• Anonym (Ts)

Barnskötare/elevassistent eller bagare?

Jag funderar på att hoppa på någon av dom utbildningarna då jag inte trivs med mitt jobb. Barnskötare/elevassistent är något längre. Har ingen erfarenhet av någon av jobben så vet inte vad jag skulle trivas bäst med... Jag är dock mer intresserad av att läsa ämnen inom barnskötare/elevassistent. Men hur jag skulle trivas med jobbet vet jag inte. Vad hade ni valt, om ni var tvungen att välja någon?

• Svar på tråden Barnskötare/elevassistent eller bagare?
  • SweeneyTodd

Jag skulle valt bagare. 

• Anonym (H)

Jag jobbar som personlig assistent just nu, men utbildar mig till barnskötare/elevassistent på distans samtidigt. Tror och hoppas det ska passa mig! :)

• Anonym (Ts)
    Anonym (H) skrev 2018-09-19 17:29:39 följande:

Jag jobbar som personlig assistent just nu, men utbildar mig till barnskötare/elevassistent på distans samtidigt. Tror och hoppas det ska passa mig! :)

Via vilken skola studerar du via distans? Det ingår väl praktik? Tänker att det är svårt att jobba samtidigt då 
  • Anonym (Ts)
    SweeneyTodd skrev 2018-09-19 17:25:13 följande:

Jag skulle valt bagare. 

Motivera gärna. 
  • Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-19 17:38:17 följande:

Via vilken skola studerar du via distans? Det ingår väl praktik? Tänker att det är svårt att jobba samtidigt då 

Studerar via KUI. Ja, det ingår praktik, men jag har valt att skjuta på de kurserna till senare då jag kan ta tjänstledigt från jobbet någon vecka. Kurserna är inte alls långa och svåra.. Inlämningsuppgifterna går snabbt att göra.
  • Anonym (G)
    SweeneyTodd skrev 2018-09-19 17:25:13 följande:
    Jag skulle valt bagare. 
    Samma här.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (H) skrev 2018-09-19 17:42:14 följande:

Studerar via KUI. Ja, det ingår praktik, men jag har valt att skjuta på de kurserna till senare då jag kan ta tjänstledigt från jobbet någon vecka. Kurserna är inte alls långa och svåra.. Inlämningsuppgifterna går snabbt att göra.

Men praktiken ska väl vara längre än en vecka?
  • legomum

Har tröttnat på andras ungar, hade valt bagare. Att jobba på förskola är inget drömjobb direkt.

• Anonym (Ts)
    legomum skrev 2018-09-19 18:16:36 följande:

Har tröttnat på andras ungar, hade valt bagare. Att jobba på förskola är inget drömjobb direkt.

Jag har läst att många tröttnar på yrket. Men känns ändå som ett mysigt jobb. Har å andra sidan ingen erfarenhet. Jag känner mig dock mest intresserad av elevassistent, då jag skulle vilja hjälpa barn som har det svårt.
  • legomum
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-19 18:31:35 följande:

Jag har läst att många tröttnar på yrket. Men känns ändå som ett mysigt jobb. Har å andra sidan ingen erfarenhet. Jag känner mig dock mest intresserad av elevassistent, då jag skulle vilja hjälpa barn som har det svårt.

Det Är mysigt många gånger. Men tyvärr är det väldigt mycket annat också som gör att jobbets kul/mysigt försvinner. Dett Är givande att arbeta med barn men det är så stora orimliga krav både på personalen men även på barnen.

Att arbeta som elevassistent låter spännande, något annat kan jag inte säga då jag inte har någon erfarenhet av yrket.
  • Anonym (Elevassistent)

Elevassistent alla gånger! Är själv elevassistent, och dr är ett otroligt givande jobb. Det är tungt och svårt många gånger, men fantastiskt roligt och otroligt varierat jobb.

Jag har varit elevass i förskoleklass samt åk 5,6,7 och 8. Jag har haft elever med ADHD, grav CPskada, Aspergers mm. Alla olika och även elever med damma diagnos är totalt olika som individer.

Enda jobbiga kan vara då man arbetar med en elev som har föräldrar som är svåra att ha att göra med, samt om man är med en väldigt utåtagerande elev hela dagar. Men skulle inte byta bort det ändå, älskar mitt jobb!

• Anonym (E)

Jag har tidigare pluggat till förskollärare men hoppade av efter ett par år och pluggar nu till bagare/konditor. Valde bort förskolläraryrket pga att det är så gnälliga, skitsnackande, falska personer som jobbar på förskolorna. Det var likadant på varje ställe och alla klasskamrater jag pratade med om detta (över 10 st) upplevde precis samma sak på sina praktikplatser. Vill inte ha sådana kollegor.

• Anonym (H)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-19 18:10:21 följande:

Men praktiken ska väl vara längre än en vecka?

Säkert. Men man har rätt till tjänstledigt ändå! Och studerar man kan även ha rätt till CSN under den perioden så man inte förlorar så mycket inkomst.
  • Anonym (xyz)

Är du morgonpigg?
    Annars ska du nog skippa bagare.

• Anonym (bengtsson)

Båda är kreativa och dynamiska jobb. De kan säkert vara väldigt kul.

Spontant känns det som om elevassistent är ett extremt socialt yrke, medan bagare nog kan vara mer varierande på den punkten. Jag jobbade extra på ett bageri några somrar och älskade att börja sen natt/tidig morgon och sedan sluta mitt på dagen. Jag hann med så otroligt mycket och kände att kan hade ett liv i solljus även på vardagar. Jargongen var ganska grov, men det varierar säkert från plats till plats. Som bagare kan du alltid drömma om att öppna eget på någon vacker plats och sälja tångbröd för 200 kr styck till turister... Jag är bra på dagdrömmar.... 

Svar på tråden Barnskötare/elevassistent eller bagare?