• Anonym (?)

Någon som vet vad som gäller med lön vid tillsvidareanställning provanställning? Jag får ingen lön imogron!

Hej

Jag har haft två jobb på 4 månader nu så mitt huvud är riktigt trött just nu. På mitt första jobb var det aldrig några problem jag fick uppge mitt kontonummer direkt och fick lön samma månad som jag jobbade. Men nu har jag bytt jobb men det är fortfarande samma arbetsgivare och fack (praktikertjänst och unionen) men imorgon får jag ingen lön trots att jag började jobba den här månaden 17/9. Jag har precis flyttat så jag har panik över att inte få några pengar! Min nya chef har inte nämnt ett ord om allt detta och jag har tagit för givet att det är samma som mitt gamla jobb jag hade för 2 månader sen.

Om jag inte får lön nu får september i september har jag rätt att vara hemma då veckan ut nu? Jag tänker ju inte jobba gratis direkt. Om det är månadslön får väl inte lönen för september betalas ut i slutet av oktober??

• Svar på tråden Någon som vet vad som gäller med lön vid tillsvidareanställning provanställning? Jag får ingen lön imogron!
  • Anonym (A)

Du får lönen för denna månaden nästa månad. Det är väldigt vanligt att man får det så.

• Anonym (?)
    Anonym (A) skrev 2018-09-24 19:21:07 följande:

Du får lönen för denna månaden nästa månad. Det är väldigt vanligt att man får det så.

Oj då. Jag trodde månadslönen var lika med lön samma månad man jobbar.
  • Anonym (S)

Som ovan säger så brukar det vanligaste vara att man får sin lön månaden efter, oavsett om det är timlön eller månadslön. Jag har aldrig fått min lön för samma månad jag jobbat. Du kan ju dubbelkolla med din chef!

• Anonym (Sandra)

De kanske har haft bryt tidigare än du anställdes? 
    Jag vet inte vad reglerna säger. Jag fick dock samma månad men en halv månadslön då (ungefär).

Men nej, du kan inte vara ledig hur som helst bara för det

• Anonym (Kola)

Det är reglerat i ditt anställningsavtal om du får lönen utbetald innevarande eller efterföljande månad.

Vid timanställning sker utbetalningen såklart efterföljande månad, men i övrigt har de flesta av mina arbetsgivare betalat månadslön under den innevarande månaden.

• Anonym (Sandra)
    Anonym (S) skrev 2018-09-24 19:26:41 följande:

Som ovan säger så brukar det vanligaste vara att man får sin lön månaden efter, oavsett om det är timlön eller månadslön. Jag har aldrig fått min lön för samma månad jag jobbat. Du kan ju dubbelkolla med din chef!

Tror dock inte det är vanligast.
    Månadslön brukar vara innevarande månad. Alla tillägg (ob, övertid osv kommer däremot månaden efter).
    Timlön är också månaden efter
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Sandra) skrev 2018-09-24 19:27:56 följande:

Tror dock inte det är vanligast.

Månadslön brukar vara innevarande månad. Alla tillägg (ob, övertid osv kommer däremot månaden efter).

Timlön är också månaden efter

Det är min erfarenhet också. Finns dock många anledningar till att lönen inte kommer, kanske något så simpelt som att administratören inte lade in allt i lönesystemet innan man gjorde klart septemberlönen? Men enklast torde vara att kontakta lönekontoret och fråga.
  • Tiina87

Har du en tillsvidareanställning eller en provanställning?

Oavsett beror det på hur de betalar lönen, förskott eller efterskott? Samt vad de har för brytpunkt för lön.

Spelar alltså ingen roll att du började 17/9 om brytpunkten för lön samma månad är 10 i månaden.

• brallison

Som flera har skrivit - anledningen är att lönekontoret har kör löner innan du ens börjat och det har inget att göra med att du är provanställd. Däremot om det är körigt för dig kan du be om ett löneförskott som ska dras av nästa månad.

