• T W

Någon som är bra på hudvård (ansiktskräm vs bodylotion)

Vad är egentligen skillnaden mellan ansiktskräm och bodylotion? Alla säger alltid att man absolut inte ska använda bodylotion i ansiktet men hur "illa" är det egentligen? Jag har tittat på två produkter i samma serie och jag tycker inte innehållet skiljer nämnvärt. Jag vet inte om det känns motiverat att betala 176 kr för 40 ml istället för 280 för 400 ml..

• Svar på tråden Någon som är bra på hudvård (ansiktskräm vs bodylotion)
  • Anonym (S)

Bodylotion är inte lika "snäll" mot huden, innehåller inte lika bra/effektiva ingredienser. Huden i ansiktet är skörare och finare och produkterna behöver kunna ta sig in på ett annat sätt. Det finns en anledning till att hudkrämen är så mycket dyrare. Jag skulle aldrig använda bodylotion.

• Tow2Mater

Jag använder samma. Alla vtaminer, etc de lägger i ansiktskrämer gor inte minsta nytta. En bra bodylotion som tillfor fukt funkar bra. Men har du problemhy med torrhet, fethet etc är ju anpassade ansiktskrämer kanske bättre.

• T W

Oj, så svårt det blev.
    Lutar åt att jag testat bodylotion ändå.

"Ekologiskt certifierad Närande Body Lotion med Naturlig Cold Cream som ger näring, skyddar och lugnar för torr och mycket torr känslig hud. Lätt konsistens som snabbt går in i huden utan att efterlämna en fet känsla med reparerande effektivitet bevisat av TEWL. 100% naturlig doft, särskilt utvecklad för känslig hud."

Den innehåller ju samma saker som min hudkräm (av samma märke & serie) så rent logiskt borde det ju vara samma sak ...

• Anonym (K)

Huden i ansiktet kan inte ta till sig den tjockare konsistensen som bodylotion har och täpper då istället till porerna i huden, vilket kan ge upphov till exempelvis akne. Sedan brukar ju bodylotion innehålla parfymer som den känsliga huden i ansiktet inte tål. Det är väl egentligen de största faktorerna. Ungefär samma sak som med ansiktskräm och ögonkräm. 

Men känner du att du vill ta risken och testa så gör det, så får du se om du märker någon långsiktig skillnad mellan produkterna. Du kan ju också skicka iväg ett mail till företaget och fråga vad de största skillnaderna är mellan deras ansiktskräm och bodylotion, om du nu anser att ingredienserna är väldigt lika.
    Kan ju ha att göra med andel av alla ingredienser också som påverkar konsistens och hur väl anpassad krämen är för ansikte respektive kropp.

• T W
    Anonym (K) skrev 2018-09-22 19:50:56 följande:

Huden i ansiktet kan inte ta till sig den tjockare konsistensen som bodylotion har och täpper då istället till porerna i huden, vilket kan ge upphov till exempelvis akne. Sedan brukar ju bodylotion innehålla parfymer som den känsliga huden i ansiktet inte tål. Det är väl egentligen de största faktorerna. Ungefär samma sak som med ansiktskräm och ögonkräm. 

Men känner du att du vill ta risken och testa så gör det, så får du se om du märker någon långsiktig skillnad mellan produkterna. Du kan ju också skicka iväg ett mail till företaget och fråga vad de största skillnaderna är mellan deras ansiktskräm och bodylotion, om du nu anser att ingredienserna är väldigt lika.
    Kan ju ha att göra med andel av alla ingredienser också som påverkar konsistens och hur väl anpassad krämen är för ansikte respektive kropp.

Tack för tipset, mail är ivägskickat. Den hudkrämen jag använder är redan ganska tjock, så i så fall borde den inte heller gå in i huden?
  • T W
    Caitlin Deschanel skrev 2018-09-23 08:28:38 följande:

Använder du bodylotion i ansiktet kommer du säkerligen få milier, det är inte så trevligt.

Jag har redan problem med det så jag tror det har med "djupare" saker att göra än själva hudkrämen?
Svar på tråden Någon som är bra på hudvård (ansiktskräm vs bodylotion)