• Anonym (Blivande pappa)

    Faderskapsmål

    Mitt ex har gjort slut med sin man och nu hävdar hon att jag är pappa till ett av hennes barn, vilket nog stämmer. Jag visste inte att det nu åttaåriga barnet fanns eftersom vi gjorde slut innan hon visste att hon var gravid på grund av att hon strulade med den man som nu blivit hennes ex. Hon har tagit kontakt med kommunens familjerätt för att utreda faderskapet. Finns det andra som har liknande erfarenhetet? Vad ska man tänka på? Råd till mig som blivande pappa? Fallgropar?

  • Svar på tråden Faderskapsmål
  • Anonym (Liknande)

    Är i liknande situation fast jag är kvinnan och barnet är ganska litet. Ger gärna råd om jag kan. Förstår att det är jättetungt att kastas in i detta när barnet är så gammalt.

    Har du träffat barnet? Är hennes ex okej med att testa faderskap på barnet? Vet du hur du vill att din kontakt med barnet ska se ut? Fundera på det i första hand kanske för om hennes ex går med på testningen går det fort. Annars kan det dra ut på tiden.

    Risken för dig ekonomiskt är att du kan behöva betala retroaktivt underhåll men om det är mamman och exet som undanhållit detta fast de vetat om det så kanske du kan slippa det. Men du får betala framöver oavsett.

    Råder dig att initialt låta kvinnan ha hela vårdnaden även om du vill ha umgänge med barnet och isf göra det till en senare fråga.

    Har du någon ny relation?

  • Anonym (...)
    Anonym (Liknande) skrev 2018-09-21 16:35:08 följande:

    Är i liknande situation fast jag är kvinnan och barnet är ganska litet. Ger gärna råd om jag kan. Förstår att det är jättetungt att kastas in i detta när barnet är så gammalt.

    Har du träffat barnet? Är hennes ex okej med att testa faderskap på barnet? Vet du hur du vill att din kontakt med barnet ska se ut? Fundera på det i första hand kanske för om hennes ex går med på testningen går det fort. Annars kan det dra ut på tiden.

    Risken för dig ekonomiskt är att du kan behöva betala retroaktivt underhåll men om det är mamman och exet som undanhållit detta fast de vetat om det så kanske du kan slippa det. Men du får betala framöver oavsett.

    Råder dig att initialt låta kvinnan ha hela vårdnaden även om du vill ha umgänge med barnet och isf göra det till en senare fråga.

    Har du någon ny relation?


    En rent genuin fråga...varför har exet något att säga till om överhuvudtaget? Om mamman vill ta faderskapsprov och se om TS är pappan så kan väl exet inte göra något åt det?  
  • Anonym (Tesssa)
    Anonym (...) skrev 2018-09-21 17:19:57 följande:
    En rent genuin fråga...varför har exet något att säga till om överhuvudtaget? Om mamman vill ta faderskapsprov och se om TS är pappan så kan väl exet inte göra något åt det?  
    Antagligen så står exet som pappa och har halva vårdnaden. isf kan inte förhindra utredningen men fördröja den.
  • Anonym (mmm)

    Som jag har förstått det är det inte "bara" att byta pappa på ett barn även om man tror att det är någon annan än den som står i registren. 

    Vet du om hon bara är ute efter pengar eller kommer du få ha en relation med barnet? 

  • Anonym (Me)
    Anonym (mmm) skrev 2018-09-21 18:03:06 följande:
    Som jag har förstått det är det inte "bara" att byta pappa på ett barn även om man tror att det är någon annan än den som står i registren. 

    Vet du om hon bara är ute efter pengar eller kommer du få ha en relation med barnet? 
    Håller med
  • Anonym (Blivande pappa)
    Anonym (Liknande) skrev 2018-09-21 16:35:08 följande:

    Är i liknande situation fast jag är kvinnan och barnet är ganska litet. Ger gärna råd om jag kan. Förstår att det är jättetungt att kastas in i detta när barnet är så gammalt.

    Har du träffat barnet? Är hennes ex okej med att testa faderskap på barnet? Vet du hur du vill att din kontakt med barnet ska se ut? Fundera på det i första hand kanske för om hennes ex går med på testningen går det fort. Annars kan det dra ut på tiden.

    Risken för dig ekonomiskt är att du kan behöva betala retroaktivt underhåll men om det är mamman och exet som undanhållit detta fast de vetat om det så kanske du kan slippa det. Men du får betala framöver oavsett.

    Råder dig att initialt låta kvinnan ha hela vårdnaden även om du vill ha umgänge med barnet och isf göra det till en senare fråga.

    Har du någon ny relation?


    Jag träffade barnet första gången för några dar sen.

    Hennes ex är troligen ok med att testa.

    Jag vill gärna ha kontakt så mycket som möjligt med barnet men inser att det kan ta lång tid innan barnet accepterar mig.

    Jag vill gärna ha delad vårdnad redan från början. Varför skulle det vara bättre att hon har ensam vårdnad? Jag tror inte att hon skulle motsätta sig delad vårdnad.

    Tolkar jag det rätt som att det i första hand är upp till parterna att lösa frågan om retroaktivt underhåll? Vad händer om de inte är överens?

    Ja, jag har en ny relation och nya barn.
  • Anonym (g)

    Låter märkligt att betala retroaktivt i detta fall. Det är ju en annan man som betalat för barnet. Så det har ju inte fattats pengar till barnet. Får den man som betalat för barnet (som han inte är pappa till ) är det han som får pengar då?
    Ligg lågt till faderskapsutredningen är färdig.

  • Shameless
    Anonym (Blivande pappa) skrev 2018-09-21 20:03:03 följande:

    Jag vill gärna ha delad vårdnad redan från början.


    Du är en total främling för barnet. Är ju helt ofattbart att du inte förstår själv att ni måste bygga upp en relation successivt. Kan ju inte köra '' all in'' på en gång.
  • Anonym (g)
    Shameless skrev 2018-09-21 21:04:59 följande:
    Du är en total främling för barnet. Är ju helt ofattbart att du inte förstår själv att ni måste bygga upp en relation successivt. Kan ju inte köra '' all in'' på en gång.
    Håller med. Det är ju bara tänka på sig själv, om jag var 8 år , skulle jag vilja spendera halva tiden och bo hos denne med en total främlig som dykt upp?mNEJ
  • Anonym (Besserwisser)
    Shameless skrev 2018-09-21 21:04:59 följande:
    Du är en total främling för barnet. Är ju helt ofattbart att du inte förstår själv att ni måste bygga upp en relation successivt. Kan ju inte köra '' all in'' på en gång.
    Anonym (g) skrev 2018-09-21 21:09:41 följande:
    Håller med. Det är ju bara tänka på sig själv, om jag var 8 år , skulle jag vilja spendera halva tiden och bo hos denne med en total främlig som dykt upp?mNEJ
    Delad vårdnad betyder inte att barnet omväxlande bor hos båda vårdnadshavarna. Det betyder att man kommer överens tillsammans.
    Barnet kan bo hela tiden hos den ena vårdnadshavaren.

Svar på tråden Faderskapsmål