• Äldre 17 Sep 21:17
    10672 visningar
    4 svar
    4
    10672

    Vad funkar bäst för er?

    Sele eller halsband på hunden?

    Berätta gärna varför

  • Svar på tråden Vad funkar bäst för er?
  • Äldre 18 Sep 06:58
    #1
    Lucifersavkomma skrev 2018-09-17 21:17:29 följande:

    Sele eller halsband på hunden?

    Berätta gärna varför


    Jag har breda, fodrade halsband som är skonsamma mot nacken eftersom jag använder sele när vi spårar och vill att selen kopplas ihop med just spår. Tog en omplacering som var mer vild än tam och då funkade WGVsele bäst i början innan han lärde sig att gå i koppel. Tycker halsband är enklast när koppelgående ska läras in men när hunden kan gå i koppel så är det ju mest en smaksak om man vill ha sele eller halsband.
  • Äldre 18 Sep 08:13
    #2

    WGV sele är det en sån man fäster kopplet på bröstet på hunden? Så spännet liksom sitter på. bröstkorgen? Är det lite ?anti-drag? i den också?

    Har en valp nu på snart 2 mån som går hur fint som helst i koppel redan så tänkte införskaffa oss en sele till honom då jag tycker det känns bättre av någon anledning. Skulle du rekommendera wgv selen för en hund som redan går fint i koppel?

  • Äldre 18 Sep 09:02
    #3
    Lucifersavkomma skrev 2018-09-18 08:13:10 följande:

    WGV sele är det en sån man fäster kopplet på bröstet på hunden? Så spännet liksom sitter på. bröstkorgen? Är det lite ?anti-drag? i den också?

    Har en valp nu på snart 2 mån som går hur fint som helst i koppel redan så tänkte införskaffa oss en sele till honom då jag tycker det känns bättre av någon anledning. Skulle du rekommendera wgv selen för en hund som redan går fint i koppel?


    VGWselen har en ring fram på bringan man fäster kopplet i och används som hjälpmedel i koppelträningen om man har en stark och dragig hund och den tycker jag personligen inte har någon funktion på en hund som kan gå i koppel. Skönt att du redan nu ha en valp som accepterar kopplet. När hämtade du valpen om den inte ens är 2 månader nu?
  • LFF
    Äldre 19 Sep 14:24
    #4

    Vi hade halsband på vår hund. Antingen ett fast halsband eller ett sk halvstryp då det var enkelt att bara dra över huvudet (i princip ingen strypfunktion alltså).

    Mamma har fast halsband på sin ena och sele på den andre då han kan krångla sig ur vilket halsband som helst om han så vill.

Svar på tråden Vad funkar bäst för er?