• Anonym (Orolig)

Panik! Mail som påstår ha filmat mig

Hej!

Jag behöver lite hjälp..

Jag har fått ett mail som kort sagt säger sig ha installerat en malware på en sida som filmade mig när jag hade en mysig stund. Denna film kommer läcka ut till hela min adressbok och Facebook osv om jag inte sätter in en viss summa via något bitcoin (ingen aning om vad det är).

Är det sant att sådant kan hända? Livrädd nu ju om det kommer spridas något.... Var nyfiken och gick in och kollade porr när jag skulle ha lite mysigt men ångrar nu ju!

Försökte söka lite och hittade att polisen varnade för den typen av bluffmail i somras men då var det något lösenord med men inte i mitt mail. Har även fått ett till mail såg jag nu på morgonen med rubriken att det var ny betalningsadress men har inte öppnat det mailet.

• Svar på tråden Panik! Mail som påstår ha filmat mig
  • Anonym (Scam)

Ja det är alltså ett scamförsök. Bara att ignorera inget kommer hända.

• Konservativ

Tror inte heller att dessa drägg har något. Men även om de har det. Varför skulle de då radera om du betalar? Om du betalar så har du visat att du är öppen för utpressning så då kanske du kan betala lite mer....

• Anonym (Orolig)

Okej! Tack! Men kan det vara så att dom ser all min aktivitet på min skärm. Lösenord och sånt också liksom eller kan jag vara lugn?

• joppe123

Det är en bluff så där har du inget att oroa dig för. Dock så ska du göra en polisanmälan på det där då det klassas som utpressning.

• Anonym (Orolig)
    Konservativ skrev 2018-09-17 07:58:53 följande:

Tror inte heller att dessa drägg har något. Men även om de har det. Varför skulle de då radera om du betalar? Om du betalar så har du visat att du är öppen för utpressning så då kanske du kan betala lite mer....

Smart tanke!
  • Anonym (Orolig)
    joppe123 skrev 2018-09-17 07:59:27 följande:

Det är en bluff så där har du inget att oroa dig för. Dock så ska du göra en polisanmälan på det där då det klassas som utpressning.

Tack! Man blir ju lite orolig då man ju varit inne på en sån sida och jag vet inte om det faktiskt är möjligt liksom...

Var anmäler man det?
  • Anonym (Orolig)

Och kan jag alltså vara lugn med att dom inte ser typ sådant jag gör på skärmen, tex när man skriver sina lösenord och sådant?

• Anonym (Swing for fun)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-09-17 08:03:24 följande:

Tack! Man blir ju lite orolig då man ju varit inne på en sån sida och jag vet inte om det faktiskt är möjligt liksom...

Var anmäler man det?

Ring 114 14 eller gå in på polisens hemsida och gör en elektronisk anmälan. Gjorde detta för ett antal år sedan då min mans son besökt lite märkliga sidor och fick hot och utpressningar skickade till sig. Förmodar att det kändes lite lättare att tala med bonusmamma än med pappa om detta. Allt som har med sex känns rätt tabubelagt och det är det dessa svin lever på. Polisen skötte detta mycket taktfult även om det självklart inte ledde till något mer än att grabben blev bra mycket lugnare av att höra av en polis att han kunde slappna av och släppa detta.
  • Anonym (Scam)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-09-17 08:09:41 följande:

Och kan jag alltså vara lugn med att dom inte ser typ sådant jag gör på skärmen, tex när man skriver sina lösenord och sådant?

Ja du kan vara lugn men det är alltid bättre att vara safe than sorry så polisanmäl, tejpa över webcamen, scanna efter virus och byt dina lösenord om du är orolig. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Swing for fun) skrev 2018-09-17 08:21:17 följande:

Ring 114 14 eller gå in på polisens hemsida och gör en elektronisk anmälan. Gjorde detta för ett antal år sedan då min mans son besökt lite märkliga sidor och fick hot och utpressningar skickade till sig. Förmodar att det kändes lite lättare att tala med bonusmamma än med pappa om detta. Allt som har med sex känns rätt tabubelagt och det är det dessa svin lever på. Polisen skötte detta mycket taktfult även om det självklart inte ledde till något mer än att grabben blev bra mycket lugnare av att höra av en polis att han kunde slappna av och släppa detta.

Tack! Ska fixa det!
Svar på tråden Panik! Mail som påstår ha filmat mig