• Riddarmorsan

Passionsfrukt till bebis?

Har en son på snart 6 månader som är riktigt snorig, tror mycket på att "äta sig frisk". Han äter mycket vanlig mat och får ersättning, har aldrig haft problem med något han har fått att äta. Kan man ge lite utspädd Bravo smoothie? Tänker just för vitaminer och antioxidanters skull men hittade inget på om man kan ge bebisar pasdionsfrukt? Mango och apelsin verkar ju gå bra.

• Svar på tråden Passionsfrukt till bebis?
  • CitronTulo

Finns väl bättre saker att ge bebis som är anpassat till små barn som också innehåller mycket vitaminer m.m?

• elyse

Men passionsfrukt innehåller ju mycket syra. Sådant som en del får blåsor i munnen av. Som kiwi.

• Riddarmorsan

Okej bra att veta! Läste dock om de som ger kiwi till sina bebisar. Är ju bara frukt i detta så egentligen ingen skillnad på om jag köper frukterna och mixar själv. Ska ta till lite blåbär så länge.

• EpicNurse
    Riddarmorsan skrev 2018-09-26 10:15:51 följande:

Okej bra att veta! Läste dock om de som ger kiwi till sina bebisar. Är ju bara frukt i detta så egentligen ingen skillnad på om jag köper frukterna och mixar själv. Ska ta till lite blåbär så länge.

Det är extrem stor skillnad, jo. Så mycket mer näring i det man själv juicar eller mixar. Mest socker och vatten i det färdigköpta juicer som bravo. Man ska se till att köpa ordentlig juice/smoothie i så fall, som är gjort på rådigt/färskpressat och inte från koncentrat.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Riddarmorsan

Denna verkar just vara smoothie, alltså inte pulver eller koncentrat. Till och med fruktkött i. Kolla i butikerna får ni se. Nån som testat att dricka själv som vet vilken sort jag menar?

• Sharper

Läs på förpackningen så står det att vissa frukter är delvis från koncentrat. Så nej ge inte barnet det när hen bara är 6 månader! Låt hellre bli och köp vanlig frukt vid tillfälle istället.

• EpicNurse
    Riddarmorsan skrev 2018-09-26 11:37:48 följande:

Pratar vi socker som vitt socker? Alla kolhydrater är ju en sockerart liksom.

Nej men även fruktsocker försämras när det processas (som vid framställning av koncentrat) varför färsk juice är bättre :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • BuoBä

Alltså... Hur färskpressade är fruktpuréerna i barnmatsburkarna eller klämmisarna tror ni?...

TS: Klart du kan ge lite smoothie! Allt som tillför vätska när de är sjuka är bra.

• Riddarmorsan

Tack BuoBä, lite den tanken jag har. Sen tycker alla olika såklart. Är ju mest ute efter så det inte är nått farligt/skadligt som med spenat exempelvis. Tack!

• BuoBä
    Riddarmorsan skrev 2018-09-26 12:40:29 följande:

Tack BuoBä, lite den tanken jag har. Sen tycker alla olika såklart. Är ju mest ute efter så det inte är nått farligt/skadligt som med spenat exempelvis. Tack!

Är du orolig för utslag/allergi kan du ju börja med en liten skvätt och vänta tills i morgon med att ge mer om det verkar gå bra. Men jag gissar att det är så liten mängd passionsfrukt att det inte kommer vara något problem.
  • Sharper
    BuoBä skrev 2018-09-26 12:35:06 följande:

Alltså... Hur färskpressade är fruktpuréerna i barnmatsburkarna eller klämmisarna tror ni?...

TS: Klart du kan ge lite smoothie! Allt som tillför vätska när de är sjuka är bra.

Det är fortfarande inte koncentrat
Svar på tråden Passionsfrukt till bebis?