• Anonym (Ledsenimagen)

Förstoppning? Råd om Dulcolax och annat

Min mage bråkar med mig för första gången någonsin och jag misstänker förstoppning. I lördag fick jag jätteont i magen efter frukost, krampaktigt som kom i intervaller. Åkte till vårdcentralen som inte hade någon aning, men då hade jag ännu inte fått diarré, den kom efteråt, så de uteslöt mag- och tarmproblem. Smärtan avtog och försvann. Hade lite diarré, misstänker förstoppningsdiarré och sedan blev det helt stopp. Känner mig uppblåst och sänkt.

Testade Microlax på måndag eftermiddag och igen idag, tisdagmorgon. Det kom ut lite men magen känns fortfarande "tung" på något sätt, så jag funderar på om stoppet sitter längre upp och om Dulcolax kan vara akuellt?

Jag blir nervös eftersom jag aldrig tagit laxerande medel tidigare och har läst att vissa får ganska ont i magen av det? Det står även att man INTE ska ta det om man har hinder i tarmen, men hur ska jag kunnat veta det? Förstoppning är väl per definition ett hinder i tarmen?! Alla verkar rekommendera att ta det på kvällen, men då måste man kanske sjukskriva sig dagen efter? Det slipper jag gärna. Kan jag ta det på morgonen och klara mig en 7-timmars arbetsdag innan effekten kommer?

Försöker äta extra fiber just nu men har lite svårt med det mesta som rekommenderas i matväg, och jag vet inte heller hur mycket nytta det gör om förstoppningen redan är ett faktum, det kanske är mer förebyggande?

Vad ska jag göra? Har lite panik och känner mig ledsen, vill att magen ska må bra :'(

• Svar på tråden Förstoppning? Råd om Dulcolax och annat
  • Anonym (Aj)

Jag blir lätt förstoppad och testade dulcolax tablett en gång, aldrig mer.. Värsta krampattackerna, illamående och sprang på toa typ 20 gånger, det slutade aldrig.. Dessa är mindre vanliga biverkningar, och kanske värt att testa om du känner dig väldigt förstoppad. Jag tog på kvällen och fick gå upp mitt i natten plus störd nattsömn.. jag skulle nog ta de på eftermiddagen istället!

• Anonym (halva familjen)

Halva min familj har magproblem, så det här känns bekant. Vi har lite olika sätt att hantera det på. Min man fördrar att ta en slurk laktulos/duphalac och vänta någon timme, men får då i gengäld gå på toa några gånger sedan innan allt är löst så att säga. 

Jag tar hellre en microlax, väntar 5 min. Går på toa och sedan är problemet ur världen. 

• Anonym (Ledsenimagen)

Jag har förstått det som att microlax fungerar bara om det är stopp långt ner i tarmen och att andra läkemedel har en annan funktion. Jag testade Microlax 2 gånger men tror inte att det hjälpte, så jag behöver nog något annat.

• Anonym (halva familjen)

okej, men testa då kanske duphalac/laktulos så får det en knuff uppifrån.  Jag lider med dig, hoppas att du snart blir bättre

• Anonym (Anna)

Har lidit av förstoppning i flera år från och till. Dulcolax fungerar bra på mig. Tar det på kvällen och så brukar jag bli akut nödig strax efter att jag ätit på morgonen. När allt är ute är magen som vanligt, så det är inte så jag behöver sitta hela dagen. Jag tar alltid två tabletter men börja du med en tablett, eller se om du kan dela och ta en halv om du är orolig. Nu är det säkert olika hur man reagerar men tycker inte du ska oroa dig. Laktulos och dulcosoft samt att äta sånt som är lösande fungerar inte alls på mig utan endast dulcolax. Hemskt jobbigt att va förstoppad så hoppas du blir bättre snart!

Svar på tråden Förstoppning? Råd om Dulcolax och annat