• Anonym (el)

Ingen känsel i tårna.

Jag har sedan ett par månader ingen känsel i inre delen av stortån och nästa tå på höger sida, Innan var det vänster sida, men det gick bort efter två veckor. På den högra sidan verkar det inte gå bort. Har kraftiga smärtor som är brännande i vaderna också periodvis.

Har även nedsatt känsel i vänster tinning och en bit upp i hårbotten, och på ovansidan av höger fot. Har också ibland känt av det i halva tungan, det känns som lokalbedövning.

Jag tycker det här är väldigt obehagligt, och bokade tid hos en läkare som sa att det är neuropati och att jag ska höra av mig om två månader om det inte blir bättre, då han i så fall ska remittera mig till neurolog. Han gav mig ingen förklaring och skickade mig på provtagning för borrelia och vitamin b12-brist. (inga andra "vanliga" prover)

Vad kan det vara för fel? Någon som upplevt liknande?

• Svar på tråden Ingen känsel i tårna.
  • Anonym (Anonym)

Hej. Neuropati är vad man kallar nervsmärta och nedsatt känsel. Finns en rad olika sjukdomstillstånd som kan orsaka just nervsmärta. Bla Diabetes, Ms, Borrelia och ganska mycket mera. Hör av dig till läkaren igen och begär en förklaring så att du förstår.Du får ha tålamod även om det är jättejobbigt.. Helt omöjligt för en utomstående att säga vad det kan vara. Därför läkaren sa du skulle återkomma och isåfall görs en neurologisk bedömning. Läkaren måste skriva remiss. Hoppas det ordnar sig för dig!

• Anonym (el)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-09-27 14:45:01 följande:

Hej. Neuropati är vad man kallar nervsmärta och nedsatt känsel. Finns en rad olika sjukdomstillstånd som kan orsaka just nervsmärta. Bla Diabetes, Ms, Borrelia och ganska mycket mera. Hör av dig till läkaren igen och begär en förklaring så att du förstår.Du får ha tålamod även om det är jättejobbigt.. Helt omöjligt för en utomstående att säga vad det kan vara. Därför läkaren sa du skulle återkomma och isåfall görs en neurologisk bedömning. Läkaren måste skriva remiss. Hoppas det ordnar sig för dig!

Tack för ditt svar.

Mitt problem är väl lite att jag inte tycker läkaren verkar så intresserad eftersom han tex inte ens testade mig för diabetes.

Jag har flera neurologiska sjukdomar i familjen, (en av dem just MS) och då känns det lite riskfyllt att vänta i ett par månader. Särskilt om det är en av de sjukdomarna, då en har bättre prognos ju tidigare den upptäcks.
Svar på tråden Ingen känsel i tårna.