-
-
Svar på tråden Snart 5åring blöja och napp?
-
På vårt dagis ville de helst att barnen skulle vara blöjfria (eller jobba på det) ungefär när de fyllde tre (De har olyckor ibland såklart). Jag har inte sett någon med napp på dagis (3-åringar) så det är nog inte vanligt bland 4-åringar.
-
Jag jobbade förut som timvikarie på olika förskolor och kan säga att det var väldigt ovanligt att en 4-åring hade blöja! Vi hade en 4-åring med blöja, annars slutade alla senast strax efter att de fyllt 3 år.
Nappen är det ju bara att sluta med. Skicka till tomten kan ju vara en kul grej nu när det snart är jul. Annars bestäm att man bara får ha nappen på kvällen när man ska sova.
Barnet är ju snart fem år, ingen bebis. -
Fixeringen vid nappen låter inte helt sund. Har hon den hela tiden även på förskolan?
-
En föräldrakurs kanske?
Det är ditt ansvar som förälder att vägleda och uppfostra ditt barn. Det gör du inte nu, du behöver steppa upp. -
Hon blir ju snart 5 år så de är ju verkligen på tiden.
Nappen är ju lätt, bara vara bestämd och stå ut med skrik. Ger du dig så blir de värre nästa gång. Tänk på hennes tal som hämmas väldigt mycket av att gå med napp hela tiden.
Alternativt gör en orm på en teckning med massa rutor som hon får kryssa i varje dag, när den gått 10,15 eller 20 dagar så får hon välja vad hon vill i leksaksaffären. Samma med blöjan. Då får hon ett mål och belöning : -) -
Nej, det är normalt. Vad finns det bakom dessa låsningar? Vad är de ett tecken på?
-
Stackars barn! Hoppas att du skämtar? När man är 5 år är man en stor flicka, o h ingen förbuden baby. Orkar somliga inte att porträtt sina barn när de är små?
-
VARFÖR vill man låta ett stort barn ha blöja? Det ser illa ut. Ska hon ha blöja när hon börjar skolan också?
-
Ja, ärligt verkar det helt sjukt, som att du hindrar henne i att utvecklas, säg nu att du bara skojar?
-
Nej det är inte ?normalt? men för det finns ingen anledning att skriva nedlåtande. Min första tanke var vilka blöjor har hon dom man köper i vanlig affär borde vara för små eller?
Men vad säger personalen på förskolan vad säger BVC. Finns det något bakom kanske som gör att hon inte vill sluta med blöja å napp. Vad säger hon själv vill hon ha blöja fortfarande eller måste hon ha det för dig för annars kissar hon ner sig.
Nappen tycker jag som folk redan skrivit skicka den till tomten å stå ut. Det är skrik några dagar men sedan är den glömd. -
Reagerar inte hennes vänner?
-
Jag har ett barn med autism, utvecklingsstörning och add. Hen var napp och blöjfri strax före fyra års ålder och det tyckte vi var sent...
Har ditt barn diagnoser? -
Jag har jobbat inom dagis/förskolan i nästan 30 år med barn från 1-5 år. på senare åren blir barnen blöjfria senare och senare. men fortfarande så är dom flesta barnen blöjfria runt 3 års ålder. Men under åren har det funnits barn som haft blöja längre. ibland är det för att föräldrarna vill ex på vintern när det är kallt och mycket kläder på barnen, då har vi haft barn som varit drygt 4 år där föräldrarna vill att vi tar på blöja innan vi går ut för att inte få overallen nerkissad. Jag har varit med om barn som kommit till förskolan med blöja på som vi har tagit av och det har gått bra hela dagen men sedan fått skäll av föräldrarna dagen efter för att barnet inte hade blöja på sig när dom hämta han/hon. Så ja det förekommer även om det inte är så vanligt att barn över 4 år har blöja på dagen.Anonym (maggan) skrev 2018-09-18 16:58:39 följande:Hej! Jag har en dotter som fyllde 4 i januari och hon har fortfarande blöja och napp. Jag har inget behov av att sluta med detta då jag tänker att det kommer när det kommer. Men är det försent att tänka såhär på tanke med hennes ålder, att hon snart är 5 och så ha napp och blöja. Hon vägrar att bajsa någon annanstans än i blöjan då hon gärna vill stå och klämma ihop med nappen. Hon använder nappen hela tiden och kan skrika i flera timmar om jag tar nappen ifrån henne. Hon kissar och bajsar även på sig när jag tar av henne blöjan och hon säger att hon vill vara liten och ha blöja och napp. Är detta normalt att en 4 åring är såhär?
