• Anonym (putte)

Beräkna årsinkomst med OB...

Försöker räkna ut min årsinkomst eftersom vi fått en annan lön men eftersom OB ska till på den så är det inte bara att räkna eftersom den varierar per månad. Finns det någon tumregel man kan ta?

Försäkringskassan sa att jag kan slå till med en summa på årsinkomsten och är den "rimlig" så kommer inga utredningar göras. Känns som att jag riskerar få fel SGI om jag räknar fel. Problemet är att min arbetsgivare har sjukt med lönesystemet att göra att det kommer ta några veckor att beräkna min årslön.

Har ni några tips på hur man själv ska räkna?

• Svar på tråden Beräkna årsinkomst med OB...
  • Anonym (Ebbe)

Kolla lönespecar 6 mån bakåt och ta x 2?

• Anonym (Uppskatta)

Finns avtal som reglerar att OB är x kronor per timme, om du har det så är det bara att ta din nya månadslön- gamla månadslönen och multiplicera med 12. Lägg denna summa till din tidigare årslön.

Om du har OB i procent av lön:

Ta nya månadslönen dividerat med gamla månadslönen. Du får då ett tal 1,någonting. Multiplicera detta med din förra årslön.

• Anonym (uska)

Jag tog på ett ungefär vad jag tjänar i snitt med ob, alltså på ett år. Sen visade det sig att jag räknat i underkant, fk tog reda på min årslön som var högre än jag själv angett, så de skrev upp min SGI.

• Anonym (putte)
    Anonym (uska) skrev 2018-09-22 15:51:46 följande:

Jag tog på ett ungefär vad jag tjänar i snitt med ob, alltså på ett år. Sen visade det sig att jag räknat i underkant, fk tog reda på min årslön som var högre än jag själv angett, så de skrev upp min SGI.

Det är lite det där jag är rädd för, att det ska ligga för långt åt fel håll. Eftersom FK säger att om det låter rimligt så gör de ingen begäran av intyg. Tänker att om jag räknar för lågt och de tycker det låter rimligt så får jag för låg ersättning än vad jag har rätt till, eller om jag tvärtom räknar för högt och blir återbetalningsskyldig för att de tycker att det är rimligt.

Räknade på min OB så är den 10 % av min årsinkomst. MNu har ju OBn ökat med några kronor, och som sagt, med tanke på hur helgdagar och annat ligger, osv så kan det ju variera under året. Blir liksom aldrig samma OB per månad. Hur lön har räknat har jag ingen aning om.

Skulle kunna uppskatta och slå på 1000 kr per månad, men det kanske blir för mycket.

(Är också uska)
  • Anonym (uska)
    Anonym (putte) skrev 2018-09-22 19:16:33 följande:
    Det är lite det där jag är rädd för, att det ska ligga för långt åt fel håll. Eftersom FK säger att om det låter rimligt så gör de ingen begäran av intyg. Tänker att om jag räknar för lågt och de tycker det låter rimligt så får jag för låg ersättning än vad jag har rätt till, eller om jag tvärtom räknar för högt och blir återbetalningsskyldig för att de tycker att det är rimligt.

Räknade på min OB så är den 10 % av min årsinkomst. MNu har ju OBn ökat med några kronor, och som sagt, med tanke på hur helgdagar och annat ligger, osv så kan det ju variera under året. Blir liksom aldrig samma OB per månad. Hur lön har räknat har jag ingen aning om.

Skulle kunna uppskatta och slå på 1000 kr per månad, men det kanske blir för mycket.

(Är också uska)
    Ring ditt lönekontor då och få ut exakta siffrorna på din årsinkomst och skicka in det. Då kan det inte bli fel. Det är mycket enklare att räkna årsinkomst än månadsinkomst eftersom OB skiljer sig så mycket.

(1000 kr ob låter förresten lite?)

• Anonym (putte)

Tänkte på att lägga på 1000 eftersom OB ökat sen de gjorde senaste beräkningen.

Har tyvärr dock redan ringt lönekontoret som har fullt upp med att korrigera löner och dyl inför utbetalning 27e, sen skulle de ta tag i alla intyg, och det kan ta ett tag det också.

Vet ju som sagt inte hur de räknar när de får fram en siffra på OB över året. Vissa år jobbar man över jul och andra över midsommar och ibland inte alls, exempelvis, vissa kvällar löper in på helgdag när dessa kommer mitt i veckan och då blir det annan OB osv.

Vet ju vad jag har för OB ersättning men inte exxakt hur många timmar jag jobbar OB-tider...

• Anonym (G)
    Anonym (Ebbe) skrev 2018-09-22 11:46:08 följande:
    Kolla lönespecar 6 mån bakåt och ta x 2?
    Så gjorde jag.
  • villbusa
    Anonym (putte) skrev 2018-09-22 19:16:33 följande:

(Är också uska)

Om du lägger på en tusing i.månaden.kan det ju knappast bli någon katastrof om det diffar lite när året är slut. Du kanske jobbar några extra pass... Du kanske blir sjuk... Du kanske jobbar fler ob timmar än beräknat. En beräknad årsinkomst är ingen exakt vetenskap utifrån de parametrar jag nämner. Det vet försäkringskassan oxå o du blir knappast återbetalningskyldig för en ersättning som baserar på rimliga antaganden om vad du kommer att tjäna under året...
  • Anonym (uska)
    Anonym (putte) skrev 2018-09-23 10:48:53 följande:

Tänkte på att lägga på 1000 eftersom OB ökat sen de gjorde senaste beräkningen.

Har tyvärr dock redan ringt lönekontoret som har fullt upp med att korrigera löner och dyl inför utbetalning 27e, sen skulle de ta tag i alla intyg, och det kan ta ett tag det också.

Vet ju som sagt inte hur de räknar när de får fram en siffra på OB över året. Vissa år jobbar man över jul och andra över midsommar och ibland inte alls, exempelvis, vissa kvällar löper in på helgdag när dessa kommer mitt i veckan och då blir det annan OB osv.

Vet ju vad jag har för OB ersättning men inte exxakt hur många timmar jag jobbar OB-tider...

Oroa dig inte så mycket. Sen så måste du ju inte skicka in papprena precis NU om du inte ska ha ut pengar precis NU. Du måste ju ändå skicka in nytt vid varje löneförhöjning varje år. Är det så att du ska ha FP eller vab förstår jag att det är lite bråttom, men du kan gott vänta till slutet av månaden eller början på nästa när lönekontoret inte är så stressade.

Ring FK annars och  fråga exakt hur noga det är med OB. Men nog har väl sgi en "trappa" också, så oavsett om du räknar underkant eller överkant så kanske båda siffrorna ändå hamnar på samma "trappsteg"? Då blir ju sgi samma oavsett.
Svar på tråden Beräkna årsinkomst med OB...