Förstoppning? Råd om Dulcolax och annat
Min mage bråkar med mig för första gången någonsin och jag misstänker förstoppning. I lördag fick jag jätteont i magen efter frukost, krampaktigt som kom i intervaller. Åkte till vårdcentralen som inte hade någon aning, men då hade jag ännu inte fått diarré, den kom efteråt, så de uteslöt mag- och tarmproblem. Smärtan avtog och försvann. Hade lite diarré, misstänker förstoppningsdiarré och sedan blev det helt stopp. Känner mig uppblåst och sänkt.
Testade Microlax på måndag eftermiddag och igen idag, tisdagmorgon. Det kom ut lite men magen känns fortfarande "tung" på något sätt, så jag funderar på om stoppet sitter längre upp och om Dulcolax kan vara akuellt?
Jag blir nervös eftersom jag aldrig tagit laxerande medel tidigare och har läst att vissa får ganska ont i magen av det? Det står även att man INTE ska ta det om man har hinder i tarmen, men hur ska jag kunnat veta det? Förstoppning är väl per definition ett hinder i tarmen?! Alla verkar rekommendera att ta det på kvällen, men då måste man kanske sjukskriva sig dagen efter? Det slipper jag gärna. Kan jag ta det på morgonen och klara mig en 7-timmars arbetsdag innan effekten kommer?
Försöker äta extra fiber just nu men har lite svårt med det mesta som rekommenderas i matväg, och jag vet inte heller hur mycket nytta det gör om förstoppningen redan är ett faktum, det kanske är mer förebyggande?
Vad ska jag göra? Har lite panik och känner mig ledsen, vill att magen ska må bra :'(