Mitt tips är att ni sätter er ner med dottern och frågar henne när tänker DU sluta med blöja? jag tror att hon kommer svara ganska rakt på den frågan. och sedan släpp det helt låt hon ha blöja hela tiden dag som natt när pressen ifrån er och ev personalen släpper så kan det hända att det löser sig av sig själv. finns en jätte bra pood som heter kära barn där tar dom upp liknande ämnen i visa avsnitt lyssna gärna på dom.
Lycka till -
Mata inte trollet! Detta är en tydlig trolltråd! Påhittad och fjantig. Ingen förälder skulle med ro se på när en femåring bajsar och kissar på sig eller suger frenetiskt på napp.
Påhittad tråd! -
Ja så kan det ju vara. Men det kanske sitter någon som har liknande problem men inte vågar starta en tråd för att folk skall hoppa på dem och kalla dom troll. om denna någon om det så bara är en enda som blir det minsta lilla hjälpt av mitt svar så räcker det för mig. vem eller varför någon startat tråden spelar ingen så länge svaren som ges kan hjälpa någon.Anonym (Hokuspokus) skrev 2018-09-19 11:52:31 följande:
Mata inte trollet! Detta är en tydlig trolltråd! Påhittad och fjantig. Ingen förälder skulle med ro se på när en femåring bajsar och kissar på sig eller suger frenetiskt på napp.
Påhittad tråd!
-
Ja det är väldigt sent skulle jag säga.
Våra barn har varit blöjfria vid 2-årsåldern å det kanske är tidigt... och nappen försvann vid 2.5, det hämade talet att nappen satt i munnen hela tiden, så vi ångrade att vi inte varit hårdare med att få bort den tidigare.
Ett snart 5-årigt barn är "stort", vad är det för blöjor som passar? Så onödig miljöppåverkan dessutom :-/
Tips, köp sämre blöjor så det blir obehagligt att gå med blöt blöja så kommer ditt barn inte vilja gå i blöja och istället säga till när det är dags... har hört flera säga att det bland annat är pga de sköna blöjorna som barn bli torra senare nu. Obehöget med att göra på sig försvinner liksom med en blöja som känns torr även när den är använd. -
Låsningen att göra nr i annat än blöja är inte helt ovanligt. Sonen var väl närmare 4 när det släppte helt.
Jag har sett barn (inget fel på föräldrarna, barnen är i dag vuxna välfungerande) med napp upp till 6-årsåldern och barn som sugit på tummen upp i tonåren.
Sonen släppte nappen vid 5 ungefär (perfekt bett och inga andra problem heller för den delen). Mina syskon sög på tummen länge, båda har överbett och en har fått genomgå tandreglering..
Förslaget att prata med flickan direkt och fråga när hon tycker det är tid att sluta är ett bra förslag.
-
Sonen hade blöja dygnet runt tills han var 5-7 år så gott som, vet inte riktigt vad som hände men han var blöjfri nästan ett år i tre års ålder och sedan vände allt igen. Han var sedan sängvätare till 14-15 år då äntligen medicinen gav full effekt.
-
Roligt att du å jag fick samma tanke om blöjstorleken.Anonym (Sent!) skrev 2018-09-19 12:59:45 följande:
Ett snart 5-årigt barn är "stort", vad är det för blöjor som passar? Så onödig miljöppåverkan dessutom :-/
använd.
Vill tillägga till TS att kissa i sängen upp till 7 år är väldigt vanligt. ungefär 2 st i förskoleklass kissar fortfarande i sängen. Så att ha blöja på natten tycker jag inte ni behöver stressa med utan konsertera er på att bli av blöjorna på dagen i förstahand.