• Anonym (X)

    Hans vänner är medberoende och förstör

    Jag har en vän/ex sen 10 år tillbaka som är alkoholist (periodare). Vi har haft en komplicerad relation alla dessa åren, mycket pga hans missbruk. Vi vill båda vara med varandra men han kan inte. Förmodligen för att jag ser och vet saker och han vet att jag vill se en ändring i hans levnadssätt om det ska bli något, och det är för läskigt och för svårt för honom. Han vill fortsätta fly.

    Jag umgås inte eller pratar med honom när han dricker utan bara när han är nykter. Han vet att jag vet att han är alkoholist, och att jag ogillar hans drickande. Vi ses inte särskilt ofta. Jag antar att jag är "besvärlig" för honom. Det är lättare att umgås med andra, som inte ser eller bryr sig om hans problem, utan låter honom dricka, dricker med honom, likear bilder som han lägger upp på vinflaskor och ölburkar, och låter bli att fråga svåra frågor.

    Och det där stör mig, att hans andra vänner är så satans medberoende, och jag är den enda som står utanför det, det känns som att jag inte kan göra nånting så länge de liksom motarbetar det.

    Jag tycker mycket om honom, han är en verkligt fin person, och jag vill inte att han ska supa ihjäl sig eller dricka sig bort från en chans till ett bra liv med förhållande (inte nödvändigtvis med mig, det har jag slutat hoppas på) och stabilitet. Därför skulle jag aldrig komma på tanken att likea en bild på fb med vin och öl.

    Jag har gett upp på att försöka tvinga honom till något, det går ju inte, om han inte själv vill. Så att på sättet jag beskriver ovan markerar jag bara mitt ogillande. Med konsekvensen att han inte vill släppa in mig lika mycket som hans andra vänner. De får större plats för att de är enklare.

    Stör mig så fruktansvärt på det, har börjat hata hans andra vänner, tycker att de är urblåsta och korkade, och att de faktiskt inte bryr sig om honom alls. Har lärt mig förhålla mig till mycket, tanken att han kanske aldrig kommer ändra sig, att det aldrig kommer att bli vi, att jag får ta det som det är, träffa honom sällan etc. Men jag vet inte hur jag ska förhålla mig till eller släppa min ilska mot hans andra vänner. Ska jag behöva vara den enda som står utanför medberoendeskiten?

    Nån som har nåt tips?

Svar på tråden Hans vänner är medberoende och förstör