• Anonym (ABC)

    Kyleena hormonspiralen

    Hej jag stoppade in min hormon spiral kyleena för 1 vecka sedan idag och allt lät bra hos barnmorskan och läkaren men tänkte höra om det är någon som har lite erfarenhet av att ha den isåfall trivs ni me den? Har ni haft nå problem?

    För den har ju bara funnits i 1 1/2 år så finns inte så många som har skrivit om den

  • Svar på tråden Kyleena hormonspiralen
  • Anonym (Selma)

    Jag hade fruktansvärt ont vid insättning och hann knappt på toan innan jag blödigt igenom, jag hade gjort en medicinsk abort två veckor innan så var nog bara lite extra öm, hade som mensvärk i ca två veckor efter insättningen och liten blödning i 3 dagar men det var det! Nu har jag haft min i några månader under smärta, biverkningar eller blödningar. Jag behöver känna efter på trådarna ibland bara för att verkligen veta att den är kvar för att jag inte känner någonting.. så jag är hittills supernöjd!

  • Anonym (Selma)
    Anonym (Selma) skrev 2018-09-18 11:35:48 följande:

    Jag hade fruktansvärt ont vid insättning och hann knappt på toan innan jag blödigt igenom, jag hade gjort en medicinsk abort två veckor innan så var nog bara lite extra öm, hade som mensvärk i ca två veckor efter insättningen och liten blödning i 3 dagar men det var det! Nu har jag haft min i några månader under smärta, biverkningar eller blödningar. Jag behöver känna efter på trådarna ibland bara för att verkligen veta att den är kvar för att jag inte känner någonting.. så jag är hittills supernöjd!


    Utan smärta, biverkningar eller blödningar menar jag självkart. Inte under :)
  • Anonym (ABC)

    Jag hade personligen jätte ont när jag satte in den och fick ligga i över en timme på barnmorskans rum o spydde fyra gånger under Dan dom första två dagarna kunde jag knappt gå eller äta eller något, o nu har jag haft den en vecka och har haft huvudvärk och jätte ont och har varit på akuten två gånger men dom säger att allt ser bra ut och att livmodern vill bara vänja sig med den. Har du nån erfarenhet av det? Jag har även haft konstig avföring varit hård i magen och sedan jätte lös osv?

  • Anonym (Selma)

    Stackare, jag spydde också första dagen och såg mer döende än levande ut, kritvit och kallsvettades. Så hemskt. Jag var dålig i magen första natten och några dagar senare men vart bra ganska snabbt ändå och åt ganska mycket smärtstillande första två veckorna och dom tabletterna funkade men om du haft en sån smärta och redan varit inne två ggr tycker jag de är konstigt att dom skickar hem dig. Har du haft feber?

    Visst att första veckorna kan va tuffa men fasiken du ska inte ha så ont... det är ju så individuellt hur våra kroppar tar det så dom måste ju lyssna på dig.

  • Anonym (Awa)

    Jag har inte haft just den spiralen utan jaydess som också är en relativt ny sorts spiral med lågdos hormon. Men jag läste på FASS och samma biverkningar står listade för båda.

    Om man inte är så känslig för hormon så funkar hormonspiral utmärkt. Men vill bara ge ett tips om att vara uppmärksam på nedstämdhetskänslor/ ångest/ depression.

    När jag satte in min spiral så i princip garanterade BM att jag inte skulle få biverkningar eftersom dosen hormon är så låg. De beskrev det som ett p-piller i månaden. Vilket gjorde att jag var ouppmärksam. Men sen fick jag djup ångest och lättare depression. Det smög sig på mig över 1-2 års tid. Gick så sakteliga över när jag tog ut den.

  • Anonym (ABC)

    [quote=79068245][quote-nick]Anonym (Selma) skrev 2018-09-19 07:22:27 följande:[/quote-nick]

    Stackare, jag spydde också första dagen och såg mer döende än levande ut, kritvit och kallsvettades. Så hemskt. Jag var dålig i magen första natten och några dagar senare men vart bra ganska snabbt ändå och åt ganska mycket smärtstillande första två veckorna och dom tabletterna funkade men om du haft en sån smärta och redan varit inne två ggr tycker jag de är konstigt att dom skickar hem dig. Har du haft feber?

    Visst att första veckorna kan va tuffa men fasiken du ska inte ha så ont... det är ju så individuellt hur våra kroppar tar det så dom måste ju lyssna på dig.

    Jag har inte haft någon feber vad läkarna sagt och jag har haft jätte ont men jag är 15 år om dom sa senast att jag skulle ta sju verktabletter per dag, 4 alvedon och 3 diklofenak. Jag har valt att inte göra det för känns inte okej, men jag har haft jätte ont men ska vänta ut den här veckan för det har börjat gå bort osså får jag se hur det blir om jag fortfarande har ont osv. Men tack så mycket för svar

  • Anonym (ABC)

    Jag har inte haft någon feber vad läkarna sagt och jag har haft jätte ont men jag är 15 år om dom sa senast att jag skulle ta sju verktabletter per dag, 4 alvedon och 3 diklofenak. Jag har valt att inte göra det för känns inte okej, men jag har haft jätte ont men ska vänta ut den här veckan för det har börjat gå bort osså får jag se hur det blir om jag fortfarande har ont osv. Men tack så mycket för svar

  • Anonym (ABC)

    Jag lider av depression så kan vara svårt o veta men jah ska vara uppmärksam om jag blir mer ledsen eller något sådant. Jag har då inte märkt något hittills, men jag är inte så känslig när det gäller hormon. Men tack så mycket för svar

  • Anonym (Selma)

    Jag tycker personligen inte smärtan är värd bara för att man ska ? ge spiralen en chans ? som många BM säger. Har du en outhärdlig smärtan, ta ut den! Lycka till <3

  • Popetot

    Hur har det gått ts? Jag satte in min i tisdags. Fått huvudvärk på kvällarna. Osäker om det är spiralen då det verklugen bara kommer kvällstid. Någon som känner igen sig?

  • Anonym (Kyleena)

    Jag tänker sätta in en Kyleena spiral om ca två mån. Har Jaydess nu och är verkligt nöjd med den men vill ha en som verkar i fem år vid bytet. Ni andra låtar väldigt unga eller har inte fött barn? Jag har fött fem barn så jag tror det är lättare för oss som fött.. Det var det med Jaydess iallafall.

Svar på tråden Kyleena hormonspiralen