• Äldre 24 Sep 16:06
    4848 visningar
    2 svar
    2
    4848

    Smärta av spiral

    Hej!

    Jag satte in en spiral (kyleena) för en månad sen. Insättningen gick bra, gjorde såklart ont men inte så illa som jag väntat mig. Har haft blödningar varje dag i ca tre veckor nu. Har inte haft några större biverkningar, förutom att jag har haft smörtbesvär till och från. Första gången jag kände av den var ca två veckor efter insättandet, kom som en extremt kraftig mensvärk och gör så ont att jag endast kan ligga i fosterställning och vänta tills det går över. Smärtlindring hjälper inte alls. Hade denna smärtan återkommande i ca en vecka, sedan var det överkomligt ett tag men nu har kramperna kommit tillbaka igen. Kommer och går som intervallsmärtor men det håller sammantaget i sig i flera timmar.

    Min undran är om detta är något som fler känner igen? Tips och råd? Enligt ungdomsmottagningen är det bara att vänta ut. Till saken hör också att jag inte gjort något ultraljud för att se att spiralen sitter rätt, varken vid insättning eller senare. Vad jag har hört från vänner då brukar man göra ett ul vid insättning.

    Är detta normalt och är det alltså bara att vänta ut smärtan?

  • Svar på tråden Smärta av spiral
  • Äldre 24 Sep 16:28
    #1

    Haft samma problem ungefär. Satte in hormonspiral för två veckor sen, och i lördags fick jag så ont att jag bara låg och grät på soffan. Ringde 1177 som bad mig åka till akuten. Det var inte så akut, och blev hemskickad direkt, men ska få en tid hos gyn för att kolla om jag har endometrios (dem misstänker att det är därför jag får så j*vla ont när jag ska få mens).

    Hade du så mycket mensvärk innan du skaffade spiral?

  • Äldre 24 Sep 16:38
    #2

    Jag ringde också 1177 men fick rådet att ringa ungdomsmottagningen dagen efter, Umo sa bara att det var normalt..

    Har haft rejäla menssmärtor även innan men detta är många gånger värre. Kanske får ringa och kolla igen då..

Svar på tråden Smärta av spiral