• carpediem86

    Hjälp! Renovering kanske måste göras om helt från början igen..

    Hej!
    Min bostadsrättsföreningen har godkänt min plan på renovering av toalett med nybygge av dusch, samt att deras besiktningsman har kollat på plats och godkänt. Halva renoveringen är gjort och nu vill föreningen ändra sig och dra tillbaka sitt godkännande. De som bygger har inte gjort något fel, men en från föreningens försäkringsbolag var dit och kollade av en annan anledning (mindre vattenskada från lägenheten ovanför upptäcktes). Han skulle inte kolla på vår renoveringsplan men hade någon anmärkning ändå tydligen som han sa till vicevärden i föreningen. 
    Nu vill föreningen att allt arbete som är gjort ska återställas och göras om igen helt på nytt, trots att det är gjort ordentligt och enligt de byggregler som finns. Det är gjort efter den plan som de+besiktningsman redan har godkänt. Får de verkligen göra så??? 
    Det skulle innebära en väldigt stor kostnad att riva badrummet nu igen och börja om från början. Det låter som att de vill att en vägg ska slås ut för att göra toaletten större och flytta duschen till en annan plats = avlopp och allt måste dras om.
    Han från försäkringsbolaget var som sagt inte där för att kolla på vår renovering, men han sa till mig att det finns förhöjd risk för vattenskador då duschen blir nära dörren till toaletten. Vi ska förstås ha ett duschdrapperi som täcker och som går en bit ner på golvet med, så inget vatten kan stänka upp mot dörren på något sätt. Jag gissar att det är kring detta han pratat med vicevärden i föreningen och som gör att de nu vill ändra på sitt beslut om att låta mig få renovera enligt planen som var skapad från början.
  • Svar på tråden Hjälp! Renovering kanske måste göras om helt från början igen..
  • Villbliskuldfri

    Om du har anlitat ett företag som har gällande certifikat och behörigheter för våtrumsrenoveringar, så ligger ansvaret hos dem. Företaget du anlitat är skyldig enligt lag att följa rådande byggnormer. Om det sen uppstår en byggteknisk konflikt mellan ett försäkringsbolag och utförandet av renoveringen så ska du i vart fall inte drabbas. Det blir byggarens huvudvärk och eventuellt dennes försäkringsbolag som får stå för kostnaden av ett eventuellt felbygge.

    Så om du bara har varit noga med att välja behörig byggare så har du inget att vara orolig för.

  • carpediem86

    Det var skönt att höra! Jag har anlitat ett seriöst företag och de har behörighet att utföra våtrumsrenoveringar. Jag har inte hunnit prata med byggföretaget än, utan jag fick ett sms för en stund sedan av vicevärden bara där han skrev att jag måste göra om renoveringen och inte gav någon tydlig anledning så jag ska prata med honom i morgon när han är på plats. Tråkigt att få ett sms bara med något så viktigt tycker jag. Vi har gjort allt enligt den plan som föreningen och deras besiktningsman godkänt. 

  • carpediem86

    Det här kanske är fel forum att fråga på, men jag testar ändå, har annars en tråd på ett mer byggrelaterat forum. 

    Nu har jag lite mer information. Det finns två problem enligt han från länsförsökringar. Föreningen vill att jag ska ta in en till besiktningsman då han som föreningen först rekommenderade tydligen inte fungerat så bra.. det kan jag väg göra, men jag vill inte stå för kostnaden att göra om allt från början om det nu behövs eftersom föreningen + deras besiktningsman har godkänt detta innan vi började bygga. Problemen enligt LF:


    1. Det satt tidigare ett element där duschen nu ska vara. Elementet är borttaget, men något måste göras åt rören. Enligt honom var det ej okej att plugga igen rören i väggen och inte heller okej att låta rören sticka ut en liten bit och plugga igen dem utanför tätskiktet då de är i våtzon 1.
    2. Dörren är för nära duschens placering eftersom dörren hamnar i våtzon 1, ej okej.
    Jag har pratat med byggföretaget igen och enligt dem är detta okej att göra i Sverige vid renoveringar, men ej vid nybyggen. Inget av de ca 10 byggföretag jag kontaktade innan bygget sa något om att det är olagligt att bygga så här. Sen kanske inte försäkringsbolaget tycker om lösningen. Vad jag hittar vid en snabb googling så verkar det vara okej att ha en dörr i våtzon 1. Elementets rör hittade jag inget om. Är det någon här som har koll på regler kring detta?
    Byggkeramikrådets branschregler för våtrum.:
    "5.1.2 Spalt mellan vägg och karm
    Om dörr eller fönster är placerad i våtzon 1 på någon av de väggar
    där dusch eller badkar är monterade, ska tätskikt dras ut på karm,
    se figur 10. Alternativt om karm inte är monterad, kan tätskiktet
    vikas runt väggens hörn för att på så sätt skydda dess kant, se figur 11.
    Även andra lösningar kan förekomma"
  • Johan70
    Villbliskuldfri skrev 2018-09-23 17:29:16 följande:

    Om du har anlitat ett företag som har gällande certifikat och behörigheter för våtrumsrenoveringar, så ligger ansvaret hos dem. Företaget du anlitat är skyldig enligt lag att följa rådande byggnormer. Om det sen uppstår en byggteknisk konflikt mellan ett försäkringsbolag och utförandet av renoveringen så ska du i vart fall inte drabbas. Det blir byggarens huvudvärk och eventuellt dennes försäkringsbolag som får stå för kostnaden av ett eventuellt felbygge.

    Så om du bara har varit noga med att välja behörig byggare så har du inget att vara orolig för.


    Nej, det är inte riktigt sant. Visst skall byggaren vara certifierad och allt sådant, men vad jag förstår var det inte det som var problemet här. Problemet tycks vara själva planlösningen, d.v.s. avseende var i badrummet som duschen placeras och så. En bostadsrättsförening har alltid rätt att ha synpunkter på ändringar som t.ex. handlar om att dra om vattenledningsrör till ett annat ställe, alldeles oavsett om det byggs enligt konstens alla regler eller inte. Rören går ju ofta i trossbottnen, som tillhör föreningen, och de ansluts till stamrör, som alltid tillhör föreningen.
  • carpediem86

    Jag har fått en hel del hjälp via ett annat forum samt en gratis tjänst för laglig rådgivning. Nu minns jag inte exakt hur mycket jag skrivit här på detta forum men det är iaf löst. Kortfattat så godkände föreningen renoveringsplanen och sedan mitt i bygget ville de dra tillbaka sitt godkännande. Jag kollade upp lagar och regler och de hade inte rätt att dra tillbaka sitt godkännande kring renovering i det här läget som var. 
    Däremot hittades det en lösning som fungerade bra för alla parter. Problemet föreningen hade var att deras försäkringsbolag sa att föreningens försäkring nog inte gäller fullt ut om det byggdes så som en tanke var från början, därför ville de att jag skulle återställa och betala för det själv och sen flytta en vägg och en köksdel och bygga på ett helt annat sätt = dyrt för mig. De hade ingen som helst sammarbetsvilja vilket var väldigt tråkigt, och jag blev såklart orolig under tiden tills jag hittade att de inte ens har rätt i det här läget att dra tillbaka sitt godkännande.

Svar på tråden Hjälp! Renovering kanske måste göras om helt från början igen..