• Anonym (Blä)

Stanna hemma från jobbet för springmask?

Är i total chock, är 28 år gammal, har inga barn och har fått springmask! Sist jag fick det var jag typ 8 år, vet att vuxna kan få men att det är extremt ovanligt.

Nu undrar jag hur man gör man jobbet? Stannar man hemma eller går man? Hur lång tid tar det innan dom små asen dör efter man tagit medicin? Kommer vara tortyr att försöka sitta still på en stol i 8 timmar om det kliar så här i rumpan!

Help me!

• Svar på tråden Stanna hemma från jobbet för springmask?
  • Anonym (Nope)

Hmm tror inte det är grund för sjukskrivning, men samtidigt är det ju väldigt smittsamt och allmänna toaletter bör man ju då undvika.... kolla med 1177

• Anonym (Sluut)

All medicin e slut

Varför?!? Vad händer?!

• Anonym (Nope)
    Anonym (Sluut) skrev 2018-09-25 18:22:38 följande:

All medicin e slut

Varför?!? Vad händer?!

Ööh? Vad? All springmask medicin?
  • Anonym (Blä)

Det stämmer att den är slut, jag var tvungen att fixa receptbelagd av läkaren, även dom är nästan slut.

• Anonym (Brist)

Det är bristvara vid tillverkning !

Läste något om det och det var något med tillverkningen som gör att det knappt finns.

Men hoppas du får så snart som möjligt.

Springmask får man via minnen, att du fått i dig ägg på nåt sätt. Jättevanligt men inte trevligt för en själv. Jag jobbar på förskola och haft det ett flertal gånger

• Anonym (Brist)
    Anonym (Brist) skrev 2018-09-25 18:54:08 följande:

Läste något om det och det var något med tillverkningen som gör att det knappt finns.

Springmask får man via minnen, att du fått i dig ägg på nåt sätt. Jättevanligt men inte trevligt för en själv. Jag jobbar på förskola och haft det ett flertal gånger

Och du kan gå och jobba föresten, var noga med handhygien :) köp handsprit och sprita :)
  • Anonym (Sluut)

Springmask via minnen?!

Varför har alla mask nu?

Pga varm sommar?!

• Anonym (maskis)

Springmasken ser inte skillnad på barn och vuxna. Vuxna vågar bara inte erkänna att de haft det pga att det anses äckligt.

Jo, se till att klippa naglarna korta så minskar du risken för att smitta dig själv eller andra!

• Anonym (Sluut)

Tvätta sängkläderna o handduk

• Anonym (Yllet)

Klart du kan jobba! Barn som medicineras kan tom gå till förskolan enligt bipacksedeln även om jag alltid haft mina hemma ett par dagar.

• Anonym (Brist)
    Anonym (Sluut) skrev 2018-09-25 19:16:13 följande:

Springmask via minnen?!

Varför har alla mask nu?

Pga varm sommar?!

*Munnen
  • Anonym (Misse)

Oftast kliar det på kvällen när man börjar varva ner och sen går och lägger sig. Så att det ska klia på jobbet tror jag inte du behöver oroa dig för.

• Anonym (A)
    Anonym (Sluut) skrev 2018-09-25 19:17:14 följande:
    Tvätta sängkläderna o handduk
    Var noga med det.
  • Anonym (Blä)
    Anonym (Brist) skrev 2018-09-25 18:54:08 följande:

Vanquin är helt slut överallt, jag lyckades på vermox utskrivet och jag köpte det sista exemplaret som fanns kvar på apoteket jag var på.

Farmaceuten sa att det sprids mycket mer nu eftersom ingen kan få tag på medicin, fy fan för att behöva gå runt med detta :(
  • Pentra

Te på Renfana fungerar som maskdödarmedel. Koka 1 matsked blommor till 1 tekopp vatten Första koppen på fastande mage på morgonen, andra koppen på kvällen. Men, du lär nog få ont i magen, som förvärkar. Jag testade och drack en gång, och jag hade sedan som förvärkar, som kom i vågor, under ett helt dygn efter jag druckit. Öka INTE dosen; Renfana är giftigt i högre doser. Gravida skall INTE dricka te på Renfana eftersom den även verkar aborterande. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• sissela82

Rödfärgämne dödar maskarna så det funkar bra med rödbeta eller lingon. Tabletterna man får på apoteket avger oxå rödfärg för att döda maskarna.

• sissela82

Upprepa behandling efter 2 veckor om några ägg lämnat kvar.

Äger du katt eller hund så avmaska dom med.

• Anonym (Sluut)

What kan man bota mask med lingon?!

• sissela82
    Anonym (Sluut) skrev 2018-09-26 19:33:24 följande:

What kan man bota mask med lingon?!

Djur i naturen botar sin mask med lingon och hunduppfödare sätter med lingon i hundarnas diet för att avmaska naturligt.

Rödbeta har man använt sen gammalt före det ens fanns apotek.

Tabletterna man köper färgar avföringen röd så att maskarna dör.
  • Anonym (Sluut)

Men om det är så enkelt med lingon varför köper alla piller då?

Kan man äta allt rött

Jordgubbar mm

Hur stor mängd?!

Svar på tråden Stanna hemma från jobbet för springmask?