• SMNE90

Orolig över mitt 5-celliga embryo

Hej! 

För att förklara min barnresa lite kort: 
    4 misslyckade inseminationer för 3 år sedan. Efter det blev jag sjukskriven på grund av depression. Jag var inte redo för att prova IVF förrän nu. 

I måndags, 24/9, tog jag ut ETT ägg. Trots hormonbehandling med sprutor i två veckors tid så var det alltså bara ett ägg som de kunde plocka ut och använda. MEN - de var noga med att konstatera att det var ett väldigt bra/starkt ägg (hur de nu definierar det). 
    Igår, tisdag, ringde de upp mig och sa att allting hade gått så bra med befruktningen och att utvecklingsfasen gått riktigt bra för embryot så att jag var välkommen för återföring av ägget redan IDAG, onsdag 26/9.
    14.30 återinfördes ett 5-celligt embryo i mig - jag fick se det på skärmen och blev alldeles varm inombords. Både läkaren, barnmorskan och personen som "studerade" embryot lät positiva till det.
    MEN, sen är ju jag en googlare av rang, och jag hittade både positivt och negativt angående ojämnt antal celler. Bland annat en forskningsstudie som menar på att det inte resulterar i en graviditet i lika hög grad när det är till exempel ett 5-celligt embryo. Andra påstår att det är positivt då det visar på att cellfördelningen fungerar. 

Och tro mig, jag har även läst varenda tråd jag kunnat hitta här på Familjeliv om just detta. Men de flesta trådarna var flera år gamla och jag tänker att forskningen går väl framåt hela tiden. 
    Så, till min fråga - hur många här är det som har blivit gravida med ett embryo med ojämnt antal celler? Vad har era läkare sagt angående det? Sitter ni kanske på annan fakta? 

Tacksam för att sidor som dessa finns så att man kan få lite stöttning, för det är jag i stort behov av just nu för att inte tappa modet. 

Svar på tråden Orolig över mitt 5-celliga embryo