Sambon vill göra abort om fostret avviker från det normala. Medan jag inte vet om jag kan leva med det.

    Behöver verkligen råd hur vi ska lösa detta

  • Svar på tråden Oense
  • Anonym (Skippa det)

    I ert fall när ni har olika syn på vad som ska hända efter att ni får resultatet hade jag nog inte genomgått någon fosterdiagnostik alls. Är det något ni pratat om?

  • Mongoliet
    Anonym (Skippa det) skrev 2018-09-15 21:11:23 följande:

    I ert fall när ni har olika syn på vad som ska hända efter att ni får resultatet hade jag nog inte genomgått någon fosterdiagnostik alls. Är det något ni pratat om?


    Då vinner ju hon oavsett. Sambon går givetvis inte med på det.
  • Anonym (2kids)
    Aqwa93 skrev 2018-09-15 20:51:39 följande:

    Hej!

    Någon annan som är oense med sin partner om vad som händer efter fosterdiagnostiken ?

    Sambon vill göra abort om fostret avviker från det normala. Medan jag inte vet om jag kan leva med det.

    Behöver verkligen råd hur vi ska lösa detta


    Är ni båda helt säkra på er ståndpunkt oavsett? Att avvika kan ju betyda väldigt olika saker. Från lättare hjärtfel som går att operera till syndrom som garanterat betyder att barnet kommer dö redan som spädbarn.

    Jag har alltid tänkt att man får ta ställning efter fosterdiagnostiken OM den skulle visa något. För det är ju först då man vet vad man tar ställning till.
  • Anonym (2kids)

    Vill bara tillägga att jag aldrig själv gjorde tidig fosterdiagnos för att jag var osäker på hur jag kände inför det. Vi gjorde bara RUL i v.18 resp v.20.

  • Aqwa93

    Jo vi har pratat mycket om det och vill inte köra över honom helt. Men vet också att jag inte kan leva med att döda ett barn.

    För sambon gäller det mest om barnet lider, men även om hen har downs eller saknar en arm.

  • Anonym (Jag)

    Det är den som bär barnet som bestämmer.

    Att ta bort ett barn för att hen saknar en arm är ju lite galet...

  • Anonym (2kids)
    Aqwa93 skrev 2018-09-15 23:52:17 följande:

    Jo vi har pratat mycket om det och vill inte köra över honom helt. Men vet också att jag inte kan leva med att döda ett barn.

    För sambon gäller det mest om barnet lider, men även om hen har downs eller saknar en arm.


    I slutändan är det ju upp till dig. Men det är ju en jobbig sits när ni inte är ense. Skulle det uppstå problem så får ni ta hjälp av samtalsstöd på sjukhuset. Det är nog ändå standard att man blir erbjuden det om diagnostik skulle visa att det var något speciellt med barnet.

    Gäller er diskussion den tidiga diagnostiken? Nup, kub, nips ... eller vad det heller nuförtiden? Och är det isf så att ni är lite äldre och därmed rekommenderade att göra de testerna?

    Eller gäller det RUL?
  • Aqwa93
    Anonym (2kids) skrev 2018-09-16 12:36:20 följande:

    I slutändan är det ju upp till dig. Men det är ju en jobbig sits när ni inte är ense. Skulle det uppstå problem så får ni ta hjälp av samtalsstöd på sjukhuset. Det är nog ändå standard att man blir erbjuden det om diagnostik skulle visa att det var något speciellt med barnet.

    Gäller er diskussion den tidiga diagnostiken? Nup, kub, nips ... eller vad det heller nuförtiden? Och är det isf så att ni är lite äldre och därmed rekommenderade att göra de testerna?

    Eller gäller det RUL?


    Gäller KUB. Jag är 25 och han 28. Vet inte om jag erbjöds det för att jag har protein C-brist, annars vet jag inte. Ska på inskrivning nästa vecka så får se vad de säger då.

    Pratat mer med min sambo och verkligen förklarat hur jag mår inför en abort och tror han förstår hur jag känner mer nu. Men är ett beslut vi får ta ihop om KUB kommer tillbaka med dåliga nyheter.
  • Anonym (2kids)
    Aqwa93 skrev 2018-09-21 21:10:40 följande:

    Gäller KUB. Jag är 25 och han 28. Vet inte om jag erbjöds det för att jag har protein C-brist, annars vet jag inte. Ska på inskrivning nästa vecka så får se vad de säger då.

    Pratat mer med min sambo och verkligen förklarat hur jag mår inför en abort och tror han förstår hur jag känner mer nu. Men är ett beslut vi får ta ihop om KUB kommer tillbaka med dåliga nyheter.


    Vad bra att du fått förståelse från din sambo. Jag håller tummarna för att allt ser bra ut på kub så att ni inte ens behöver ställas inför det svåra beslutet. <3
Svar på tråden Oense