• Äldre 25 Sep 13:46
    2866 visningar
    1 svar
    1
    2866

    Erfarenheter av Micro TESA?

    Hej allihop,
    Nyss blivit medlem här på forumet efter att ha läst mängder av trådar och inlägg. Jag (37) och min sambo (30) genomgår en IVF-utredning efter att ha försökt bli gravida under 1,5-2 år. Hon har varit gravid i tonåren och gjorde en tidig abort så vi har förinställda på att jag antagligen var den den felande länken.

    Två spermaprover senare stod det klart att jag saknade spermier eller har någon typ av obstruktion. Har högt FSH-värde så min kropp signalerar att kulorna ska börja jobba men får inget svar tillbaks. Kromosomtestet visade inga avvikelser. Gjorde en testikelbiopsi (TESA) i förra veckan och är duktigt öm i den ena testikeln fortfarande medan den andra är nästintill "återställd". "Ibland träffar man lite oturligt med nålen". Men det får det ju vara värt och jag har inte tvekat en sekund på att genomföra detta sen alternativet dök upp på bordet.

    Fick nyss svar på proverna. Förutsättningarna finns med tuboli och inga avvikelser, god storlek på båda testiklarna MEN man hittade inga spermier. Svaret från patologen dröjer några dagar/vecka till och först där efter kan vi titta på möjligheter. Doktorn sade att en Micro TESA kan vara ett alternativ beroende på resultatet.

    Sååå... strax efter föll jag, höll ihop samtalet men brast i gråt strax efter. Än värre när jag ringde min sambo. Jag är en sjukligt optimistisk kille men det här tog mig hårt, missförstå mig inte... vi är fortfarande på väg till målet - att bli föräldrar, men i vägskälet mellan biologiska barn eller inte har antagligen den ena vägen stängts av medan den andra vägen genast blivit längre med mer väntan.

    I den gråa dimma och känslostorm som vi är i just nu efterlyses erfarenheter från par i liknande situation. Har er man fått noll spermier i både spermaprover och biopsi men av något under har ändå spermier hittats vid Micro TESA?

  • Svar på tråden Erfarenheter av Micro TESA?
  • Äldre 26 Sep 12:06
    #1

    Hej!

    I tråden ?avsaknad av spermier? finns det många kvinnor vars män genomgått en micro tese. Sammanfattningsvis har de män där de funnit några spermier under biopsin haft mer tur än de där det har varit helt tomt. Min man fick 0% chans till att finna spermier vid microtesa tyvärr så vi gjorde aldrig det (han gjorde två behandlingar med TESA där man fann noll spermier).

    Vi valde gå vidare med donation, gjort en insemination hittills som misslyckades. Försöker igen i oktober. Hur ställer ni er till donation om jag får fråga?

    Kram!

Svar på tråden Erfarenheter av Micro TESA?