• Anonym (präs)

Längd för en 16 åring kille?

Hej är 16 åring kille och är 170 cm lång. Har ett ganska jobbigt problem det är att nästan alla i min omgiving och kompisar säger att jag är förlång för min ålder. Alla mina kompisar är kortare än mig och får kommentarer av vuxna att jag är jättelång. Hur långa var ni killar när ni var 16 år eller om ni är 16?

• Svar på tråden Längd för en 16 åring kille?
  • Anonym (medel)
    Anonym (präs) skrev 2018-09-21 15:31:12 följande:

Hej är 16 åring kille och är 170 cm lång. Har ett ganska jobbigt problem det är att nästan alla i min omgiving och kompisar säger att jag är förlång för min ålder. Alla mina kompisar är kortare än mig och får kommentarer av vuxna att jag är jättelång. Hur långa var ni killar när ni var 16 år eller om ni är 16?

Medellängd för en pojke på 16 år är 178 cm så jag förstår inte att din längd skulle sticka ut på något sätt. Du ligger ju strax under medel vilket också är helt okej, men du är knappast ovanligt lång för din ålder jämfört med svenska tillväxtkurvor. 
  • Undantaget

Killar brukar växa i längd som bara den på några månader, dem i din omgivning lär växa till sig också.. bara att du var en av dem första som gjorde det.

Du behöver nog inte vara orolig :D

• Anonym (präs)
    Anonym (medel) skrev 2018-09-21 15:33:28 följande:
    Medellängd för en pojke på 16 år är 178 cm så jag förstår inte att din längd skulle sticka ut på något sätt. Du ligger ju strax under medel vilket också är helt okej, men du är knappast ovanligt lång för din ålder jämfört med svenska tillväxtkurvor. 
    Okej, konstigt. 60 % av dom in min klass är kortare än vad jag. Kompisar och många vuxna jag träffar när jag säger att jag är 16  'Oj vad lång du är'' Brukar svara då ''Okej?? hur lång va du i min ålder da?'' Då säger dom att dom var mycket kortare iallfall.

• Anonym (Nguyen)

Min 14-åring är 178 cm. Han ligger i mitten längdmässigt både i klassen och i laget.

Men om du bor i Mexiko ,Thailand eller på Kanarieöarna så är du ovanligt lång.

• Anonym (V)

Du måste ju ha skrivit fel längd i TS? Jag minns att de flesta killar var en bra bit längre än mig i den åldern och jag är och var 169 cm.

Min 13-åring är 180 cm, längre än de flesta i hans ålder men inte utmärkande lång, flera barn som är nästan lika långa.

• Anonym (präs)
    Anonym (V) skrev 2018-09-21 17:05:07 följande:

Du måste ju ha skrivit fel längd i TS? Jag minns att de flesta killar var en bra bit längre än mig i den åldern och jag är och var 169 cm.

Min 13-åring är 180 cm, längre än de flesta i hans ålder men inte utmärkande lång, flera barn som är nästan lika långa.

Nope det har jag inte. Är 170-171 ungefär.
  • Anonym (Becca)

Min son som är 16 var 186cm när han mätte sig sist, i våras. Männen i närmsta släkten är 190-198 cm, så han kommer nog växa ikapp dom snart :)

• trippelmamma

Jag har en dotter på 14 år som är 182 cm lång, så du känns inte speciellt lång för din ålder.

• Anonym (Jagmed)
    trippelmamma skrev 2018-09-23 15:24:42 följande:

Jag har en dotter på 14 år som är 182 cm lång, så du känns inte speciellt lång för din ålder.

Jag var också 1.82m när jag var 14år :)
  • Anonym (hjkkl)

Om 60% av klasskompisarna är kortare än dig så är 40% av klassen vara lika långa eller längre än dig. Du ligger alltså i mitten/normalspannet i din klass. Hur kan du då vara onormalt lång? Är längden en känslig fråga för dig? Det låter som att dina kompisar mobbar dig.

När vuxna säger till en tonåring att denne är lång så menas det på ett positivt sätt, som typ "wow så stor du blivit, snart vuxna karln". Men dina kompisar låter inte särskilt snälla.

Min brorson fyllde nyss 16 år och han är lätt över 180 cm. Själv så var jag 173 cm i nian och vill minnas att nästan alla killar var längre än mig. Min bror var kortast i klassen till 2:an på gymnasiet, över en natt växte han sig till 193 cm.

Alla växer vi i vår egen takt, sträck på dig!

• Anonym (Nguyen)

Någon som försöker sig på en bakvänd bekräftelsetråd om korta killar?

• Anonym (183)
    Anonym (präs) skrev 2018-09-21 15:31:12 följande:

Jag var väl sådär 183 cm har jag för mig. De flesta i min klass var väl runt 180 cm, en del kortare (typ 170 cm), en del längre (över 190 cm).

Vid 16 års ålder har de flesta killar mer eller mindre växt klart på längden. (Ett par cm kan tillkomma.)
  • Anonym (183)
    Anonym (183) skrev 2018-09-23 21:44:56 följande:
    Jag var väl sådär 183 cm har jag för mig. De flesta i min klass var väl runt 180 cm, en del kortare (typ 170 cm), en del längre (över 190 cm).

Vid 16 års ålder har de flesta killar mer eller mindre växt klart på längden. (Ett par cm kan tillkomma.)
    Glömde en kille i klassen som var ungefär 165 cm genom hela gymnasiet. Men när jag mötte honom 10 år senare så var han 180 cm.
Svar på tråden Längd för en 16 åring kille?