• Anonym (Cm?)

Alkohol prover, chefen? Får chefen?

En bekant till mig fick lämna pet test 6 veckor tillbaka då chefen misstänker att han har varit hemma från jobbet och drukigt.

Han har hög frånvaro pga av annat.

Detta test kommer ju visa positivt då han drukigt på helger.

Han har aldrig kommit till jobbet full eller bakfull.

Detta är bara något chefen fått för sig.

Får en chef bara göra så?

• Svar på tråden Alkohol prover, chefen? Får chefen?
  • Anonym (Jena)

Det finns mycket som chefer inte har rätt att lägga sig i eller bry sig om.

Men just när det gäller alkohol och ett misstänkt alkoholmissbruk eller alkoholism så här arbetsgivare ett stort rehab-ansvar. Därför behöver man utreda det ordentligt.

• Anonym (Cm?)

Ok men att tvinga någon att ta prov så där?

Helt plötsligt?

• Ellie

Peth-svaret tolkas på en skala där det visar om man dricker lite ibland, eller stora mängder regelbundet.

• Anonym (Cm?)
    Ellie skrev 2018-09-22 07:50:48 följande:

Peth-svaret tolkas på en skala där det visar om man dricker lite ibland, eller stora mängder regelbundet.

Fast så länge än inte är full på jobbet eller bakis? Hur tolkar en chef höga pet värden?
  • Mandel

Fast om man super sig askalas varje helg så mår man inte bra. 
    Sedan är steget inte så jättelångt till att ta sig en återställare för att orka med på måndag morgon, tyvärr.

Bra chef som ser att något är knas och vill ta tag i det och hjälpa så fort det går innan det gått för långt!
    Om personen har hög frånvaro av andra orsaker så gör man nog en större utredning för att se vad man som arbetsgivare kan göra.

Och har den anställde inget att dölja så är det ju ingen fara för då kommer ju alla prover visa grönt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Stavning)

Drukigt=druckit. Dricka, drack,druckit. Hihi!

• Anonym (Jena)
    Anonym (Cm?) skrev 2018-09-22 07:33:50 följande:

Ok men att tvinga någon att ta prov så där?

Helt plötsligt?

Ja. Misstänker man missbruk så måste man som chef agera. Klassiska tecken är upprepad korttidsfrånvaro. Är man tex ofta borta måndagar för att man druckit mycket på helgen?
  • Anonym (Peth)

Peth-provet visar inte att man druckit på helgerna utan är till för att visa om det finns en onormalt hög konsumtion över längre tid dosen indikation på missbruk.

Huruvida chefen har lagstöd för att tvinga fram ett prov är jag osäker på men din vän kan ju fråga facket t ex. Vad jag däremot vet är att arbetsgivare har ett visst ansvar att hjälpa vid missbruksproblematik.

• Anonym (Peth)
    Anonym (Peth) skrev 2018-09-22 08:33:21 följande:

Peth-provet visar inte att man druckit på helgerna utan är till för att visa om det finns en onormalt hög konsumtion över längre tid dosen indikation på missbruk.

Huruvida chefen har lagstöd för att tvinga fram ett prov är jag osäker på men din vän kan ju fråga facket t ex. Vad jag däremot vet är att arbetsgivare har ett visst ansvar att hjälpa vid missbruksproblematik.

* som en indikation, ska det stå...
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jena) skrev 2018-09-22 07:31:35 följande:
    Det finns mycket som chefer inte har rätt att lägga sig i eller bry sig om.
    Men just när det gäller alkohol och ett misstänkt alkoholmissbruk eller alkoholism så här arbetsgivare ett stort rehab-ansvar. Därför behöver man utreda det ordentligt.
    Håller med
  • Sandraberg
    Anonym (Cm?) skrev 2018-09-22 07:27:48 följande:

En bekant till mig fick lämna pet test 6 veckor tillbaka då chefen misstänker att han har varit hemma från jobbet och drukigt.

Han har hög frånvaro pga av annat.

Detta test kommer ju visa positivt då han drukigt på helger.

Han har aldrig kommit till jobbet full eller bakfull.

Detta är bara något chefen fått för sig.

Får en chef bara göra så?

Att ha hög frånvaro samt att dricka mycket på helgerna är ju ingen bra kombination.
    Vad är det för orsak till frånvaron? Är han sjuk borde han ju gå till en läkare.
  • elmadumle

Jag jobbar kommunalt och ja chefen har rätt att "tvinga" någon till prov, i papprena vi fått om detta står det att om man vägrar prov är det lika med att vara påverkad och man blir hemkörd från arbetet. 

• sillson
    elmadumle skrev 2018-09-22 22:51:58 följande:

Jag jobbar kommunalt och ja chefen har rätt att "tvinga" någon till prov, i papprena vi fått om detta står det att om man vägrar prov är det lika med att vara påverkad och man blir hemkörd från arbetet. 

Menar du peth-test eller nykterhetstest?
  • Anonym (Cm?)

Men att dem får ta pet test utan några grunder t ex personen har varit full eller bakis på jobbet...

Något är skumt?

• Sandraberg
    Anonym (Cm?) skrev 2018-09-24 03:19:36 följande:

Men att dem får ta pet test utan några grunder t ex personen har varit full eller bakis på jobbet...

Något är skumt?

Det är väl inte utan grund om han har haft hög frånvaro? Vad skulle anledningen till frånvaron vara?
  • Anonym (Kvinna)

Något är skumt?

Ja. Kollegan kanske inte berättar allt för dig?
  • Anonym (Peth)

Något är skumt?

Vad tänker du skulle vara skumt?

Många med alkoholproblem tror att bara man är nykter på jobbet så är allt lugnt och  att man inte har några problem. Frånvaro bortförklaras gärna med andra orsaker(även inför en själv) medan det är ganska tydligt för omgivningen att det finns problem. Förnekelsen brukar vara en långdragen fas...
  • Anonym (Cm?)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-09-24 06:35:30 följande:

Ja. Kollegan kanske inte berättar allt för dig?

Mycket väll vara så...

För det är skumt allt..
Svar på tråden Alkohol prover, chefen? Får chefen?