• Anonym (Ensam mamma kämpar)

    Folkbokföring och domslut

    Hej

    Jag har en undran. 

    Mina barn har bott hos mig på heltid i 3 månader. Skatteverket fattade häromdagen ett beslut på att barnen ska stå skrivna hos mig efter att pappan har vägrat godkänna flytten. Jag bytte kommun ca 3 mil bort. 

    Då han har tagit till med våld på barnen så är de inte hos pappan alls idag mer än att dom ses med anhöriga. 

    Pappan är stämd på vårdnaden. Tingsrätten har ej fattat beslut än.

    Då barnen går i skolan i pappans kommun så är nu min undran:

    Ska jag byta skola nu till min kommun eftersom de nu är folkbokförda här eller ska jag vänta tills domaren har fattat beslut ? Vi var på TR i början på sept och skatteverket fattade beslutet förra veckan.

    Vad säger reglerna ? Vad ska jag göra? 
    Vill inte riskera att de behöver byta skola för att sen ev byta tillbaka

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Folkbokföring och domslut
  • Anna60

    PS. vårdnaden har inte med boende och folkbokföring att göra. De ska gå i skola där de är folkbokförda. 

  • Anonym (Ensam mamma kämpar)

    Tack för era svar! Min känsla säger samma sak. Men är samtidigt så rädd för att det ska bli fel. Och ifall jag åker dit på nåt.

  • Anonym (Familjerätt)

    Hej!

    Hur har det gått?

    Sent svar men mitt tips, om du inte valt ännu, är att byta skola om du anser att det är vad barnen behöver och mår bäst av. Kanske har dom vänner och aktiviteter i den andra kommunen. Eller kanske är det tvärtom, att dom har kompisar i sin nya kommun och det blir bättre om dom får utveckla sociala relationerna där ni bor. Byta skola under pågående tvist kan dessvärre vara vanskligt om det inte kan styrkas med att barnen främjas av det. Eller allra bäst, att du får pappan med på idéen för barnens behov.

  • Anonym (Ensam mamma kämpar)

    Hej. Rektorn och styrelsen fattade beslutet åt mig. Då barnen va skrivna här efter utredning så vill inte min kommun betala skolavgift för en annan kommun. Så idag har båda barnen skola och barnomsorg här. Tack vare att de fick byta så ansågs det sen inte i barnens bästa att byta tillbaka. Så domen blev att de ska ha sitt boende hos mig med en sakta upptrappning hos fadern tills de blev varannan helg:)

    Nu pågår en vårdnadsutredning så än är de inte över. Men vi kan andas lite iaf :)

  • Ignoramus

    Jag blir tokig när myndigheterna anser att det dels överhuvudtaget är rimligt att någon som slagit sina barn får ha fortsatt kontakt, och än mer att syftet är att den kontakten ska trappas upp. Ibland är en pappa inte mer än någon som donerade sitt DNA en kväll, och det borde stanna vid det.


    Anonym (Ensam mamma kämpar) skrev 2019-01-08 09:59:15 följande:

    Hej. Rektorn och styrelsen fattade beslutet åt mig. Då barnen va skrivna här efter utredning så vill inte min kommun betala skolavgift för en annan kommun. Så idag har båda barnen skola och barnomsorg här. Tack vare att de fick byta så ansågs det sen inte i barnens bästa att byta tillbaka. Så domen blev att de ska ha sitt boende hos mig med en sakta upptrappning hos fadern tills de blev varannan helg:)

    Nu pågår en vårdnadsutredning så än är de inte över. Men vi kan andas lite iaf :)


  • Anonym (Ensam mamma kämpar)

    Håller med dig... Det enda som ses som allvarligt i soc och tingsrättens ögon är samarbetet.... helt sjukt! Barnen har tagit väldigt hårt på detta och sen de var tvungna att vara där ensamma igen så har deras mående eskalerat till de sämre 
    =( Jag får en klump i magen varje gång de ska dit..

Svar på tråden Folkbokföring och domslut