• Äldre 21 Sep 11:25
    1902 visningar
    7 svar
    7
    1902

    Vanligt Ultraljud v 9 (8+0) bara hinnsäck syns?

    Jag var på ett tidigt vanligt ultraljud (utanpå magen) för en vecka sedan, då jag var i v 9 (8+0).
    Man såg bara en hinnsäck, inget embryo, och hinnsäcken var dessutom lite liten , 15,1 mm som skulle motsvara cirka v 6.
    Hon som utförde ultraljudet sade ungefär att -jag tror inte det är någonting här , men jag hoppas att jag har fel..
    Det är så otroligt jobbigt att inte veta, jag har ömsom sorg, ömsom hopp..  Jag har fått en ny tid för ultraljud och läkarbesök på torsdag men det känns som en hel evighet dit, och jag blir knäpp av alla tankar och känslor. 
    Letar därför efter någon som har liknande erfarenhet? Hur gick det för er? 
    Även om man har räknat fel (vilket jag inte tror då vi har ganska bra koll på ÄL mm) , borde man inte ha sett någonting på ultraljudet? 

    Tack <3

  • Svar på tråden Vanligt Ultraljud v 9 (8+0) bara hinnsäck syns?
  • Anonym (?)
    Äldre 21 Sep 11:44
    #1

    Hej!

    Tråkigt att bm inte såg något, måste vara jobbigt att inte veta.

    För det första så undrar jag varför ul utanpå magen gjordes? Brukar inte vul vanligtvis göras före vecka 12 eller har jag fel? Ser de graviditeten lika bra via vanligt ul?

    För det andra så även fast du vet exakt när ägglossning har varit så kan det ta några dagar för ägget att vandra och fästa sig, vilket gör stor skillnad så tidigt i graviditeten.

    Bra att det kollar igen iaf, går inte vara helt säker på hur det kommer se ut nästa gång. Om graviditeten avstannat eller liknande så beklagar jag verkligen. Det är så jobbigt att genomgå missfall. Jag själv har haft två mf.

  • Äldre 21 Sep 11:57
    #2

    Hej!

    Eftersom jag hade en pytte-pytteliten blödning ett par veckor tidigare,
    så blev jag lite orolig och bokade tid privat för ultraljud, och vanligt ultraljud på magen görs från v 8+0 på de flesta privata kliniker. 
    Ovissheten är verkligen hemsk :( 

  • Äldre 21 Sep 13:09
    #3
    MammaMe82 skrev 2018-09-21 11:25:03 följande:

    Jag var på ett tidigt vanligt ultraljud (utanpå magen) för en vecka sedan, då jag var i v 9 (8+0).

    Man såg bara en hinnsäck, inget embryo, och hinnsäcken var dessutom lite liten , 15,1 mm som skulle motsvara cirka v 6.

    Hon som utförde ultraljudet sade ungefär att -jag tror inte det är någonting här , men jag hoppas att jag har fel..

    Det är så otroligt jobbigt att inte veta, jag har ömsom sorg, ömsom hopp..  Jag har fått en ny tid för ultraljud och läkarbesök på torsdag men det känns som en hel evighet dit, och jag blir knäpp av alla tankar och känslor. 

    Letar därför efter någon som har liknande erfarenhet? Hur gick det för er? 

    Även om man har räknat fel (vilket jag inte tror då vi har ganska bra koll på ÄL mm) , borde man inte ha sett någonting på ultraljudet? 

    Tack <3


    Jag var på ett tidigt ultraljud i v 8 (7+1) och då såg man bebisen, samt hjärtat som slog. Bebisen mättes till 1,06cm.
  • Anonym (Sofia­)
    Äldre 21 Sep 13:22
    #4

    Var tyvärr med om exakt samma sak.

    Fick en liten, liten brunaktig blödning i vecka 6.

    Bokade ultraljud vecka 8+0, och det visade en tom hinnsäck som motsvarade vecka 6.

    Fick ny tid en vecka senare, men redan dagen efter ultraljudet startade missfallet...

  • Äldre 21 Sep 13:44
    #5

    Hej kära du.

    Tyvärr vart jag med om exakt samma, samma veckor och samma utseende. Fick kontroll 10 dagar senare och MA konstaterades, fick göra medicinsk abort.

    Ovissheten vart fruktansvärd! Många kramar! Hoppas du vet snart!

  • LFF
    Äldre 21 Sep 16:24
    #6

    Låter ju väldigt konstigt att 15mm skulle motsvara v6. Mina tvillingar mätte 11mm i v7+2 vilket var helt normalt.

    Håller tummarna för att det bara var en miss i bedömningen för dig. Tycker också att det låter lite konstigt att man inte gjorde ett VUL när det var så pass tidigt, om inte just för att det var lite osäkert vad de såg på det utanpåliggande ultraljudet.

  • LFF
    Äldre 21 Sep 16:25
    #7
    LFF skrev 2018-09-21 16:24:12 följande:

    Låter ju väldigt konstigt att 15mm skulle motsvara v6. Mina tvillingar mätte 11mm i v7+2 vilket var helt normalt.

    Håller tummarna för att det bara var en miss i bedömningen för dig. Tycker också att det låter lite konstigt att man inte gjorde ett VUL när det var så pass tidigt, om inte just för att det var lite osäkert vad de såg på det utanpåliggande ultraljudet.


    Missförstod längden, fick det till att det var embryot. Om man inte såg något embryo så är det sannolikt en ofostrig graviditet. Det är ledsamt men tyvärr sånt som händer.
Svar på tråden Vanligt Ultraljud v 9 (8+0) bara hinnsäck syns?