• Ariell­an
    Äldre 18 Sep 10:22
    2836 visningar
    3 svar
    3
    2836

    Katt väcker oss

    Hej!

    Önskar lite tips och råd kring vår ena katt. Vi har två ragdollsgrabbar på 3 år. Den ena har under typ 3-4 månader börjat vecka oss runt 04-05 på morgonen med att jama, klösa på vår säng och krafsa på våra garderobsdörrar i sovrummet. Jag är gravid och undrar hur det kommer bli när vår bebis kommer, blir jobbigt om kissen väcker bebisen tänker jag.

    Vi har provat att stänga honom ute från sovrummet men då står han och jamar och krafsar på dörren. Vi klipper klorna så dom är inte så långa, dom får mat precis innan vi lägger oss och har fri tillgång till torrfoder hela natten. Försöker leka med honom och trötta ut honom genom att han får vara ute en stund på eftermiddagen.

    Inget av det vi provat fungerar utan han vaknar ändå och vill leka och kela vid 04. Någon som har något tips? Den andra kissen är för övrigt lugn. Vill inte lämna bort dom då dom betyder allt för oss så det är inget alternativ :)

  • Svar på tråden Katt väcker oss
  • Äldre 18 Sep 10:53
    #1

    Min katt väcker när han ?har chansen?, alltså om ngn vaknar lätt och ger honom uppmärksamhet när han är igång på natten. Jag sover väldigt tungt, så han väcker inte mig. Det låter ju som att ni gjort allt för att han ska ha det bra egentligen, så tänker att ni kan låtsas att ni inte vaknar av detta och se om det hjälper?

    Om han är gosig kan du ju alltid ta honom till sängen när du börjar vakna av dig själv på natten pga graviditeten. Då får han kel men du uppmuntrar honom inte att väcka er för kelet.

  • Äldre 18 Sep 10:58
    #2

    Åh låter tufft. Men som platysma skrev så kan ni låtsas att inte vakna så han inte får någon uppmärksamhet. Vår katt gör likadant men jamar inte utan krafsar på dörren om vi stänger den men inte mitt i natten

  • Äldre 18 Sep 11:46
    #3

    En av mina katter var som din TS. Det skulle krafsas på allt, framförallt stängda dörrar och stängda garderobsdörrar. Jag löste detta genom att ställa alla dörrar på glänt. Värre är det med din säng. Kanske sätta upp en klösbräda i närheten, där du sprayat kattmynta?

Svar på tråden Katt väcker oss