Anonym (Ts) skrev 2018-09-26 19:33:37 följande:
Det står att det krävs en högskoleutbildning. Tror knappast någon som bara gått gymnasiet fått jobb som utredare. Känns som kriminolog borde vara det måste att utbilda sig till då... Men efter att ha googlat verkar dock många avråda från programmet då det är svårt att få jobb. Utbildingen verkar ha dåligt rykte också.
Vad jobbar du med?
Du får såklart tro vad du vill men det har funnits många annonser ute för civil utredare där endast gymnasieexamen krävts. En viss inflation har ju skett i hela samhället när det gäller utbildningskrav så det är säkert inte lika vanligt numera. Du får gärna tro och gissa saker om både vilka utbildningar som är lämpade och vad som är efterfrågade kvalifikationer för jobb som civil utredare. Inte mig emot.
Hade själv inte minsta problem att få utbildningsadekvat jobb efter kriminologiexamen men har inte koll på hur det ser ut generellt sett.
Utbildningen ges ju på flera lärosäten så en gerenell uppfattning om att utbildningen har dåligt rykte verkar ju märkligt. Skulle i så fall alla lärosäten där utbildningens ges ha dåligt rykte? Vore inte det lite osannolikt? Har inte undersökt frågan närmare men i de kriminologikretsar jag rör mig hör jag varken om svårigheter att få jobb eller missnöje med utbildning.