• Anonym (Sandra)

Snart 7 år och vägrar att kissa i skolan

Har en snart 7-årig kille som går i ettan. Detta har egentligen alltid varit ett problem sedan han slutade med blöja i treårs-åldern. Vissa perioder har det funkat bättre och vissa sämre. Toaletterna är fräscha och ligger avskiljda och med enkelt lås(kan även be personalen vakta utanför). Trots detta har sonen börjat vägra att kissa på toan i skolan, han har haft dessa perioder tidigare men det har gått över snabbt.

Hans lärare har även uppmärksammat att han ibland är så kissnödig i klassrummet att han inte kan sitta stilla, jättejobbigt för honom självklart.

Någon gång för länge sedan hade han en tävling med en kompis att den som skulle kunna hålla sig längst och sen kissa utomhus på rasten, detta fick de upphöra med direkt då lektionerna blev okoncentrerade och de även kissade ner sig då och då.

Men somsagt så vägrar han gå på toaletten nu. Han går i skolan och fritids ca8.00-16.30 varje dag så han kan ju inte hålla sig hela dagen, ibland kommer det i byxorna och nån gång har han kissat ute på skolgården(han får inte göra det för rastvakterna). Ibland har han varit så kissnödig när vi har hämtat honom så att det kommer i kläderna när vi är påväg hem(trots att vi uppmanar och tar han till toaletten innan hemgång.

Här hemma händer det mycket sällan olyckor(ibland kan han ha svårt att slita sig från exempelvis tv eller legobyggen och då kan det komma några droppar i kalsongerna men oftast hinner han till toaletten).

Han behöver inte hjälp att torka sig eller knäppa upp byxorna så det har inte heller med det att göra.

Han har en ADHD-diagnos men kisseri-problemet är inget med diagnosen att göra och ligger alltså utanför bups ansvarsområde.

Hjälp någon!

• Svar på tråden Snart 7 år och vägrar att kissa i skolan
  • Anonym (Ylva)

Hade liknande problem med min dotter fast hon var i 10-års åldern då. Hon vägrade gå på skoltoaletterna av 2 orsaker. Dels var de äckliga och dels var de inte säkra. Det fanns flera rapporter om hur killarna petade upp låsen, ryckte upp dörren och fotade eller filmade tjejen som satt där. Det hände aldrig min dotter men hon var livrädd för att det skulle hända om hon gick på toa.

Vilket ledde till att hon kissade på sig under vägen hem från skolan vid mer en ett tillfälle. Till slut hände det i skolan mot slutet av en skoldag och hon hållit sig hela dan. Då återstod bara att byta skola.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (Ylva) skrev 2018-09-18 18:09:35 följande:

Hade liknande problem med min dotter fast hon var i 10-års åldern då. Hon vägrade gå på skoltoaletterna av 2 orsaker. Dels var de äckliga och dels var de inte säkra. Det fanns flera rapporter om hur killarna petade upp låsen, ryckte upp dörren och fotade eller filmade tjejen som satt där. Det hände aldrig min dotter men hon var livrädd för att det skulle hända om hon gick på toa.

Vilket ledde till att hon kissade på sig under vägen hem från skolan vid mer en ett tillfälle. Till slut hände det i skolan mot slutet av en skoldag och hon hållit sig hela dan. Då återstod bara att byta skola.

Låsen är säkra och de har fräscha toaletter. Han har kissat ner sig helt och hållet(även i klassrummet framför alla) men det var inte så många som reagerade på det. Antar att det är rätt så vanligt bland 7-åringar. Ibland har han kissat på sig utomhus och har då inte velat gå in och byta byxor och kallingar trots att de är genomblöta.
  • Anonym (Sandra)

Någon mer som har tips?

• scanmia

Du säger att det inte har något att göra med hans adhd-diagnos, men är du helt säker på det?
    Bristande impulskontroll och förmåga att förutse konsekvenserna av sina val, låter ju helt i linje med det annars. Killen behöver bara lite extra stöd med att komma iväg till toaletten tills han antingen får rutin på det eller mognar till lite.

Prata med läraren.
    Jag hade föreslagit att han hade schemalagda kisspauser och ev fick en belöning när han gjorde det.

Håll en liten logg över när han kissar på sig. Är han stressad, har han sovit, har något hänt? Se om du kan lista ut något mönster. Be också VC att ta ett urinprov så att du kan utesluta en urinvägsinfektion.

• Anonym (!)

Hur är det med insekter och kryp?

Min dotter vägrar gå på toaletter på vissa platser om det är kryp och sånt. De har skoltoaletterna i källaren och ettt enda spindelnät i ena hörnet kan förstöra allt för henne.

• Anonym (Sandra)
    scanmia skrev 2018-09-20 12:30:08 följande:

Du säger att det inte har något att göra med hans adhd-diagnos, men är du helt säker på det?

Bristande impulskontroll och förmåga att förutse konsekvenserna av sina val, låter ju helt i linje med det annars. Killen behöver bara lite extra stöd med att komma iväg till toaletten tills han antingen får rutin på det eller mognar till lite.

Prata med läraren.

Jag hade föreslagit att han hade schemalagda kisspauser och ev fick en belöning när han gjorde det.

Håll en liten logg över när han kissar på sig. Är han stressad, har han sovit, har något hänt? Se om du kan lista ut något mönster. Be också VC att ta ett urinprov så att du kan utesluta en urinvägsinfektion.

Läkaren på bup har sagt att det inte har att göra med adhd-diagnosen så vi litar på honom. Dom påminner honom att gå och kissa(han har även en egen klocka med timer på sig) men han går dit ibland och ibland inte. De kan ju inte dra han till toan och tvinga honom att kissa.
    Anonym (!) skrev 2018-09-20 12:31:09 följande:

Hur är det med insekter och kryp?

Min dotter vägrar gå på toaletter på vissa platser om det är kryp och sånt. De har skoltoaletterna i källaren och ettt enda spindelnät i ena hörnet kan förstöra allt för henne.

Skolan är relativt nybyggd så inga insekter och kryp tackolov.
  • Anonym (mamma)

Ett av mina barn vägrade också toaletterna i skolan ett tag, tack och lov utan större konsekvenser, det är ju väldigt förödmjukande att behöva kissa på sig i skolan.

Fråga honom varför han inte går på toaletterna på skolan och be sedan skolan om hjälp att lösa det problemet. Det får ju inte t ex vara så att toaletterna är en otrygg plats, eller motbjudande smutsig plats. För om det är så är det antagligen fler elever som vägrar toaletterna och då tycker jag att det är enkelt att argumentera att problemet ligger hos skolan, inte hos ditt barn.

Och om det är någon tröst kommer han att växa ifrån det, det gjorde mitt barn i alla fall.  

• reyna

Min dotter har samma problem hon blir 7 i år och det har hållt på i flera år men hon är särsmart men vi har samma problem som ni. Vi har gått på föräldrar kurs samt kurser där barn lär sig kissa men det har ej hjälp vi vet inte heller vad vi ska göra. Vi säger bara ok nu måste i duscha o byta om så att det inte luktar. Det är som om hon har för roligt o vet att hon måste kissa men struntar i det. Vi har varit hos flera olika läkare o dem säger att hon vill ej lyssna på kroppens signaler att det inte finns några fel. Dock kan det ligga i släkten ifall man kar kusiner eller familj som har samma beteende sa läkaren.

Svar på tråden Snart 7 år och vägrar att kissa i skolan