• FloraLinnéa

    Hjälp mig förstå vad som kan ha hänt!

    Vet inte riktigt vart jag ska vända mig nu så tänker att någon här antagligen varit med om samma eller liknande och kan ge mig lite klarhet i vår nuvarande situation.

    Första dagen för sista mens 180721
    Positivt ägglossningstest 180805 + 180806
    Sista dagen vi hade sex 180805
    Positivt graviditetstest 180817

    Enligt detta borde jag vara i vecka 8 + 3, jag är iaf på cykeldag 59 idag. På grund av en liten blödning i förra veckan var jag på vul förra måndagen då det framkom att fostret inte alls motsvarade vilken vecka jag borde vara i (4 mm). På dagens vul fick jag vecka 6 + 5 (8 mm). Hjärtljud sågs och allt såg okej ut till att jag skulle vara i vecka 6 + 5. Men jag får inte ihop det, jag borde vara 10-12 dagar längre in i graviditeten. Jag och min sambo har inte heller haft sex senare är jag testade positivt på ägglossningstestet. Läkaren kunde inte förklara vad det är som kan ha hänt och jag fick återbesök om 2 veckor. Just nu skulle jag bara vilja ha en möjlig förklaring att hålla fast vid fram till nästa besök. Jag fick även veta på förra vul att jag har en hjärtformad livmoder (med eventuell skiljevägg). 

    Tacksam för svar! <3

  • Svar på tråden Hjälp mig förstå vad som kan ha hänt!
  • Anonym (L)

    Förmodligen vägen det för sakta för att det kommer att bli missfall.

    I enstaka fall är fostren bara orimligt små och lyckas växa ikapp. Men det är vanligare att det blir missfall när det skiljer så pass mycket.

  • grönaärtan

    när jag var på VUL sist så trodde jag att jag skulle vara i v7 och se hjärtat, men det var en vecka mindre.. veckan därpå var jag enligt dem i v 7 då och allt var ok...

    men på KUB 2 månader senare var vi tillbaka till att det stämde hur jag räknade och blev framflyttad en vecka... 

    Det kan bli tokigt ibland. Bra att du ska på kontroll igen, håller tummarna att det går bra!

  • Anonym (Vänta och se)

    Mitt råd är att inte hänga upp dig på datum hit och dit. Det enda du kan göra är att vänta och se vad som händer. Skitjobbigt, jag vet! Men försök att hålla dig sysselsatt med annat. Det är ju väldigt positivt att ni har sett ett hjärta slå.

    Hoppas det går bra för dig. Uppdatera gärna efter nästa besök!

  • Anonym (Vänta och se)

    Mitt råd är att inte hänga upp dig på datum hit och dit. Det enda du kan göra är att vänta och se vad som händer. Skitjobbigt, jag vet! Men försök att hålla dig sysselsatt med annat. Det är ju väldigt positivt att ni har sett ett hjärta slå.

    Hoppas det går bra för dig. Uppdatera gärna efter nästa besök!

  • FloraLinnéa
    Anonym (L) skrev 2018-09-17 11:56:22 följande:

    Förmodligen vägen det för sakta för att det kommer att bli missfall.

    I enstaka fall är fostren bara orimligt små och lyckas växa ikapp. Men det är vanligare att det blir missfall när det skiljer så pass mycket.


    Ja jag är rädd för att det är så men läkaren var ändå positiv och verkade inte förstå att det skulle vara fysiskt omöjligt att jag endast skulle vara i 6 + 5.
  • FloraLinnéa
    grönaärtan skrev 2018-09-17 12:02:27 följande:

    när jag var på VUL sist så trodde jag att jag skulle vara i v7 och se hjärtat, men det var en vecka mindre.. veckan därpå var jag enligt dem i v 7 då och allt var ok...

    men på KUB 2 månader senare var vi tillbaka till att det stämde hur jag räknade och blev framflyttad en vecka... 

    Det kan bli tokigt ibland. Bra att du ska på kontroll igen, håller tummarna att det går bra!


    Vad skönt att höra att det gick bra för dig! Tack så mycket för dina snälla ord!
  • FloraLinnéa
    Anonym (Vänta och se) skrev 2018-09-17 13:32:27 följande:

    Mitt råd är att inte hänga upp dig på datum hit och dit. Det enda du kan göra är att vänta och se vad som händer. Skitjobbigt, jag vet! Men försök att hålla dig sysselsatt med annat. Det är ju väldigt positivt att ni har sett ett hjärta slå.

    Hoppas det går bra för dig. Uppdatera gärna efter nästa besök!


    Du har absolut rätt. Men ja, oron finns där. Mest för att jag inte fått någon förklaring till vad som kan vara fel. Återkommer förhoppningsvis med ett positivt besked :)
  • FloraLinnéa

    Jag har nu varit på återbesök och allt såg bra ut. Hon kunde se tydlig hjärtaktivitet och fostret mätte 8+4. Det betyder att befruktningen enligt det måste skett 6-7 dagar efter senaste gången vi haft sex, 4 dagar efter jag fick positivt utslag på ägglossningstest samt att jag fick positivt graviditetstest endast 6 dagar efter befruktning.

    Men, det är väl bara att inse att kroppen är ett mysterium, vara glad över att graviditeten fortgår och hoppas på det bästa :) Tack alla för era svar!

  • babydreams

    Blev bakåtflyttad 7 dagar på mitt vul i vecka 8 när jag VET vi hade samlag (vi hade det bara en gång..) och ägglossning några dagar senare. Så skumt. Men enligt rul stämde det nya datumet och allt såg perfekt ut :) kan nog bara vara så att vissa ägg tar längre tid på sig att ?fästa?

  • Anonym (..)

    Va skönt för dig. Var med om precis samma sak. Enligt vul skulle jag ha haft ägglossning,haft sex och plussat på samma dag. Så ja ibland blir det lite galet . Blev fram flyttad sen på rul:)

Svar på tråden Hjälp mig förstå vad som kan ha hänt!