• filli01

Hur hade ni gjort? Progesteronkräm mm

Hej!

Är lite kluven och vill be om lite råd.

Hade ägglossning (positivt äl test sön-mån) måndag-tisdag för 2 veckor sedan.

Har smörjt med progesteronkräm från ca torsdagen-nu. Jag har mått så mycket bättre än vad jag brukar innan mens, antar att det beror på krämen. Tänkte smort till tisdag i alla fall och slutat om jag inte fått plus på graviditetstest.

Igår morse fick jag ett sånt hugg i livmodern. Kändes som en stöt eller ett stick och jag blev för en kort stund yr.

Tänkte att det var ägget som fäst sig men kändes lite väl sent men läste att det kunde fästa så sent som 12 dagar efter äl. (Yrseln kände jag igen från när jag satt in kopparspiral och när jag gjorde en bränning av cellförändringar, så man hoppas ju).

På kvällen fick jag lite klar rött blod på pappret och sen inget mer. Vaknade med svettningar och tänker att det förmodligen är mensen som vill komma nu (får ofta svettningar innan mens) men i och med att jag smörjer med progesteronkräm så hindrar jag den kanske. (Man ska ju smörja tills mensen kommer eller sluta när den beräknas).

Men jag kan ändå inte sluta hoppas att det ändå var ägget som fäste igår... hur lång tid tar det för kroppen att producera hcg så att man kan se på testet (nu är det negativt).?

Vill ju inte sluta med krämen om jag skulle vara gravid.

Hade ni slutat med krämen och inväntat mens eller smörjt idag och i morgon också och tagit ett nytt test?

• Svar på tråden Hur hade ni gjort? Progesteronkräm mm
  • Erla

När jag smörjde med progesteronkräm så smörjde jag tills mensen dök upp. Nu var ju i och för sig syftet med krämen att jag skulle få en längre lutealfas, men mensen dök ändå upp på den dag den var beräknad. Det jag fått till mig om progesteronkräm är att mensen dyker upp oavsett om du smörjer eller inte, om du inte är gravid. Det kan dock dröja några dagar extra innan den dyker upp. Så nu till din fråga: jag hade smörjt tills mensen dyker upp :)

• filli01
    Erla skrev 2018-09-17 12:25:27 följande:

När jag smörjde med progesteronkräm så smörjde jag tills mensen dök upp. Nu var ju i och för sig syftet med krämen att jag skulle få en längre lutealfas, men mensen dök ändå upp på den dag den var beräknad. Det jag fått till mig om progesteronkräm är att mensen dyker upp oavsett om du smörjer eller inte, om du inte är gravid. Det kan dock dröja några dagar extra innan den dyker upp. Så nu till din fråga: jag hade smörjt tills mensen dyker upp :)

Tusen tack!
Svar på tråden Hur hade ni gjort? Progesteronkräm mm