• raraklara82

problem med utgifter!!

Hej alla! Jag är nyskild med 2 barn och nu har det börjat bli infekterat kring barnens utgifter mellan mig och min föredetta man. Han anser att vi ska dela på allt även om han tjänar nästan dubbelt så mycket som jag. Jag tycker att han borde betala mer, vilket känns rimligt. Hur gör ni?? har ni varit i den här situationen?? tacksam för alla svar.

• Svar på tråden problem med utgifter!!
  • Fia 28

Personligen tycker jag att man delar 50/50. Ni är inte ett par längre och han ska inte behöva betala din del. 

• Sharper

50/50 om de bor varannan vecka. MEN var inte du möjlighet att lägga 1500:- på en jacka utan snarare 500:- blir det givetvis det billigare alternativet. Han får på så vis anpassa sig efter din plånbok om du tjänar så.pass mycket mindre.

• Anonym (ex)

Jag tycker att den förälder som tjänar mer ska betala  mer. För barnens skull. Om man ska dela 50/50 så måste utgifterna också anpassas till den med lägst ekonomi.

Om jag och mitt ex hade betalat 50/50 hade inte mina barn haft det särskilt bra då han inte har råd att betala någonting alls, knappt. Så jag ser det som en självklarhet att jag betalar mest. Jag betalar försäkringar, kläder, mat, fickpengar, fritidsaktiviteter och nöje. Han betalar mat när de är hos honom och lite godis och skjuter till när han kan.

Tråkigt med föräldrar som inte kan se sina barns bästa bara för att förhållandet tog slut mellan de vuxna.

• Anonym (e)
    Anonym (ex) skrev 2018-09-18 14:35:38 följande:

Jag tycker att den förälder som tjänar mer ska betala  mer. För barnens skull. Om man ska dela 50/50 så måste utgifterna också anpassas till den med lägst ekonomi.

Om jag och mitt ex hade betalat 50/50 hade inte mina barn haft det särskilt bra då han inte har råd att betala någonting alls, knappt. Så jag ser det som en självklarhet att jag betalar mest. Jag betalar försäkringar, kläder, mat, fickpengar, fritidsaktiviteter och nöje. Han betalar mat när de är hos honom och lite godis och skjuter till när han kan.

Tråkigt med föräldrar som inte kan se sina barns bästa bara för att förhållandet tog slut mellan de vuxna.

+1 på den. Det handlar såklart om vad som är bäst för barnen.
  • Anonym (Utanför boxen)
    Fia 28 skrev 2018-09-18 13:55:33 följande:

Personligen tycker jag att man delar 50/50. Ni är inte ett par längre och han ska inte behöva betala din del. 

Han betalar inte hennes del utan tillgodoser sina barns behov.
  • Anonym (mmmm)

Det är för det första så att man får inse att man har egen ekonomi när man har delat på sig. Man ska i grund och botten står för sina egna kostnader och tjänar man mindre kanske man bor billigare osv. 

Har man barn varannan vecka får ingen något underhåll tex, eftersom man har dem lika mycket. Däremot är det vanligt att man delar på kostnader för tex cyklar, skidor, mobiltelefon, vinterjacka osv. De stora sakerna som man kanske inte kan/vill ha dubbelt av. 

Vad man inte kan räkna med, är att man ska dela, tex procentuellt efter sina inkomster. TS skriver att pappan tjänar ungefär dubbelt som hon. Det betyder ändå inte att hon kan förvänta sig att han ska betala i samma proportion. Visst kan man tycka att man borde, men det finns ingen lag på detta. Om ni kommer överens om det så kan ni så klart dela så, men vill han inte det så finns inget i världen som kan "tvinga" honom. Det enda som står i lagen är att barnen ska ha en vettig levnadsstandard men det kan skilja en hel del mellan två boenden och ändå räknas som ok. 

Om du absolut tycker det är helt fel så som ni har det och ni inte kan komma överens, så kan du stämma honom i rätten, men det är inte alls lätt att få igenom om något underhåll. 

Om barnen däremot bor MER hos dig, så ska han betala underhåll. 

Mitt ex och jag tjänade ungefär lika mycket så det var aldrig någon diskussion, men OM så vet jag ju att vi båda hade ställt upp om den andra hade tajt med pengar tillfälligt.
    Min mans ex däremot har väldigt liten inkomst (sjukskriven) och han har ofta betalat tex cyklar, skridskor och annat själv. Det han inte ville var att ge henne pengar (hon ville helst att han skulle ordna en stående överföring med en summa varje månad, tror hon sett för mycket på amerikansks tv-serier), han betalade hellre direkt just det det gällde, för att vara säker på att pengarna faktiskt gick till det barnet behövde. Det fick hon acceptera, och hon fick inte igenom sitt förslag. Hon försökte hävda att eftersom han bodde i hus och hon bodde i lägenhet så hade barnen sämre standard hos henne och att det skulle rendera i att han "var skyldig" henne pengar - men det håller inte. Halva Sverige bor väl i lägenheter. Eftersom barnen alltid kunnat ta med sig vad de vill mellan hushållen (cykel, dator kläder osv) så hade ju barnen samma standard, det hade hon oerhört svårt att förstå. Det var först som att hon tex tyckte han skulle ge henne pengar så att ett av barnen kunde få köpa en ny dator, men eftersom han hade en och kunde ta emellan, så behövdes ju inte det. 

Det här är nog rätt vanliga diskussioner. 

Som Anonym (ex) skriver, det exemplet handlar ju verkligen om någon som inte har råd. Vi vet inte vad TS har råd med, bara att pappan tjänar mer. 

Svar på tråden problem med utgifter!!