• Anonym (Ts)

Chans att få sluta innan uppsägningstiden?

Väntar på svar från en utbildningar. Den ska börja i oktober och fortfarande inte fått svar. Anta att jag kommer att få veta det typ 1 vecka innan. Mitt jobb har 1 månads uppsägningstid. Funderar på om det är vanligt att få sluta innan den om en ber om det? Jobbar som städare så är liksom ingen läkartjänst.

• Svar på tråden Chans att få sluta innan uppsägningstiden?
  • Anonym (')

Du hade all rätt att be om tjänstledigt för studier i samband med att du ansökte till utbildningen, nu är det nog lite sent men kolla ändå upp de möjligheterna. Om du säger upp dig själv tänk på att du dels är skyldig att jobba din uppsägningstid, dels behöver säkra din SGI och dels kommer få problem med eventuell A-kassa efter studierna (karensen vid egen uppsägning).

Är man ute i god tid, hanterar allt på ett bra sätt och har en öppen kommunikation med arbetsgivaren finns det säkert möjligheter att få slippa vissa delar av uppsägningen men det förutsätter att man gett skälig tid att bli ersatt, annars lär arbetsgivaren vilja att du jobbar klart så att de har tid att lära upp någon ny.

• Anonym (Ts)
    Anonym (') skrev 2018-09-17 11:22:32 följande:

Du hade all rätt att be om tjänstledigt för studier i samband med att du ansökte till utbildningen, nu är det nog lite sent men kolla ändå upp de möjligheterna. Om du säger upp dig själv tänk på att du dels är skyldig att jobba din uppsägningstid, dels behöver säkra din SGI och dels kommer få problem med eventuell A-kassa efter studierna (karensen vid egen uppsägning).

Är man ute i god tid, hanterar allt på ett bra sätt och har en öppen kommunikation med arbetsgivaren finns det säkert möjligheter att få slippa vissa delar av uppsägningen men det förutsätter att man gett skälig tid att bli ersatt, annars lär arbetsgivaren vilja att du jobbar klart så att de har tid att lära upp någon ny.

Jo men man kan ju inte ansöka om det när en inte ens är säker på om en kommer in på utbildningen?

De skulle ju ändå inte anställa någon ny innan de vet...

sedan jobbar de flesta inte mer än typ 50%...
  • Anonym (')
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-17 12:05:48 följande:

Jo men man kan ju inte ansöka om det när en inte ens är säker på om en kommer in på utbildningen?

De skulle ju ändå inte anställa någon ny innan de vet...

sedan jobbar de flesta inte mer än typ 50%...

Kan man visst, så gör "alla andra" och skriver i sin ansökan att den gäller under förutsättning att man antas till utbildningen. Nej, de anställer ingen ny men de kan förbereda och se över verksamheten för att se vilka åtgärder man behöver vidta, det underlättar något oerhört och ger också ett mycket bra intryck av den anställde om denne meddelar eventuella ändringar i god tid.

Hur mycket de andra jobbat är ju såklart intressant, kanske finns det någon som vill ta över dina timmar så att det går att pussla ihop, även här gäller ju att det blir smidigare ju tidigare arbetsgivaren får veta.

Jag har flera gånger lyckats pussla ihop det så att den som ska vara tjänstledig kan gå på ledighet med kort varsel om denne sagt till i god tid men haft små möjligheter att göra det när någon kommer en vecka innan och frågar.
  • Anonym (Ts)

Ja okej men det är ju försent nu. Jag är redan sent ute.

Och det känns jobbigt att söka tjänstledigt för att sedan säga att en inte kommit in på utbildningen.

Vill hellre säga upp mig.

• Anonym (')
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-17 12:21:25 följande:

Ja okej men det är ju försent nu. Jag är redan sent ute.

Och det känns jobbigt att söka tjänstledigt för att sedan säga att en inte kommit in på utbildningen.

Vill hellre säga upp mig.

Du gör ju som du vill men tänk över fallgroparna jag nämnde, det vore synd om det kommer tillbaka och biter dig i röven om du inte kommer in. Jag hade ändå rätt dig att prata med arbetsgivaren om tjänstledigt.

Det är betydligt jobbigare att säga upp sig och plötsligt vara arbetslös utan rätt till ersättning.
  • Anonym (Ts)

Men är det lättare att få gå med kort varsel vid tjänstledigt? Det borde ju vara samma problemen. De kan väl dock inte kräva att en måste stanna i fyra veckor då? De brukar vara att en ska säga till två veckor innan vid ledigheter men tjänstledigt är ju lite annat, med tanke på att det är en längre period. I alla fall i mitt fall. Jag kan ju inte börja utbildningen om jag inte får gå i oktober.

• Anonym (')
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-17 12:34:48 följande:

Men är det lättare att få gå med kort varsel vid tjänstledigt? Det borde ju vara samma problemen. De kan väl dock inte kräva att en måste stanna i fyra veckor då? De brukar vara att en ska säga till två veckor innan vid ledigheter men tjänstledigt är ju lite annat, med tanke på att det är en längre period. I alla fall i mitt fall. Jag kan ju inte börja utbildningen om jag inte får gå i oktober.

Till viss del, att anställa en tillfällig vikarie är en enklare process än att anställa en ny person på en tjänst, kan man dessutom förlita sig på en erfaren anställt som kan tänka sig att jobba extra vid sidan av studier är det guld. Jag föredrar att mina anställda återkommer efter studier om jag trivts med dem och brukar göra allt i min makt för att de ska ta ledigt och återkomma med nya kunskaper snarare än att jag indirekt tvingar dem till en uppsägning genom att inte kunna hjälpa dem.

För tjänstledigjet studier gäller lite andra regler men det innebär ju inte att arbetsgivaren inte kan vara schysst och hjälpa så mycket den kan.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (') skrev 2018-09-17 12:44:05 följande:

Till viss del, att anställa en tillfällig vikarie är en enklare process än att anställa en ny person på en tjänst, kan man dessutom förlita sig på en erfaren anställt som kan tänka sig att jobba extra vid sidan av studier är det guld. Jag föredrar att mina anställda återkommer efter studier om jag trivts med dem och brukar göra allt i min makt för att de ska ta ledigt och återkomma med nya kunskaper snarare än att jag indirekt tvingar dem till en uppsägning genom att inte kunna hjälpa dem.

För tjänstledigjet studier gäller lite andra regler men det innebär ju inte att arbetsgivaren inte kan vara schysst och hjälpa så mycket den kan.

Fast utbildningen är 1 år. Jobbar som sagt som städare så det är ingen svår process at anställa någon ny.

Om det krisar är det klart att jag hellre går tillbaka till det jobbet än att inte kunna betala hyran... men det är ändå på gränsen, då jag verkligen hatar jobbet.
Svar på tråden Chans att få sluta innan uppsägningstiden?