• Anonym (Panikångest?)

Atarax mot panikångest?

Kort fråga - är Atarax bra mot panikångest?

Lång historia kort - kraschade lite vid årsskiftet pga stress. Sjukskriven ett tag, lite "arbetsträning (25/50/75%)" och KBT. Allt har funkat klockrent. Fick Atarax för att dämpa min oro och ångest som jag åt vid behov (mot hjärtklappningen jag fick)

Och så idag på eftermiddagen, på jobbet- som en blixt från klar himmel kom en riktigt kraftig attack där hela bröstkorgen hamnade i kramp och en värk utav helvetet. Och jag vet inte varför?

Har mått huuur bra som helst under våren och sommaren. Jobbet är lugnt, hemma är det lugnt, det går bra för barnen i skolan osv osv.

Min fråga - äter någon Atarax mot panikångest? Tar ni vid behov eller regelbundet?

För övrigt kan jag tillägga att alla prover har tagits under våren, jag, mitt blod och mina organ mår hur bra som helst. 

• Svar på tråden Atarax mot panikångest?
  • Anonym (A)

Dummaste, jag har hört!! Fan vilken inkompetent läkare!! Han kan ju äta den själv!

• Anonym (Panikångest?)

Förklara för mig vad du menar?

Jag fick Atarax mot ångest och oro och det hjälpte mig i vintras. jag undrade nu ifall jag det kan hjälpa mot panikångest då jag blev helt sänkt av det plötsliga anfallet idag.

Jag kommer inte få tag i min läkare på direkten för att fråga om råd, därför frågade jag här.

• Anonym (Läkare)

Du kan absolut testa att ta Atarax vid ångestattack, det har oro och ångest som indikation och har det fungerat bra för dig tidigare så.

• Anonym (Panikångest?)
    Anonym (Läkare) skrev 2018-09-19 20:52:34 följande:

Du kan absolut testa att ta Atarax vid ångestattack, det har oro och ångest som indikation och har det fungerat bra för dig tidigare så.

Tack för svar. Fick det utskrivet för oro och hög puls då. Ska jag ta dem dagligen eller bara vid känning av ev ny ångestattack? Ska naturligtvis ringa min läkare men lite svårt att få akut telefontid.
  • Anonym (A)

Jag har fått den mot klåda. Nu vet ju inte läkare, vad dom ska ge mot ångest! Jag fick Xanor, och det är ju knark på recept, det skriver dom ut i hela världen.

• Anonym (A)

Googla Atarax 'side effects' och läs noga.

• Anonym (Mk)

Atarax är medicin som används när man har olika allergi symtom. Tex hudutslag, klåda mm. Läkare skriver ofta ut detta som lungnade. Även fast den inte har såna effekter. Atarax är ofarligt å ta. Är ett såkallat sockerpiller. Du får be läkaren om en riktig ångest medicin. Läkare skriver ofta ut detta till patienter som inte är så insatta i läkemedel mot ångest. Det som händer när du känner bättring är i själva verket att du tror att medicinen hjälper mot din oro och ångest och hjärnan handlar därefter.

(Utbildad i läkemedel och sjuksköterska)

• Anonym (C)
    Anonym (Mk) skrev 2018-09-20 10:30:50 följande:

Atarax är medicin som används när man har olika allergi symtom. Tex hudutslag, klåda mm. Läkare skriver ofta ut detta som lungnade. Även fast den inte har såna effekter. Atarax är ofarligt å ta. Är ett såkallat sockerpiller. Du får be läkaren om en riktig ångest medicin. Läkare skriver ofta ut detta till patienter som inte är så insatta i läkemedel mot ångest. Det som händer när du känner bättring är i själva verket att du tror att medicinen hjälper mot din oro och ångest och hjärnan handlar därefter.

(Utbildad i läkemedel och sjuksköterska)

Eh, okej. Säkert att du är..
    Förutom att min man har det på recept för ångestdämpand och att min svägerska som är sjukskötersta rekommenderar det så står det i FASS:

"Atarax används vid klåda och nässelfeber. Atarax används även vid ångest och oro hos vuxna.
    Vid klåda och nässelfeber nås effekt efter ca 1 timme och kvarstår minst 24 timmar. Vid ångest och oro märks effekt efter ca 15 minuter och kvarstår i ca 12 timmar."

Atarax är ju antihistaminer i högre dos. Antihistaminer blir man trött och lugn utav.
    Men visst, du är är utbildad i läkemedel och vet såklart bättre.. (right!)

Svar på tråden Atarax mot panikångest?