• sextiotalist
    Anonym (S) skrev 2018-09-24 19:26:41 följande:

De allra flesta kollektivavtal för tjänstemän, där betalas månadslönen ut den månaden man arbeta. Jag har alltid haft den utbetalningen (arbetat sedan slutet av 80-talet)
  • sextiotalist
    Tiina87 skrev 2018-09-25 15:37:13 följande:

Har du en tillsvidareanställning eller en provanställning?

Oavsett beror det på hur de betalar lönen, förskott eller efterskott? Samt vad de har för brytpunkt för lön.

Spelar alltså ingen roll att du började 17/9 om brytpunkten för lön samma månad är 10 i månaden.

Jag började min senaste anställning den 23, och fick ändå lön för de sista dagarna den månaden, men då var anställningsavtalet påskrivet innan.
  • sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2018-09-24 19:16:38 följande:

Hej

Jag har haft två jobb på 4 månader nu så mitt huvud är riktigt trött just nu. På mitt första jobb var det aldrig några problem jag fick uppge mitt kontonummer direkt och fick lön samma månad som jag jobbade. Men nu har jag bytt jobb men det är fortfarande samma arbetsgivare och fack (praktikertjänst och unionen) men imorgon får jag ingen lön trots att jag började jobba den här månaden 17/9. Jag har precis flyttat så jag har panik över att inte få några pengar! Min nya chef har inte nämnt ett ord om allt detta och jag har tagit för givet att det är samma som mitt gamla jobb jag hade för 2 månader sen.

Om jag inte får lön nu får september i september har jag rätt att vara hemma då veckan ut nu? Jag tänker ju inte jobba gratis direkt. Om det är månadslön får väl inte lönen för september betalas ut i slutet av oktober??

Det är inte vilket fack du är med i som styr, utan vilket kollektivavtal som företaget har. Unionen har skrivit på flera olika kollektivavtal.

Det finns två anledningar, att det är olika kollektivavtal (även om det är samma arbetsgivare) som reglerar din anställning eller så har det missats något när dina anställningspapper skickades in till HR/lönekontoret.
  • Anonym (M45)

Omöjligt att svara på då vi inte vet hur det funkar på din arbetsplats...

Vi kan bara svara utifrån vad som brukar vara vanligast, och de svaren har du redan fått.

Fast månadslön (dvs oberoende av "timmar") brukar sedvanligt betalas ut för innevarande månad. Dvs, jag som har fast månadslön fick idag lön för löneperiod september.

Mina kollegor som har timlön och som rapporterar in arbetad tid fick i dag lön för löneperioden augusti. Dvs, de släpar en månad.

Vad som hänt i ditt fall, ingen aning. Kan vara så enkelt att dina uppgifter inte han komma till lönekontoret (i tid). Dvs din lön för 17sept - 30sept kom inte med i lönekörningen. Finns säkerligen många företag som är klara med lönerna redan i mitten av månaden och har det som något "brytdatum"...

Fråga din chef, fråga er löneadministratör.

• Tiina87
    sextiotalist skrev 2018-09-25 15:43:26 följande:

Jag började min senaste anställning den 23, och fick ändå lön för de sista dagarna den månaden, men då var anställningsavtalet påskrivet innan.

Ja, och?

Det är ovanligt då lönebrytet brukar vanligen ligga tidigare.
  • sextiotalist
    Tiina87 skrev 2018-09-25 15:50:52 följande:
    Ja, och?

Det är ovanligt då lönebrytet brukar vanligen ligga tidigare.
    Det beror på vad kollektivavtalet säger och självklart när lönekontoret får reda på anställningen.
  • Tiina87
    sextiotalist skrev 2018-09-25 15:52:53 följande:

Det beror på vad kollektivavtalet säger och självklart när lönekontoret får reda på anställningen.

Ja? Vilket alla redan har sagt.
Svar på tråden Någon som vet vad som gäller med lön vid tillsvidareanställning provanställning? Jag får ingen lön imogron!