• Seniorita

Ersättning vid ärr

Hej!

Tänkte höra om någon varit i en liknande situation. För två år sen fick jag en sårskada mitt på vänster smalben. Fick sy 7 stygn. Efter detta så har jag ca 20% känsel i större delen av underbenet.

Nu har jag sökt ersättning. Fick svar idag, får INGET för känselbortfallet och 3500:- för ärret som är 7 cm långt och 1 cm brett mitt på benet. Syns klart och tydligt när jag bär shorts/kjol.

3500:- tycker jag lät väldigt lite!? Någon mer som varit i en liknande situation? Är det ens någon mening att försöka överklaga?

• Svar på tråden Ersättning vid ärr
  • mammatill6
    Seniorita skrev 2018-09-20 14:13:51 följande:

Hej!

Tänkte höra om någon varit i en liknande situation. För två år sen fick jag en sårskada mitt på vänster smalben. Fick sy 7 stygn. Efter detta så har jag ca 20% känsel i större delen av underbenet.

Nu har jag sökt ersättning. Fick svar idag, får INGET för känselbortfallet och 3500:- för ärret som är 7 cm långt och 1 cm brett mitt på benet. Syns klart och tydligt när jag bär shorts/kjol.

3500:- tycker jag lät väldigt lite!? Någon mer som varit i en liknande situation? Är det ens någon mening att försöka överklaga?

Försäkringsbolagen har en fast tabell att gå efter, brukar finnas med i villkoren. Se där om du fått rätt. Känselbortfall får du inte för så längde det inte påverkar funktionen i benet.
  • MeandHim

Du ska överklaga!

I de flesta fallen dubblas summan, är nog ett sätt

För dom att se om du går med på ?första budet? däeför ska man alltid överklaga.

• Bestemor

Ärr på benen får man nästan inget för. En bekant har ett stort är från höften ner till knät, brett ärr. Han fick väldig lite ersättning.

Är på armar, ansikte och så ger högre ersättning

• JLES

Har ett operationsärr på handleden som är 2x2 centimeter.. Fick 6700kr för det men det var typ 10 år sen.

• Limeblad

Det lät snålt. Har ärr på knä och höft (stora som en tia respektive femkrona). Tror jag fick 7000 kr. Var ca 10 år sen.

• MeandHim

Beror säkert på vad man har för försäkringsbolag oxå.

Min mamma fick ett ärr på benet efter en brännskada hon fick av avgasröret på mc-n hon fick 15.000:- ca 10 år sen nu.

• Seniorita

Tack för lite svar. Ja jag kanske ska testa att överklaga. Ska se om det ens går, tyckte det kändes lite då man är i sina bästa år och syns lång väg när jag har shorts eller kjol.

• Nonym

Glöm inte att du har rätt till ersättning för ärr från samtliga av dina försäkringsbolag!

Jag har egen försäkring plus försäkring via facket.. fick 32.000 från mitt bolag och sedan 18.000 från Folksam via min fackliga försäkring för mina ärr.. har bl.a. ett riktigt stort och fult ärr över knäet, det fick jag bara 8.000 plus 3.000 för, medan ett pytte-ärr i ansiktet gav 15.000 plus 9.000

• razzmatazz

En viktig grej att ha med sig är att olika försäkringar har olika försäkringsbelopp. Säg ett ärr som bedöms som framträdande, enligt tabellen kanske det motsvarar 0,5%. En person som då har en billigare försäkring med ett försäkringsbelopp på 300 000 får 0,5% av detta medan en person som valt en försäkring med ett försäkringsbelopp på 1,5 mil får 0,5% av den summan.

Så det du kan överklaga är alltså inte beloppet i sig utan om du anser bedömning-framträdande, klart framträdande, vanprydande mm - är felaktig.

Jag tror att svensk försäkring och/eller trafikskadenämnden bör ha någon form av referensmapp där man kan se exempel på vad olika typer av ärr på olika delar av kroppen bedöms som. Jämför ditt ärr med andra ärr på samma kroppsdel där och om du då tycker att ditt hamnar i en annan kategori än vad bolaget bedömt så överklaga.

Svar på tråden Ersättning vid ärr