• Mandel

    Lösa ut delägare i AB - hur skattar vi?

    Vi är 2 delägare och har då hälften av aktierna vardera.
    Företaget är värderat till ca 18 miljoner.
    Om jag ska köpa ut min kompanjon ska jag då ge den 9 miljoner för dennes aktieinnehav och denne skattar på dem som vid vanlig försäljning av aktier?
    Hur räknar man ut vinsten på försäljningen av aktierna? Är det eget kapital och sedan skillnaden upp till de 18 milj som allt är värt?


    Eller ska personen betala sociala avgifter och löneskatt precis som vid vanlig lön så drygt mer än hälften av de 9 milj går till staten?

    Hur gör man? Kollar här innan jag kollar med skattemyndigheten för de brukar sällan ha koll tycker jag och man får olika bud hela tiden...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden Lösa ut delägare i AB - hur skattar vi?
  • Klaalf

    Min erfarenhet av skatteverket är att dom är väldigt hjälpsamma och kunniga.
    Men har du andra erfarenheter tycker jag du kan fråga din revisor istället.

  • ensam1

    Skatten vi försäljning är 

    20% på den delen som motsvarar anskaffningsvärde + sparad utdelning

    som inkomst av tjänst resterande upp till 100 basbelopp

    30% i inkomst av kapital för summor över de andra två

    Eftersom det är en ren affär mellan delägarna så berörs ju aldrig bolaget at transaktionen så det är varken löneskatt eller sociala avgifter på den summan som beskattas i tjänst utan är något som bara drabbar den som säljer som får beskatta en stor del i tjänst istället för i kapital.

    Om man inte vet exakt vilken summa köpet ska vara ex om man avtalar om en fast summa + % av resultatet de kommande åren så beskattas visserligen allt på samma sätt men man får inkomsten av tjänst fördelat över flera år eftersom man deklarerar vinsten fördelat på de åren man får betalt.

    Vad du ska betala för aktierna är en fråga mellan er två delägare. Hur mycket är du beredd/har möjlighet att betala och hur lite är den andra beredd att sälja för. 

  • gräsmatta

    Har klart för mig hur det beskattas enligt inlägg ovan
    Min syster ska lösa ut mig ur våran mammas bolag då hon gått bort tidigare, Hur gjorde ni värderingen av bolaget? Tycker det är lite svårt.

  • Mandel
    gräsmatta skrev 2018-09-27 20:05:51 följande:

    Har klart för mig hur det beskattas enligt inlägg ovan
    Min syster ska lösa ut mig ur våran mammas bolag då hon gått bort tidigare, Hur gjorde ni värderingen av bolaget? Tycker det är lite svårt.


    Det är svårt, men eget kapital, värde på inventarier, lagervärde och så klart kundstocken är ju värd en del.
    Vi köpte upp ett mindre företag och då fick vi betala för deras kundregister eftersom vi övertog leveranserna till dessa vilket påverkar en lång tid framöver och inte bara vid köpeögonblicket.
    Är svårt att veta vad ett företag är värt och vad man har råd att betala...
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • gräsmatta

    Var det svårt att komma överens?  Att du ska betala 9 miljoner med framskattade pengar är ju ganska mycket. Vårt företag är inte så stort så det rör sig om mindre summor men vi är inte överens.

  • Mandel
    gräsmatta skrev 2018-09-28 15:28:15 följande:

    Var det svårt att komma överens?  Att du ska betala 9 miljoner med framskattade pengar är ju ganska mycket. Vårt företag är inte så stort så det rör sig om mindre summor men vi är inte överens.


    Vi har inte enats om någon summa än det är ju ganska avgörande hur vi ska skatta innan vi gör upp något.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Lösa ut delägare i AB - hur skattar vi?