• Miatheone

Arbetslös och gravid

Hej, Nyligen fått reda på att jag är gravid och velar fram och tillbaka hur jag och sambon ska göra. Vi har alltid velat ha barn men oroar oss för ekonomin. Sambon har fast heltidsjobb medans jag är arbetslös vilket gör att jag kommer få den lägsta föräldrapennignen 180 per dag. Någon som sitter eller har varit i samma sits?

• Svar på tråden Arbetslös och gravid
  • Anonym (Undrar)

Hej är det planerat barn

• Anonym (Ekonomi)

Ekonomin brukar i flesta fall lösa sig.

Det beror på hur er ekonomi ser ut i helhet. Har ni råd att betala och göra rätt för er i nuläget och ni inte behöver vända på varje krona så kan det absolut gå.

Det kanske inte är en optimal situation men du och din sambo får i så fall börja spara undan och prioritera era inköp redan nu.

Du kan ju fortfarande söka jobb, inget som hindrar dig (om inga komplikationer dyker upp längs vägen) att söka jobb.

När ni får barnet så kan du ju också börja söka jobb när barnet blir någon månad äldre. Du kan söka helgjobb och kvällsjobb för att jobba extra.

Det är bara ni som kan påverka den ekonomiska situationen så om du har ork och vilja så sök jobb och jobba på så gott du kan.

• Anonym (Småbarnsförälder)

Både jag och mannen var arbetslösa när vi blev gravida och båda hade inom 4 månader fått tillsvidaretjänster. Mannen fortfarande provanställning men jag hade förhandlat till mig fast jobb efter bara 2 månaders provanställning så att vi kunde köpa hus.

6 månader efter gravidbeskedet köpte vi huset. Så sök jobb!

Jag hade dock skyddad sgi men det kanske inte du har? Jag är osäker på hur reglerna för föräldrapenning ser ut då. Min man var utförsäkrad innan och han hade inte jobbat ett visst antal månader innan barnets födelse så han fick inte ta ut ngr sgi-dagar förrän jag plockat ut 180 st.

• Anonym (:))
    Anonym (Småbarnsförälder) skrev 2018-09-17 19:59:30 följande:

Både jag och mannen var arbetslösa när vi blev gravida och båda hade inom 4 månader fått tillsvidaretjänster. Mannen fortfarande provanställning men jag hade förhandlat till mig fast jobb efter bara 2 månaders provanställning så att vi kunde köpa hus.

6 månader efter gravidbeskedet köpte vi huset. Så sök jobb!

Jag hade dock skyddad sgi men det kanske inte du har? Jag är osäker på hur reglerna för föräldrapenning ser ut då. Min man var utförsäkrad innan och han hade inte jobbat ett visst antal månader innan barnets födelse så han fick inte ta ut ngr sgi-dagar förrän jag plockat ut 180 st.

Här har vi en person med koll på hur saker fungerar ????
  • Miatheone
    Anonym (Ekonomi) skrev 2018-09-17 19:28:19 följande:

Ekonomin brukar i flesta fall lösa sig.

Det beror på hur er ekonomi ser ut i helhet. Har ni råd att betala och göra rätt för er i nuläget och ni inte behöver vända på varje krona så kan det absolut gå.

Det kanske inte är en optimal situation men du och din sambo får i så fall börja spara undan och prioritera era inköp redan nu.

Du kan ju fortfarande söka jobb, inget som hindrar dig (om inga komplikationer dyker upp längs vägen) att söka jobb.

När ni får barnet så kan du ju också börja söka jobb när barnet blir någon månad äldre. Du kan söka helgjobb och kvällsjobb för att jobba extra.

Det är bara ni som kan påverka den ekonomiska situationen så om du har ork och vilja så sök jobb och jobba på så gott du kan.

Ja men precis vi ska sätta oss ned och räkna för att se hur mkt det blir över varje månad och sen ta ett beslut därifrån.
  • Anonym (NN)

Det är inte helt ovanligt med kvinnor utan utbildning eller arbete som skaffar fem barn eller fler så det går väl bra. Ju fler barn desto mer bidrag...

Svar på tråden Arbetslös och gravid