• Anonym (Vill ha fler)

Är dessa glasögon mycket sämre tro?

Köpte nyligen Essilors X-Design progressiva glasögon som är helt suveräna. Jag skulle vilja ha ett par till men då dom är svindyra (runt 10 papp för glasen bara) så rekommenderade optikern samma märke men i 7000 kronors klassen. Kan det vara Varilux dom heter? Hon sa att det var föregångarna till X-design. Hon trodde att billigare än 7000 kr skulle jag bli missnöjd med.

Tror ni att det är stor skillnad på glasen? Och hur dyrt "behöver" man köpa om man är van med dyraste glasen som onekligen är suveräna? Vill fortsätta med Essilor.

• Svar på tråden Är dessa glasögon mycket sämre tro?
  • Anonym (Vill ha fler)

Finns det verkligen ingen i branschen eller van glasögonbärare som vet hur pass högt i pris man bör lägga sig för att få bra glasögon? Drömmer

• Anonym (Vill ha fler)

Med hopp om några svar en sista gång.

• Anonym (Konstigt)

Jag förstår inte riktigt hur man lyckas komma upp i de summorna, på Synoptik (som jag går till) finns det inte ens så dyra glas. Mina kostade strax över 2000 (bara glasen) och då har jag brytningsfel och är väldigt närsynt.

• Anonym (Vill ha fler)
    Anonym (Konstigt) skrev 2018-10-11 22:36:17 följande:
    Jag förstår inte riktigt hur man lyckas komma upp i de summorna, på Synoptik (som jag går till) finns det inte ens så dyra glas. Mina kostade strax över 2000 (bara glasen) och då har jag brytningsfel och är väldigt närsynt.
    Tja, inte vet jag men så mycket kostade dom. Det är det nyaste och bästa glaset som finns på marknaden tydligen. Du kanske inte har progressiva glas då enkelslipade är billigt?
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Vill ha fler) skrev 2018-10-11 22:42:57 följande:

Tja, inte vet jag men så mycket kostade dom. Det är det nyaste och bästa glaset som finns på marknaden tydligen. Du kanske inte har progressiva glas då enkelslipade är billigt?

Nej, jag har inte progressiva glas, men jag har svårt att tro att det skulle kosta fem gånger så mycket om jag hade det. Det känns som att du blir lurad för du betalar ockerpriser
  • Anonym (Vill ha fler)
    Anonym (Konstigt) skrev 2018-10-12 00:13:21 följande:
    Nej, jag har inte progressiva glas, men jag har svårt att tro att det skulle kosta fem gånger så mycket om jag hade det. Det känns som att du blir lurad för du betalar ockerpriser
    Bra progressiva är jättedyrt även om mina är typ dom dyraste som finns.
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Vill ha fler) skrev 2018-10-12 14:35:48 följande:

Bra progressiva är jättedyrt även om mina är typ dom dyraste som finns.

Möjligen jättedyrt men inte ocker
  • Anonym (Vill ha fler)
    Anonym (Konstigt) skrev 2018-10-12 15:29:14 följande:
    Möjligen jättedyrt men inte ocker
    7000-10 000 kr verkar vara helt normala priser för progressiva glas i alla glasögonaffärer men jag kan inte övertyga dig så fråga själv nästa gång du ska ha glasögon på Synoptik som du skriver att du går till. Jag vet att deras priser ligger på det också.
  • Mrs Moneybags

Jag betalade drygt 11000 kr för mina progressiva glasögon inkl. bågen. Men jag är novis på detta område, så jag kan tyvärr inte några detaljer om olika typer av glas. Priset verkar dock normalt.

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (Vill ha fler) skrev 2018-10-12 16:14:41 följande:

7000-10 000 kr verkar vara helt normala priser för progressiva glas i alla glasögonaffärer men jag kan inte övertyga dig så fråga själv nästa gång du ska ha glasögon på Synoptik som du skriver att du går till. Jag vet att deras priser ligger på det också.

Du hade kunnat bifoga källor, sånt står på nätet numera. De dyraste progressiva glasögonen Synoptik har kostar 7500 (bara glasen) men det finns ingen anledning att köpa så dyra glas om man inte har ett väldigt speciellt arbete som kräver det eller har ett väldigt svårt synfel.

www.synoptik.se/glasogon/glastyper-och-priser/progressiva-glas/
Svar på tråden Är dessa glasögon mycket sämre tro?