• Anonym (Buh)

Ledigt vid ultraljud?

Min fru och jag ska få barn i sommar och kommer bli dags för ultraljud snart. Hon påstod att man som pappa har rätt till betald ledighet om man medverkar vid ultraljudsvisiten.

Finns det något stöd i detta eller beror det på vilket kollektivavtal man har?

Hur är det vid själva förlossningen, måste man sjukanmäla sig eller har man rätt till ledighet då?

• Svar på tråden Ledigt vid ultraljud?
  • Anonym (E)

Vid förlossning går du ledigt. Din chef kan inte tvinga dig att vara på jobbet då. Sen får du ju dina 10 lediga dagar också.

Jag har inte hört att man har rätt till att följa med på ultraljud. Varken jag eller min sambo har fått betald ledighet utan vi har bara sagt att vi ska åka iväg på ultraljud, som vid ett vanligt läkarbesök. Så kan inte svara på om det stämmer men har svårt att tro att man ska få betalt för att åka på ultraljud.

Hoppas någon annan kan svara på den :)

• Långbenopluto

Ledigt för ultraljud tror jag inte du har rätt till ledigt, det beror nog på vilken arbetsgivare du har.

Men du kan ju lägga en semesterdag då.

Vid förlossningen har du rätt till ledighet.

• Anonym (Buh)

Är det vid förlossningen man tar av 10 dagarna? Hur är det om man måste stanna kvar på BB eller dyl någon dag?

• Anonym (E)
    Anonym (Buh) skrev 2018-09-19 13:22:23 följande:

Är det vid förlossningen man tar av 10 dagarna? Hur är det om man måste stanna kvar på BB eller dyl någon dag?

Så fort barnet är fött så påbörjas dina 10 pappadagar oavsett om ni är på sjukhus eller inte.
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2018-09-19 13:31:29 följande:

Så fort barnet är fött så påbörjas dina 10 pappadagar oavsett om ni är på sjukhus eller inte.

Från f.kassns hemsida

När en medarbetares barn föds

10-dagarna måste tas ut innan det har gått 60 dagar sedan hemkomsten efter förlossningen.

Så jag skrev nog lite fel ;)
  • Anonym (Buh)

En väninna blev ju kvar med gubben på BB i nästan en vecka, då var han student på lov så vsr ju ingen arbetsgivare att ta ledigt hos så han låg kvar.

Vet inte hur det är i vår situation.

• nernu

Jag läste något på intranätet om att man har rätt till ledigt vid två tillfällen för att gå på ultraljud eller undersökning i samband med graviditet. Jobbar inom offentlig sektoe och det verkade gälla alla anställda så det borde ju vara något allmänt. Så det kan mycket väl stämma. Kolla med hr eller personalansvarig där du jobbar.

Svar på tråden Ledigt vid ultraljud?